płeć mózgu

1. Data: 2004-01-25 11:40:52

Temat: płeć mózgu
Od: " mm15" <l...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

hm...czytalam gdzies, ze mozg kobiety i mezczyzny znacznie sie od siebie
rozni. Mezczzni maja mozg podzielony na dwie czesci - lewa i prawa, ktore
nie maja wzajemnych polaczen, po prostu jedna kieruje logicznym mysleniem,
druga wrazliwoscia artystyczna i emocjami. Natomiast u kobiet mozg jest
jakby "wymieszany" nie ma granicznego podzialu na dwie polkule, po prostu
obie odpowiadaja i za logiczne myslenie i za emocje (stad tzw "kobieca
intuicja" - logika pomieszana z emocjami). Nie jest to dla mnie zbyt
optymistyczna wiadomosc, poniewaz za kilka lat planuje isc na studia w
kierunku bardziej scislych nauk, tj fizyka, chemia lub biologia. Jesli na 12
uzdolnionych chlopcow jest tylko jedna wybitnie uzdolniona dziewczynka,
ktora zdolnosciami rowna sie tym TYLKO uzdolnionym chlopcom, i jesli tylko
jedna kobieta na bodajze ladnych pare tysiecy lat przeszla do historii
nauki, to czy jest sens zajmowac sie czyms co nie zostalo dla mnie
stworzone? bardzo kocham fizyke, ale skonczonym scislowcem tez nie jestem.
Mam wiec pytanie - czy sa jakies cwiczenia ktore spowoduja ze wyostrzy sie u
mnie logiczne myslenie a oslabia emocje itp., albo czy takie, aby obie
polkule zajmowaly sie swoimi rzeczami? :[ wiem ze nie ma dla mnie nadzieji
ale nie chce zostac zwykla laborantka

1. Data: 2004-01-25 12:14:49

Temat: Re: płeć mózgu
Od: "ksRobak" <e...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik " mm15" <l...@W...gazeta.pl>

> [...]
> albo czy takie, aby obie polkule zajmowaly sie swoimi
> rzeczami? :[ wiem ze nie ma dla mnie nadzieji ale nie chce

Wystarczy, że uświadomisz sobie iż mózg składa się z 4 części
lewej, prawej, górnej i dolnej -- i automatycznie Twój problem
znika. Gdy przekręcisz głowę to lewa część znajdzie się na
miejscu prawej a stając na głowie górna część mózgu zajmie
miejsce dolnej. Możesz to ćwiczyć kiwając głową na wszystkie
strony: tak, tak -- nie, nie.
PS. oczywiście "sztuczny podział" mózgu na części (lewa, prawa
pólkula) nie ma nic wspólnego z tematyczną "płcią mózgu"
która odpowiada za osobowość i skłonności osobnicze.
\|/ re:

1. Data: 2004-01-25 12:16:32

Od: Paweł Niezbecki <s...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

mm15<l...@W...gazeta.pl>

<snip>
czy jest sens zajmowac sie czyms
> co nie zostalo dla mnie stworzone?
<snip>

zob. news:buvei1$niv$1@news.onet.pl
(ett - zawsze możesz się odciąć od takiego wykorzystania, jeśli nie pasi)

a z tym rugowaniem emocji, to raczej też pomyłka, jak mówi taki jeden stary
góral

powodzenia :)

p.

1. Data: 2004-01-25 12:41:45

> [...]
> mnie logiczne myslenie a oslabia emocje itp., albo czy takie, aby obie
> polkule zajmowaly sie swoimi rzeczami? :[ wiem ze nie ma dla mnie nadzieji

najlepszym cwiczeniem na wyostrzenie logicznego myslenia jest odrzucenie
bzdur z ksiazek typu plec mozgu. Jest taka wielka cegla pt. psychologia
rodzaju. Praca zbiorowa. Polecam.

jancio wodnik

1. Data: 2004-01-25 13:48:41

Od: "vonBRAUN" <i...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tak wiem, że powinienem skupić się na czym innym, ale
gdy pada chasło "płeć mózgu"
to właczają mi się "czerwone lampki", kilka alarmów i
nie mogę się powstrzymać...
---------------------------------------

Przewaga chłopców występuje na obu krańcach kontinuum zdolności
Najlepszy w klasie z fizyki zwykle jest chłopiec, ale najgorszy także.
Natura po prostu nie eksperymentuje z kobietami - są zbyt WAŻNE.
Rozkład ich zdolności jest bliżej "średniej" niż chłopców.

Choć więc nie zawsze jako populacja błyszczą jak gwiazdy na firnamencie
mogą być jednak znacznie pewniejsze swych umiejętności.

