pieczarki w roli glownej

1. Data: 2002-06-17 11:20:29

Temat: pieczarki w roli glownej
Od: "Claris" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

Podpowiedzcie co można zrobić z pieczarek, ktore:
1) sa surowe, pokrojone i zamrożone
2) sa obgotowane, pokrojone i zamrozone?

A na przyszlosc sa swieze prosto w uprawy???

Co pare tygodni znajomi obdarowuje mnie kilkoma kg tych grzybkow i pomysly
juz sa na wykonczeniu...

--

Claris /ona/ z Wrocławia
c...@w...pl

1. Data: 2002-06-17 11:55:59

Temat: Re: pieczarki w roli glownej - miks dluuugi (P)
Od: AgataW <a...@g...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Claris" <c...@w...pl> wrote:

>Hej,
>
>Podpowiedzcie co można zrobić z pieczarek, ktore:

Miks:
KREM - ZUPA PIECZARKOWA
300 g pieczarek oczyścić, obetrzeć papierem kuchennym, ew.
opłukać, pokroić na plasterki. 1 strąk zielonej papryki
przepołowić, usunąć nasadę szypułki, nasiona i białe przegrody nasienne,
strąk umyć, pokroić w wąskie paski. 30 g masła dusić w nim
paprykę około 5 minut, dodać plasterki pieczarek, razem poddusić,
mieszając oprószyć. 25 g mąki pszennej mieszając , trochę
zagęścić. 500 ml rosołu z kury wlać i zagotować, nie przerywając
mieszania, dodać 250 ml nie homogenizowanej śmietanki kremowej,
ponownie zagrzać, gotować około 5 minut na słabym ogniu, doprawić
do smaku solą i białym pieprzem. Zupę podawać z grzankami
zrumienionymi na maśle.

GULASZ Z INDYKA Z PIECZARKAMI
500 g piersi z indyka opłukać pod bieżącą zimną wodą, obsuszyć,
pokroić najpierw na grubsze plastry, a potem na kawałki. 400 g
małych pieczarek oczyścić, obetrzeć papierem kuchennym, ew.
opłukać. 2 małe pory (ok.400 g) oczyścić, przepołowić wzdłuż,
umyć, pokroić na paski. 30 g sklarowanego masła roztopić, obsmażyć
na nim mięso ze wszystkich stron, przyprawić solą i pieprzem
przełożyć z patelni, poddusić w nim pieczarki i pory, dodać do
mięsa pozostałość ze smażenia. 250 ml rosołu z kurczaka i 125 ml
wytrawnego białego wina rozprowadzić i trochę odparować,
włożyć mięso z indyka, pieczarki i pory dodać 150 g
wysokoprocentowej śmietany (36%) i raz zagotować rozmieszać 1 lekko czubatą
łyżkę mąki pszennej ze 125 ml nie homogenizowanej śmietanki
kremowej, opłukać 1 pęczek bazylii, listki oberwać, obsuszyć, drobno
posiekać, domieszać do sosu, przyprawić solą i pieprzem, 1
łyżką sosu sojowego. Podawać z ryżem długoziarnistym lub dzikim.

ZAPIEKANE PIECZARKI
- 500 g pieczarek , 2 łyżki masła, sól, - sok z jednej cytryny
- 1 opakowanie, lub samodzielnie przygotowane purée
ziemniaczane - 1/8 l mleka, 3/8 l wody, szczypta gałki muszkatołowej - 1/8
l kwaśnej śmietany - 4 łyżki utartego sera ementalskiego - 2
łyżki bułki tartej - do formy : masło - 1 porcja zawiera ok.
1890 kJ/ 450 kcal Pieczarki oczyścić, skroić trzonki, dokładnie
umyć i osączyć. Na patelni roztopić 1 łyżkę masła, podsmażyć na
nim pieczarki; posolić, popieprzyć, skropić sokiem cytrynowym.
Piekarnik nagrzać do 2200 C. Żaroodporną formę wysmarować
masłem. Przygotować purée ziemniaczane według przepisu na opakowaniu,
dodając mleko, wodę, sól, gałkę muszkatołową. Dwie trzecie
purée wyłożyć do formy, na środku ułożyć usmażone grzyby.
Pozostałym purée napełnić szprycę i wycisnąć dekoracyjne rozetki
dookoła grzybów. Śmietanę wymieszać z utartym serem i polać nią
grzyby. Wierzch posypać bułką tartą i obłożyć kawałeczkami masła.
Zapiekać w piekarniku około 20 minut. Wierzch zapiekanki powinien
się lekko zarumienić.

