kuchnia bawarska

1. Data: 2000-06-04 14:52:17

Temat: kuchnia bawarska
Od: "Michal Brys" <m...@u...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam pieknie!

Posiadam w Bawarii ciotke starej daty, ktora czasmi odwiedzam.
Nauczylem sie od niej wyrobu specyficznych klusek z starej bulki. Istnieje
niezliczona ilosc sposobow ich przyrzadzania. Wszystko zalezy od
zastosowanych dodatkow. Generalnie rzecz biorac istnieja dwa gatunki tych
klusek: slony i slodki.Moga stanowic dodatek do drugiego dania, danie
samodzielne, jak rowniez deser.

Potrzebne beda stare bulki, maka, mleko, jajko,platki owsiane,
sol,pieprz, przyprawy jakie kto lubi.
Bulki kruszy sie do miski i zalewa niewielka iloscia mleka (uwazac zeby nie
przelac, maja tylko troche nasiaknac) nastepnie dosypujemy troche maki
(ciotka mowi, ze tyle ile ta masa przyjmie) Dorzucamy platki owsiane ( tez
ile sie przyjmie) na koniec dajemy surowe jajko i calosc przyprawiamy. Z
tak przygotowanej masy formujemy kulki o srednicy ok 5 cm. Na osobe podaje
sie zazwyczaj 1-2 klusek. Kluski wrzucamy do gotujacej sie osolonej wody i
czekamy az wyplyna, wtedy gotujemy jeszcze ok. 5min. Danie gotowe.
Pamietajmy, ze kluski lubia wszelkiego rodzaju sosy. Np. Swietnie smakuja z
duszona karkowka, gulaszami etc.

UWAGA I: Do kluskowej masy mozna wrzucac rozne dodatki. Spotkalem sie w
Niemczech z dokladaniem drobno pokrojonej watrobki cielecej, cebulki,
pietruszki. Mozna dac czosnek. Slowem jest to pole do popisu dla lubiacych
eksperymentowac.
UWAGA II: Jak wspomnialem istnieje rowniez wersja slodka. zamiast soli
dodajemy cukier, aromat waniliowy, cynamon, prazone i drobno pokrojone
migdaly, rodzynki. Calosc polewamy maselkiem albo roztopionymi lodami.

Przepraszam wszystkich, ktorzy beda zawiedzeni tym, ze nie podalem
szczegolowych proporcji. Ciotka w zaleznosci od ilosci gosci robi wszystko
na oko. Jest to prosta sprawa.Trzeba wypracowac swoje wlasne proporcje.

Zycze smacznego i czekam na ewentualne opinie!

Michal

1. Data: 2000-06-05 04:50:38

Temat: Re: kuchnia bawarska
Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Michal Brys <m...@u...com> wrote:

> Witam pieknie!
>
> Posiadam w Bawarii ciotke starej daty, ktora czasmi odwiedzam.

Wspaniale! W jakiej czesci Bawarii mieszka Twoja Ciotka? Czy moglbys
od niej wyciagnac jeszce inne przepisy?

Wladyslaw

1. Data: 2000-06-05 15:06:15

Od: Slavek <h...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

Znakomity przepis na kluski, kocham wszelkiego rodzaju kluchy.

Dziekuje,

Slav

1. Data: 2000-06-06 10:22:49

Od: "Michal Brys" <m...@u...com> szukaj wiadomości tego autora

To ja dziekuje :-) mam nadzieje, ze smakowalo
pozdrawiam
Michal
Slavek napisał(a) w wiadomości: <3...@s...com>...

1. Data: 2000-06-06 10:25:03

Od: "Michal Brys" <m...@u...com> szukaj wiadomości tego autora

Ciocia Gabriela ( w skrocie Gabi ) mieszka w malutkiej miejscowosci
Vilshofen niedaleko Passau, jest to wschodnia czesc Bawarii region
Bayerische Wald. W niedlugim czasie nastepne przepisy
Pozdrawiam
Michal Brys
<1ebpyie.1b24shgzqm1mkN%wlos@tele.com.pl>...

1. Data: 2000-06-06 18:34:46

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Michal Brys <m...@u...com> wrote:

> [...]
> Vilshofen niedaleko Passau, jest to wschodnia czesc Bawarii region
> Bayerische Wald. W niedlugim czasie nastepne przepisy

Nie zebym sie czepial, ale moze lepiej uzywac polskich nazw Pasawa i Las
Bawarski? :-) Bylem tam, jest pieknie, ludzie smacznie jedza, piwo
rewelacyjne. czekamy na przepisy.

Wladyslaw

1. Data: 2000-06-06 18:37:15

Od: e...@a...com (Evajp) szukaj wiadomości tego autora

>Nie zebym sie czepial, ale moze lepiej uzywac polskich nazw Pasawa i Las
>Bawarski? :-) Bylem tam, jest pieknie, ludzie smacznie jedza, piwo
>rewelacyjne. czekamy na przepisy.

Czy w ogole nazwy wlasne powinny byc tlumaczone? Jezeli sa historyczne
odpowiedniki w jezyku polskim to zgadzam sie, jak w/w, ale czytalam w mojej
lokalnej gazecie, ze moze wyjsc prawo w Polsce, ze wszystkie nazwy trzeba
bedzie tlumaczyc, wiec Johnnie Walker zostanie oficjalna naklejke Jasia
Wedrowniczka?

<eva>
http://hometown.aol.com/evajp/index.html

1. Data: 2000-06-06 21:25:06

Od: Paul Urstein <p...@p...ch> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los a écrit :

> Nie zebym sie czepial, ale moze lepiej uzywac polskich nazw Pasawa i Las
> Bawarski? :-) Bylem tam, jest pieknie, ludzie smacznie jedza, piwo
> rewelacyjne. czekamy na przepisy.
>
> Wladyslaw

Dajcie spokoj kochani! Paris to Paryz, London to Londyn a Passau to
Pasawa!!!
czy to cos zmienia?
Wazne sa przepisy cioci a nie ortografia miasteczka gdzie ciocia gotuje!
note bene pomysl ze starym chlebem jest swietny!

--
Amicalement Paul Urstein

1. Data: 2000-06-07 05:54:06

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Paul Urstein <p...@p...ch> wrote:

> Dajcie spokoj kochani! Paris to Paryz, London to Londyn a Passau to
> Pasawa!!!
> czy to cos zmienia?

To kwestia smaku. Lubie dobre jedzenie i lubie ladna polszczyzne.
Pasawa, nieduze miasto w najbrdziej prowincjonalnej czesci Bawarii, a
przeciez ma swoja polska nazwe, ktora jest swiadectwem jej historycznego
znaczenia i naszych historycznych zwiazkow z tamtym regionem. Jak o tym
zapomnimy, to cos stracimy. No, oczywiscie mniej, niz gdybysmy zaczeli
doprawiac bigos wegeta.

> Wazne sa przepisy cioci a nie ortografia miasteczka gdzie ciocia gotuje!

Oczywiscie. Ja chcialem tylko tak delikatnie upomniec sie o nasze.

Wladyslaw

1. Data: 2000-06-08 09:38:37

Od: "Michal Brys" <m...@u...com> szukaj wiadomości tego autora

Niestety nie znalem polskich nazw, ale teraz juz znam i obiecuje uzywac a
jak w przyszlosci znow nie bede znal to zwroce sie o pomoc :-)
pozdrv
Michal
<1ebtmz4.14116u81j721hcN%wlos@tele.com.pl>...

Truskawki