Natura wyposaża je natomiast w większe umiejętności społeczne -
przejaskrawiając - do selekcji tych chłopców którzy od natury dostali więcej
niż inni po to aby mieć z nimi mądre dzieci ;-).

Początkowo sądzono, że zadania w których lepiej funkcjonują mężczyźni to takie
które wiążą się z przestrzenną wyobraźnią wzrokową, motoryką "dużą", analizą i
syntezą wzrokową w zakresie "odległej przestrzeni", zaś kobiety lepsze są w
zadaniach takich jak łatwość odnajdywania słów i posługiwania się nimi,
sprawność obliczeń arytmetycznych i sprawnością manualną w "osobistej"
przestrzeni wyznaczonej zasięgiem rąk.

Konstrukcja testów szkolnych, które służą do różniciowania "zdolnych"
od "niezdolnych"
pozostawia wiele do życzenia. Jest potwierdzone, że także w obrębie zadań
rzadko rozwiązywanych (najtrudniejszych) są takie które preferują kobiety mimo,
że przedmiotem są np. nauki ścisłe.

To zwykle zadania odwołujące się do wyuczonych algorytmów pobieranych z zasobów
pamięci trwałej. Zadania wymagające rozwiązywania problemów "nieprzećwiczonych"
odwołujące się przez to do zasobów pamięci operacyjnej lepiej wykonują
mężczyźni. Możliwe więc że nie chodzi o "przestrzenny=męski"
i "werbalny=kobiecy" typ zdolności ale o rodzaj zaangażowanych zasobów.

Testy kompetencji konstruują najlepsi w danych - ścisłych- dziedzinach, czyli
(jak na razie) częściej mężczyźni może więc to oznaczać, że unikają oni
wprowadzania tam takich zadań które są dla nich za trudne - to kolejna
przyczyna asymetrii.

Badania wielonarodowe pokazują że przewaga chłopców
pojawia się w fizyce, chemii, czy rzadziej w matematyce tylko w części
z badanych krajów - to sugeruje, że znaczna część obserwowanych różnic to
różnice kulturowe.

Chłopcy częściej zachęcani są bowiem do sukcesów w naukach ścisłych niż
dziewczęta, trudno ocenić na ile wynika to ze "smutnych doświadczeń"
zachęcających a na ile są to samopotwierdzające się, kulturowo uwarunkowane
schematy myślenia.

Jak to jest w mózgu?
Lewopółkulowa lateralizacja funkcji mowy występuje u mężczyzn w ok. 94%, zaś
prawostronna u 6%. Odpowiednie odsetki u kobiet to 78/22%.
Mniej wyraźna przewaga WYBRANYCH funkcji przestrzennych dla półkuli prawej
także pojawia się u mężczyzn.
Czyli jak widać różnice są ale nie na tyle zaznaczone aby mieć
PEWNOŚĆ że będąc kobietą, ma się mózg mniej "wyspecjalizowany".

Badania metodą FMRI, PET (to takie badania które pokazują jak mózg myśli i
które części mózgu włączają się w którym momencie) ujawniają BARDZO WIELE
PODOBIEŃSTW, i BARDZO NIEWIELKIE RÓŻNICE sugerujące istnienie bardziej
wyspecjalizowanych struktur realizujących funkcje poznawcze i większą asymetrię
czynnościową półkul u mężczyzn.

Neuroanatom także nie odróżni na pierwszy rzut oka mózgu kobiety i mężczyzny.
(gdy weźmie mikroskop ma trochę większe szanse ale nie pewność).
Zatem pojęcie "płeć mózgu" nie jest pojęciem naukowym a jedynie chwytliwą
przenośnią.

Obserwowane różnice zdolności między kobietami a mężczyznami nie są duże.
Ujawniają się dopiero wtedy gdy badać duże grupy dobrane wykształceniem, wiekiem
kulturą.

O WIELE WIĘKSZE, BARDZIEJ WAŻNE RÓŻNICE WYNIKAJĄ Z RÓŻNIC KULTUROWYCH TAKICH
JAK CHOĆBY DOMOWE ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE, CZYNNIKI GENETYCZNE (DZIEDZICZENIE PO
ZDOLNYCH PRZODKACH - niekoniecznie rodzicach), JAKOŚĆ SZKOŁY

Co więcej, stały trening umiejętności wyrównuje różnice między kobietami a
mężczyznami (to z badań nad populacjami kobiet i mężczyzn przed i po kilku
bodaj semestrach z fizyki).

Wiele z prac na ten temat - zwłaszcza popularnonaukowych pisanych jest przez
tzw."młodych zdolnych" w celu szybkiech wydania publikacji, gdy przyjrzeć się
temu krytycznie można mieć wątpliwości.
Łatwo ocenić płeć badanego, znaleźć różnice zdolności między mężczyznami i
kobietami, i wyjaśnić je tym co na się przed "nosem" czyli płcią badanych.
Nie sposób jednak sprawdzić jakie czynniki kulturowe kształtowały każdą z tych
osób
przez ostatnie 25 lat - więc o tym się nie pisze, lub pisze mało - bo to trudne.