PIECZARKI DUSZONE
Na 4 porcje: - 500 g pieczarek oczyszczonych i pokrojonych na
pół - sól, pieprz, gałka muszkatołowa - 1/8 l słodkiej śmietany,
- 1 pęczek siekanej natki pietruszki - 1 porcja zawiera ok.
302 kJ/ 72 kcal Patelnię rozgrzać na średnim ogniu, włożyć
pieczarki i mieszając zrumienić je kilka minut. Przykryć pokrywą,
zmniejszyć ogień do minimum i dusić ok. 10 minut. Następnie grzyby
osolić, oprószyć pieprzem i gałką muszkatołową, ewentualnie
polać śmietaną i lekko podgrzewać nie dopuszczając do
zagotowania. Przed podaniem obficie posypać z wierzchu natką pietruszką.
Rada: Pieczarki duszone bardzo pasują do potraw mięsnych i
drobiu. Aby pieczarki nie straciły swojego pięknego koloru, możemy
przed przyrządzeniem skropić je odrobiną soku z cytryny, dzięki
czemu będą miały dodatkowo jeszcze bardziej subtelny smak.

ZAPIEKANKA Z PIECZAREK
- 350 g możliwie małych pieczarek, - 2 łyżeczki soku
cytrynowego, - 200 g ugotowanej chudej szynki, - 2 łyżki majonezu
sałatkowego - 4 łyżki śmietany, - 1 łyżka octu winnego, - spore
szczypty soli i cukru - kilka liści endywii lub sałaty masłowej, -
pieprz cayenne - 1 porcja zawiera ok. 945 kJ/ 225 kcal Pieczarki
oczyścić, umyć kilkakrotnie w letniej wodzie, opłukać zimną
wodą i osuszyć. Duże grzyby podzielić na ćwiartki lub połówki,
małe zostawić w całości. Pokropić grzyby sokiem cytrynowym i
włożyć do miski. Szynkę pokroić na małe kostki i wymieszać z
pieczarkami. Majonez wymieszać ze śmietaną; doprawić mocno octem
winnym, solą i cukrem; dodać do sałatki. Liście sałaty umyć,
odwirować zawinięte w ściereczce i wyłożyć nimi cztery salaterki.
Sałatę z pieczarek rozłożyć na liściach i posypać pieprzem cayenne.
Rada: Sałatka będzie pożywniejsza, jeżeli dodamy do niej 2-3
jaja ugotowane na twardo i pokrojone w kostkę.

KREMOWA ZUPA PIECZARKOWA
- 300 g pieczarek - 1 cebula - 4 łyżki masła - 3 łyżki
posiekanej natki pietruszki - 4 łyżki mąki - ? l gorącego wywaru z
jarzyn, rosołu wołowego lub drobiowego - sól i biały pieprz - 1/8 l
śmietany - 1 porcja zawiera ok. 1365 kJ/325 kcal Pieczarki
oczyścić, umyć i pokroić w plasterki. Cebulę obrać i pokroić w
drobną kostkę. Roztopić 2 łyżki masła i podsmażyć na nim cebulę i
pieczarki. Dodać połowę natki pietruszki i odstawić garnek na
bok. W drugim garnku roztopić pozostałe masło, wsypać mąkę,
podsmażyć na jasnozłoty kolor i rozprowadzić gorącym rosołem.
Kilkakrotnie zagotować zupę, mieszając, doprawić solą i pieprzem.
Dodać pieczarki z cebulą i śmietanę, zamieszać. Zupę posypać
pozostałą pietruszką. " autor Rurek

