Re: poziom potasu u noworodka

1. Data: 2002-07-30 11:07:17

Temat: Re: poziom potasu u noworodka
Od: "Mariusz Maksinski" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "piotrtal" <p...@h...pl> napisal w wiadomosci
news:0ktaku8cahp2qb89qvif2vug2kt0cs64ck@4ax.com...
> witam.
>
> 1.5 miesieczne dziecko jest skierowane na szczegolowe badania do
> kliniki w katowicach. przy pobytu na oddziale biegunkowym zrobiono
> mojemu synkowi badanie krwi i m.in. wyszedl zbyt duzy poziom potasu we
> krwi.
> z tego co wiem to norma jest od 3-5. maly ma 5.75 w tej chwili. poziom
> skakal miedzy granicami od 5.0 do 6.4. jest po rota virusie. na
> oddziele biegunkowym przebywal przez 2 tygodnie. przez ten okres jego
> poziom lifocotow utrzymywal sie ponad norme 17.000 (no i jeszcze ten
> [...]

Wysoki poziom potasu u tak malego dziecka moze byc grozny dla zycia ( gl.
zaburzenia pracy serca). Wysoki poziom potasu moze wystapic równiez po wielu
lekach ( np.: indometacyna, kaptopril). Jedna z przyczyn takiego wzrostu
potasu sa glównie te biegunki. Dziecko jest oslabione, odwodnione, stad tez
w "zageszczonej" krwi wzrasta (pozornie) poziom potasu, co moze doprowadzic
do : zaburzen pracy serca, zaburzen psychicznych ( poburzenie dziecka),
oslabienie miesni oddechowych az do porazenia miesni konczyn. Nalezy dziecko
nawodnic, w szpitalach podaje sie plyny infuzyjne.
Przerost kory nadnerczy wystepuje w takich chorobach jak:
- choroba Conna (czyli pierwotny aldosteronizm), którego najczestsza
przyczyna wzmozona produkcja aldosteronu (hormon wydzielany przez kore
nadnerczy), czasem hormonalnie czynny, lagodny guzek kory nadnerczy w wyniku
przerostu kory nadnerczy. Rzadko na skutek guza zlosliwego. W niektórych
przypadkach zespól Conna ma podloze genetyczne. Najczesciej wystepuje u
doroslych.
- Zespól Cushinga bedacy wynikiem przerostu kory nadnerczy spowodowanego
nadmiernym wydzielaniem hormonu adrenokortykotropinowego (ACTH).
Diagnostyka: Wyniki badan laboratoryjnych (oznaczenie poziomu hormonów i
jonów we krwi) pozwalaja na rozpoznanie hiperaldosteronizmu. Guzek kory
nadnerczy mozna zlokalizowac przy pomocy tomografii komputerowej.

Leczenie: Guz kory nadnerczy wycina sie chirurgicznie. W ten sposób usuwa
sie zródlo nadmiernego wydzielania aldosteronu.

W przypadku obustronnego przerostu kory nadnerczy stosuje sie leki
obnizajace cisnienie i normalizujace stezenie jonów w surowicy krwi.

Rokowanie: Raczej dobre. Chirurgiczne usuniecie guzka kory nadnerczy
umozliwia wyleczenie u wiekszosci pacjentów.

Mariusz Maksinski - Technik Analityki med.