Ostatnio - to już rozśmieszyło mnie do łez - przeczytałem w jednym streszczeniu
że, różnice między płciami stwierdzane są częściej w badaniach naukowych,
których głównym autorem jest mężczyzna.

I to jest właśnie robienie ludziom wody z "MÓZGU"!!!

Skutki są aż nadto widoczne:
> Mam wiec pytanie - czy sa jakies cwiczenia ktore spowoduja ze wyostrzy sie u
> mnie logiczne myslenie a oslabia emocje itp., albo czy takie, aby obie

Podsumowując, odradzam fatalistyczny stosunek do własnych zdolności.
Jeśli będziesz robić to co kochasz i wystarczy ci determinacji
to znajdziesz w tym dzialke w której będziesz dobra.

Nie trzeba z tego powodu "osłabiać emocji" - chyba nie chcesz
aby nauka fizyki przestała sprawiać Ci przyjemność!!!
Może już czas aby fizyka stała się BARDZIEJ "KOBIECA"
a nie ty BARDZIEJ "FIZYCZNA" (czyli mniej ludzka) w swym odczuwaniu?

Sądzę, że wystarczy nauka "w ramach" danego przedmiotu.
Najwięcej zaś nauczysz się od ludzi którzy są w tym dobrzy
- poszukaj ich w swoim otoczeniu, spróbuj przyjrzeć się jak rozwiązują problemy
i postaraj się aby dali Ci popracować ze sobą.

> ale nie chce zostac zwykla laborantka
> i jesli tylko
> jedna kobieta na bodajze ladnych pare tysiecy lat przeszla do historii
> nauki,

To co naprawdę spotyka nas w życiu jest zwykle gdzieś pomiędzy
najbardziej idealnym rozwiązaniem czyli byciem "Marią Curie - Skłodowską"
a najmniej pozytywnym wariantem "byciem laborantką".

Jeśli macie szkolnego psychologa możesz porozmawiać z nim
o swoich aspiracjach i skąd się one biorą - taka rozmowa
będzie na pewno bardzo ciekawa i sporo Ci wyjaśni.

Pozdrawiam
vonBraun

1. Data: 2004-01-25 14:02:02

Od: "vonBraun" <i...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Errata:
> chasło
zmiań na hasło

Ta wredna dysgrafia:-(
(Cżestsza u mężczyzn)

1. Data: 2004-01-25 14:41:43

Od: "Slawek [am-pm]" <sl_d[SPAM_BE]@gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

"vonBraun" <i...@s...pl> napisał
w wiadomości news:56d1.00000ddb.4013cc5a@newsgate.onet.pl...

> Errata:
> zmiań na hasło

"Zmiań" zmień na "zmień"!

> Ta wredna dysgrafia:-(
> (Cżestsza u mężczyzn)

"Cżestsza" zmień na "częstsza". A jeszcze lepiej widziałbym:
"Częściej spotykana u mężczyzn".

;-)

--
Sławek

1. Data: 2004-01-25 14:53:52

Od: "vonBraun" <i...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>

> "Zmiań" zmień na "zmień"!

> "Cżestsza" zmień na "częstsza". A jeszcze lepiej widziałbym:

Oto kolejny przykład na to, że w poszczególnych
przypadkach różnice zdolności w obrębie płci
mogą być większe niż te między płciami.

Natura jak widać nie eksperymentowała ze Sławkiem.

;-)

Pozdrawiam
vonBraun

1. Data: 2004-01-25 15:01:57

Od: "ksRobak" <e...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "vonBraun" <i...@s...pl>
> [...]

> przypadkach różnice zdolności w obrębie płci
> mogą być większe niż te między płciami.
> Natura jak widać nie eksperymentowała ze Sławkiem.

Sądzę, że to błędny pogląd :o)
Dlaczego niby Sławek nie miał by być "wybrykiem natury"? ;D
\|/ re:

1. Data: 2004-01-25 15:19:16

Od: i...@s...pl szukaj wiadomości tego autora

> Sądzę, że to błędny pogląd  :o)
> Dlaczego niby Sławek nie miał by być "wybrykiem natury"?  ;D

Pogląd ten dotyczy wyłącznie obserwowalnej próbki
zachowań "klawiaturoortograficznych" i tylko na takie może być generalizowany.

vonBraun

PROSBA O POMOC
Słownik psych, med. on line - czy ktoś wie?
Testy psychologiczne "Multiselect"
Jeszcze raz?
I do śmierci :-))