"salatka : proporcje "na oko" pieczarki umyte i pokrojone na
bardzo cienkie plasterki szparagi (sloik , niestety) pokrojone na
paski wzdluz groszek zielony (mrozony, nie puszka)
zblanszowany troche posiekanej drobno cebulki wszystko to razem mieszamy i
zalewamy marynata : olej slonecznikowy, troche bialego octu
winnego, troche cukru, sol, bialy pieprz tak przygotowana salatka
powinna postac w lodowce 1-2 h podajemy z cwiartkami jajka i
tostami" Przemyslaw Koziarski

"Podam Ci przepis na moim zdaniem smaczna salatke: -1/2 kg
pieczarek (ugotowac i pokroic w kosteczke) -puszka groszku
konserwowego -puszka kukurydzy -4-5 ogorkow konserwowych (w kosteczke)
-4 jajka (w kosteczke) -peczek szczypiorku -sol, pieprz do
smaku -majonez Czasami wkrajam do tej salatki 2 jablka "Agnieszka

"Wybrac duze, wydlubac ogonki (obrac oczywiscie), posmarzyc
lekko na maselku blaszkami w dol, potem odwrocic i ponakladac
przygotowane wczesniej plasterki* zoltego sera z nalozonym
przecisnietym czosnkiem. Podawac jak sie ser stopi. Popijac czerwonym
winem. *) Plasterki sera powinny miec ok 5 mm grubosci i
powierzchnie adekwatna do powierzchni pieczarek, a ilosc czosnku
wedlug gustu." Jader

"Możn ajako zakąskę zrobić pieczarki panierowane. Kupujemy
średniej wielkości pieczarki, wycianmy nożki. Kapelusze solimy i
pieprzymy a następnie odstawiamy na ok. 2 h mieszając od czasu do
czasu chodzi o to, aby pieczarki "nabrały" soli i pieprzu).
Następnie pieczarki panierujemy w jajku i panierce jaką lubimy (
można dodać suszonej bazyli ) i smażymy ok.10 minut na głębokim
tłuszczu." Ostry

"Jak tak , to mozna je tez upanierowac w ciescie piwnym : 250
ml maki 250 ml piwa 40 ml oleju arachidowego 3 bialka lyzeczka
soli ciasto wymieszac, maczac w nim pieczarki (moga byc z
nozkami) i tez smazyc w glebokim tluszczu." Przemyslaw Koziarski

"Pieczarki w ciescie nalesnikowym. Zrobic ciasto nalesnikowe z
piwem - musi byc o konsystencji gestej smietany, w tym maczac
kapelusze pieczarek i smazyc." Ulka

"pieczarki nadziewane mięsem i natką pietruszki. Obtoczyć w
bułce tartej i jaku smażyć na oleju. Palce lizać."Ulka

"Z takiej jednej skrzynki to mozesz zrobic takie cos - przepusc
przez maszyne, rzaem z cebulka. Znajdz najwieksza patelnie,
udus/obsmaz. zamroz. bedzie jak znalazl na grzanki (pieczarki
+cebulka mieszac z rozbeltanym jak na omlet jajkiem - na bulke,
zapiec, posypac zielenina. uwaga - mrozic w rozsadnych porcjach -
ani lyzeczke, ani wiadro.

albo: obsmazyc, dodac cebule posiekana, troszke poddusic. dodac
bulke tarta albo swieza bulke tarta (wrzucic do maszyny swiezy
chleb niech beda okruchy), mozna dodac czosnek (a nawet
powinno sie!!), pomieszac, wrzucic do maszyny w towarzystwie bardzo
gestej (ale moze niekoniecznie najtlustszej) smeitany i troche
majonezu, soli i pieprzu oczywiscie do smaku. i bedzie taki
pieczarkowy pasztet. do chleba. fajne. troche szare. ale co tam." Krysia T

