Re: plan wynikowy

From: "locke" <l...@p...wiggin.com>
Newsgroups: pl.soc.edukacja
Subject: Re: plan wynikowy
Date: Thu, 3 Aug 2006 23:03:31 +0200

news:eatfpe$9jc$1@news.dialog.net.pl...
> W wiadomości news:eaterr$los$1@news.interia.pl locke

> Pozwolę sobie zapytać - jaki akt prawny nakłada na nauczyciela tworzenie
> takiego dokumentu?

Karta nauczyciela nakłada na nauczyciela obowiązek rzetelnego wykonywania m.in.
obowiązków dydaktycznych. Rzetelnego, czyli nastawionego na jak najlepsze wyniki
nauczania. Współczesna dydaktyka głosi, że jednym z najważniejszych elementów
przygotowania pracy nauczyciela jest stworzenie planu wynikowego. Dyrektor ma
zatem prawo wymagać, by nauczyciel taki plan przygotował. Oczywiście -
nauczyciel może go nie robić (ma wszak swobodę wyboru metod i śródków, za pomocą
których pracuje), musi jednak w swojej swobodzie uwzględnić prawo dyrektora do
kontrolowania jego pracy. Dyrektor ma wręcz obowiązek pilnowania, by praca
szkoły zgodna była z obowiązującymi aktami prawnymi - w tym również z
publikowanymi przez ministerstwo podstawami programowymi. Ma więc prawo wymagać
od nauczyciela, by ten przedstawił treści, które zamierza realizować jeszcze
przed rozpoczęciem zajęć. Jak to zrobić nie pisząc planu wynikowego? Zapewne
można na wiele sposobów, niemniej jednak jakoś trzeba - a plan wynikowy jest tu
najlepszym wyjściem. A ponieważ podobnego zdania są dzisiaj wszyscy znani mi
metodycy, więc każdy inny sposób należałoby traktować jako eksperyment
pedagogiczny, któego jednakowoż nauczyciela na własną rękę wprowadzać nie może.

> Takie bzdety to można ew. powiedzieć świeżym nauczycielom 2-3 lata w
> zawodzie. Tym starszym to trzeba po prostu dotrzymać zobowiązań.
> Zwyczajnie - dotrzymać słowa.

A czy ktokolwiek im obiecywał, że będą zarabiali więcej niż teraz? Nie mam
pewności (musiałbym poszperać w danych i przeliczyć), ale nie wydaje mi się, by
realna płaca nauczycieli z wieloletnim stażem w ostatnim czasie zmalała. Jest
chyba wręcz przeciwnie, biorąc pod uwagę awanse zawodowe i dodatki za staż
pracy.

> Jak się zatrudnia teraz to może i tak.
> Starszych oszukano.

Czy ktokolwiek podał im kwotę, którą będą docelowo mieli i czy kwota obecna nie
dorównuje jej? Jeśli bowiem masz na myśli obietnice przedwyborcze, to nie tylko
tej nie zrealizowano (było już po 100 tys. na głowę, 3 mln mieszkań etc.).

> Jeśli ktoś chce mieć usługę wykonaną na wysokim poziomie to odpowiednio
> płaci.

Widać usługa świadczona przez nauczycieli została tak wyceniona. Nie ma przymusu
pracy w szkole.

> A jak płaci mało to dostanie to, za co zapłacił. Proste.

Nie. Jak pracownik zarabia - w swoim przekonaniu - zbyt mało, to niech sobie
poszuka innej pracy. Pracownik nie ma prawa samowolnie zmniejszać swoich
obowiązków lub jakości ich wykonania tłumacząc to zbyt niską płacą. Takie
podejście może dać dyrektorowi podstawę nawet do zwolnienia pracownika.

> Niech próbuje. Sąd rozstrzygnie spór.

I wygrałby. Oczywiście, gdyby udowodnił, że jakość pracy nauczyciela nie
odpowiada standardom.