"Posiekać, włożyć do zamrażarki w odpowiednich porcjach i mieć na zupkę
albo na sos:-)))"DominikaNM

"Mam przepis na pieczarki z jajkami. Przepis prosty ale czy
ciekawy. Robiliśmy to w akademiku. 1/2 kg pieczarek 1/2 kostki
masła 4 jajka bułka lub bułeczki ( 4-6) Pieczarki czyścimy i
kroimy w plasterki. Masło do patelni, jak się stopi to dodajemy
pieczarki. Smażymy na małym ogniu, aż masło będzie "klarowne"
(przestanie być białe) Wyjmujemy pieczarki na talerze, bez masła.
Jajka smażymy na maśle pozostałym na patelni. Jajka na talerz
obok pieczarek. Masło które pozostało na patelni możemy
wykorzystać na dwa sposoby. - też na talerze i po zjedzeniu pieczarek i
jajek, maczamy w tym bułkę i delektujemy się dalej. -
pozostawiamy aby się skrzepło i rano smarujemy bułeczkę, jeśli została,
albo jeszcze raz smażymy na nim jajka."Tomek Borecki

"jadlam niedawno cos tak pysznego i prostego, ze musze to
rozpowszechnic. To cos a la przegryzka/obiadek. Przepis
wykombinowalam na podstawie zawartosci talerza wiec nie znam dokladnie
proporcji ale nie sa one tak wazne. Potrzebujemy: pieczarki ser
FETA maselko salata (zielona, czerwona, karbowana, plaska i jaka
kto chce i lubi) sos do salaty: ocet winny, oliwa, ocet
balsamiczny i przyprawy Z pieczarek odrywamy nozki a w kapelusze
nakladamy serek feta (z czubkiem) i na sam wierzch troszke masla
(tyle co z noza na smarowanie kromki chleba). Zapiekamy az feta na
wierzchu bedzie leciutko brozowa (uwaga na spod -podlozyc folie
zeby sie nie przypalilo). Podczas zapiekania rwiemy salate na
kawalki i mieszamy z sosem. Zostawiamy do "przegryzienia".
Podajemy pieczarki na salatcie z sosem i ew. przybraniem" Justyna

"chyba najlepsze pieczarki z grilla są z pesto genovese tzn.
oczyszczone, naoliwione kapelusze układać na grillu spodem do
rusztu, piec, aż brzegi się przyrumienią, odwrócić, nałożyć pesto,
upiec na złoty kolor."Marek

"Marynowane pieczarki.
Grzyby marynowane: 1 kg grzybów 2 łyżki soli 1 duża lub dwie
małe cebule szklanka wody 2 łyżki cukru szklanka octu 10% ziele
angielskie liście laurowe Grzyby starannie przebrać, dokładnie
oczyścić, umyć i osączyć. Wrzucić do wrzącej wody z łyżką soli
i małą cebulą, ugotować aż zmiękną, wyjąć, osączyć. Włożyć do
wcześniej wyparzonych słoików i ostudzić. Wodę zagotować z
octem, cukrem, resztą soli i przyprawami, ostudzić. Przygotowanym
octem zalać grzyby, zamknąć słoiki. Grzyby pasteryzowane: 1 kg
zdrowych, jędrnych grzybów sól, pieprz Grzyby przebrać, oczyścić,
umyć, osączyć, pokroić w paski, zalać małą ilością gorącej
wody. Przyprawić do smaku solą i pieprzem, poddusić, by były
prawie miękkie. Napełnić przygotowanymi grzybami słoje, tak, by
pozostało 4 cm od górnej krawędzi. Zamknąć, pasteryzować 1 godz.
Następnego dnia ponownie pasteryzować 1 godz. Takie pasteryzowane
grzyby można przyrządzać jak świeże. Po wyjęciu ze słoika
poddusić na tłuszczu z pokrojoną cebulą, albo ugotować z nich zupę."Jola

"Salatka taki wyszla mi kiedys przez przypadek i po kilku
odoskonaleniach robi teraz za danie z tych bardziej pracowitych, ale
za to zdrowych i smacznych :) Skladniki: To co znajde na
bazarze a wyglada apetycznie z rzeczy nizej wymienionych, tak
oscylujac, aby byla ich po przygotowaniu mniej wiecej taka sama
ilosc: - brokuly - pomidory - zolta i czerwona papryka - liscie
szpinaku - pieczarki - szparagi biale i/lub zielone - fasolka
szparagowa - cukinia - peczek swiezej bazylii Brokuly dziele na
rozyczki i gotuje na parze lub we wrzatku (musza byc jedrne, wiec
krotko). Szpinak myje i przebieram (nie odcinam ogonkow, bo mi
beda potrzebne pozniej do trzymania). Cukinie w zaleznosci od
wielkosci kroje na cwierc plasterki lub drobinie (nie obieram) i
gotuje na parze - tez musza byc jedrne. Fasolke szparagowa
przebieram, odcinam konce i kroje dwie lub trzy czesci, gotuje we
wrzatku. Papryke przekrawam tak aby uzyskac dwa prostokaty
(odcinam "denka" i przecinam na polowki, wycinajac biale czesci) a
nastepnie grilluje opiekaczem w mikrofalowce, wrzucam do garnka
lub folii i po przestygnieciu obieram ze skorki i kroje na
romby. Ze szparagow odcinam glowki i gotuje na parze. Z reszty
zrobie zupe, jak goscie pojda :) Szpinak trzymajac za korzonki
wkladam na 20 sekund do wrzatku i osaczam. Kroje pozniiej same
liscie na paski. Pieczarki obieram i kroje na pol plasterki.
Pomidory parze i obieram ze skorki i kroje na plastry, wykrawam
twarde i kroje na czastki (tak aby wielkoscia pasowaly do reszty).
Technologia przygotowania salatki jest taka, ze nalezy wziac
jedna duza lub kilka mniejszych misek i po kolei wkladac ugotowane
warzywa do przestudzenia. Nalezy to robic tak, aby nie
rozmiekly zbytnio pod wplywem wlasnego ciepla - dlatego najczesciej
kazde warzywo wrzucam do innej miski i dopiero po przestygnieciu
lacze razem w jednej wiekszej. Ulatwia to zreszta odpowiednie
posolenie kazdego warzywa, bo jedne wymagaja mniej soli a inne
wieciej. Generalnie, te ktore gotuje we wrzatku sa slone, bo
sole wode, a te "z pary" wymagaja posolenia po wrzuceniu do miski.
Dopiero jak juz mamy wszystkie warzywa wymagajace obrobki
cieplnej przygotowane i przestudzone (powinny byc chlodne) to
kroimy pomidory i pieczarki (inaczej byc sciemnialy). Salatka idzie
sie chlodzic w lodowce, a ja sie biore za sos. Do kubka wlewam
1/4 (kubka oczywiscie ;) bialego octu winnego i dopelniam do
polowy oliwa z oliwek. Wsypuje swiezo zmielony pieprz i szczypte
soli. Bazylie myje, odrywam szubki i odkladam na bok a reszte
(lodyzki tez) wkladam do sosu i miksuje na w miare gladka mase.
Jejku, jaki on slicznie zielony i jak pachnie :> Schlodzona
salatke zalewam sosem, przybieram czubkami bazylii i wstawiam
jeszcze na chwile do lodowki, zeby sie przegryzla. Sprawdzam
jeszcze przed podaniem czy jest dostatecznie slona, bo trzeba czasami
kilka razy dosalac. Podaje ze swiezym pieczywkiem."Agnoeszka Biernacka

"500 g drobnych pieczarek, 2 lyzki posiekanej drobniutko
cebuli, sok z polowki cytryny, peczek natki pietruszki, lyzka
szczypiorku, 1 opakowanie naturalnego jogurtu, sol, pieprz czarny,ocet
winny... Oczyscic pieczarki i umyc je pod biezaca woda.
Nastepnie podgotowac przez 5 minut pieczarki w osolonej i wzbogaconej
lyzeczka octu winnego wodzie. Wylowic i osuszyc. W tym czasie
posiekac drobniutko natke i wymieszac : szczypior, cebule, 2
szczypty soli, 2 szczypty pieprzu, lyzeczke octu winnego, sok z
cytryny i jogurt. W sos wrzucic pieczarki i trzymac w lodowce
przez 4 godziny............."Ja.....AgataW.

1. Data: 2002-06-17 13:01:05

Od: "Claris" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ponownie zagrzać, gotować około 5 minut na słabym ogniu, doprawić
> do smaku solą i białym pieprzem. Zupę podawać z grzankami
[ciach]

DZIĘKI!
Wszystko brzmi bardzo smacznie...
na pewno wypróbuję o ile moje źródło pieczarkowe się w pewnym momencie nie
zbuntuje i ciągle będzie podsyłać grzybowe prezenty...

--

Claris /ona/ z Wrocławia
c...@w...pl

1. Data: 2002-06-17 16:40:43

Temat: Re: pieczarki w roli glownej
Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Co pare tygodni znajomi obdarowuje mnie kilkoma kg tych grzybkow i
pomysly
> juz sa na wykonczeniu...

Zaproś ich na konsumpcję tego, co potrafisz zrobić.
Zapewniam Cię, że za jakiś czas albo podrzucą ci nowe przepisy albo
przestaną obdarowywać.
;-)
--
Pozdr. Jerzy Nowak
Wawa

1. Data: 2002-06-17 19:52:46

Od: "Catalina" <c...@j...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Claris" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
> Hej,

> A na przyszlosc sa swieze prosto w uprawy???

No to jeszcze moze sprobuj
1. odciac nozki pieczarkom - posiekac nozki drobniutko, dodac pokrojona
papryke - poddsuic razem, dodac zoltego sera i wlozyc do podsmazonych
kapeluszy
2. takie same pokrojone ogonki, wymieszac z cebulka posiekana - podsmazy,
dodac pomidoy w kostke - odparowac, dodac sera zoltego i wlozyc do
podsmazonych kapeluszy
Doprawia sie to sola i pieprzem
Zapiekac na grilu albo w piekarniku

--
Catalina
icq # 54287160

1. Data: 2002-06-18 16:16:49

Od: "Izabela Koriat-Zumis" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Claris <c...@w...pl> wrote in message news:aekgif$auv$1@news.tpi.pl...
> [...]
>
> A na przyszlosc sa swieze prosto w uprawy???
>
> Co pare tygodni znajomi obdarowuje mnie kilkoma kg tych grzybkow i pomysly

cześć,
niedawno podawałam przepis na salatkę pieczarkową z jajkami
dla przypomnienia
przepis na sałatkę z pieczarek i jaj

1 kg pieczarek
8 jaj ugotowanych na twardo
1,5 dużej cebuli
mały sloik majonezu
pęczek natki pietruszki lub szczypiorku

1. pieczarki kroję na małe kawałki i zalewam wrzątkiem. gotuję ok. 10 min.
odcedzam
2. gdy pieczarki sobie stygną, ścieram jajka na tarce z dużymi oczkami
3. cebulę kroję w drobną kostkę i zalewam wrzątkiem, trzymam pod przykryciem
15 min.
4. natkę lub szczypiorek kroję drobno.
5. jak wszystko ostygnie - łączę razem, dodaję majonezu, sól, pieprz, słodką
paprykę.

wychodzi pyszne i szybko znika. Uwaga - dużo z tego wychodzi, ja zazwyczaj
robię połowę porcji.

smacznego
Iza K-Z

odwadnianie warzyw