"prąd mnie kopie"

1. Data: 2007-05-05 16:00:00

Temat: "prąd mnie kopie"
Od: Rafal <r...@N...adrem.pl> szukaj wiadomości tego autora

Otóż sprawa jest taka, że już od dłuższego czasu borykam się z pewną na
początku śmieszną, a teraz już coraz bardziej mnie irytującą dolegliwością
- moje ciało wyjątkowo często i dotkliwie wywołuje w pobliżu metalowych
rzeczy wyładowania elektrostatyczne.

Zjawiska te nasilają się głównie wiosną i latem (choć zimą również są
obecne) i objawiają się najczęściej przy wysiadaniu z samochodu (nie ma
znaczenia jakiego), czy zdawaniu kurtki do szatni.
Takie wyładowania są do tego stopnia częste i dotkliwe, że wyrobiły już u
mnie odruch strachu przed dotykaniem metalowych powierzchni czy zetknięciem
się z czyimiś dłońmi.

Wczoraj np. przy wysiadaniu z samochodu zostałem "popieszczony" 3-krotnie:
- podczas wysiadania
- podczas zbliżania kluczyka do zamka (widziałem iskrę)
- podczas przekazywania kluczyków innej osobie

Staram się unikać tego jak mogę, ale bezskutecznie.
"Obrywam" przez kurtkę, bluzę, czy przez spodnie.

Proszę o jakieś porady jak z tym walczyć.
KIedyś słyszałem, aby nosić jakąś bransoletę, że niby pomaga. Nigdy nie
próbawałem. Jak myślicie?
Będę wdzięczny za wszystkie wskazówki.

Rafal

2. Data: 2007-05-05 16:43:21

Temat: Re: "prąd mnie kopie"
Od: "bison" <b...@b...co> szukaj wiadomości tego autora

He he, mnie tak samo, identycznie kopie jak dotykam np. metalowych
przedmiotów.
Raz to tak trzasło, że nawet druga osoba zwróciła mi uwagę co tak kopię :D

3. Data: 2007-05-05 16:57:54

Od: "Jurek" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rafal" <r...@N...adrem.pl> napisał w wiadomości

> KIedyś słyszałem, aby nosić jakąś bransoletę, że niby pomaga. Nigdy nie
> próbawałem. Jak myślicie?
> Będę wdzięczny za wszystkie wskazówki.

Nie dam Ci żadnej wskazówki. Natomiast mogę polecić świetne pozycje z tym
związane. Wyjaśnia w swoich książkach pionier bioelektroniki w świecie, ks.
prof. dr Włodzimierz Sedlak. Książki napisane wspaniałym, niespotykanym,
ciętym językiem. Językiem człowieka, który musiał się zmagać z setkami,
tysiącami ludzi, którzy mu rzucali całe życie kłody pod nogi, bo tworzył
nową gałąź nauki - bioelektronika. Jeden z największych uczonych ostatnich
wieków. Nie spotyka się dzisiaj ludzi tak wszechstronnie uzdolnionych.
Ksiądz Sedlak był paleontologiem, chemikiem, biochemikiem, fizykiem,
biologiem, przyrodnikiem, pedagogiem. Widział taka dużą korelację fizyki z
chemią, że nigdy nie rozumiał jak można być chemikiem nie będąc fizykiem i
na odwrót. Miał 4 magisteria. Na jego seminaria zjeżdżali się lekarze z
odległych rejonów Polski jak wykładał w Lublinie na KUL i na Uniwersytecie
Curie-Skłodowskiej.

A skąd bierze się ten prąd, o którym wspomniałeś, przeczytasz w książkach;
"Życie jest światłem", "Mała monografia bioelektroniki", Homo elektronicus",
"W pogoni za nieznanym". Napisał dziesiątki innych książek i pamiętników.
Był wielki: miał 150 cm wzrostu przy wadze ok. 50 kg.
Pozdrawiam Jurek M.

4. Data: 2007-05-05 16:58:28

Od: "Andrzej B" <t...@u...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> - moje ciało wyjątkowo często i dotkliwie wywołuje w pobliżu metalowych

Dobry jesteś ;)
a tak poza tym to wszystko w porządku?

Na serio to przeceniasz swoje ciało.

Pozdrowienia A.

5. Data: 2007-05-05 18:05:49

Od: "Andrzej B" <t...@u...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Proszę o jakieś porady jak z tym walczyć.
> KIedyś słyszałem, aby nosić jakąś bransoletę, że niby pomaga. Nigdy nie

Na początku nie miałem zamiaru rozpisywać się bo post wydał mi się śmieszny,
czyżby nie uczono obecnie fizyki w szkole podstawowej nie pokazywali maszyn
elektrostatycznych, butelki lejdejskiej i na czym polega gromadzenie się
ładunków elektrostatycznych ? Ja to pamiętam doskonale z 7-8 klasy ale może
rzeczywiście nie powinienem tego traktować jako żartu.

No ale nie o to chodzi, pracowałem przy urządzeniach elektronicznych i aby
ich nie uszkodzić ubierałem odzież bez dodatków tworzyw sztucznych i nie
miałem problemu z elektrostatyką dodatkowo niekiedy zakładałem opaskę,
bransoletkę na nadgarstek ale uwaga podłączona przewodem do przewodzącej
maty na stole ( guma z domieszkami przewodzącymi) która była uziemiona i to
załatwiało w 100% sprawę ładunków tak jak i odpowiednia wykładzina podłogowa
i to była praktyka która się sprawdzała a nie teoria.
Na codzień zdarza się mi również naelektryzować gdy ubieram sie "normalnie"
Ciało jako takie jest wystarczającym przewodnikiem i jako takie się nie
elektryzuje "samoistnie" i nie wytwarza ładunków elektrostatycznych, które
są mierzone w tysiącach Voltów ale potrafi je gromadzić jak kondensator
jeśli jest odizolowane.
Ładunek elektrostatyczny jest to nadmiar ładunków elektrycznych jednego
znaku na materiałach o małej przewodności elektrycznej (dielektrykach,
materiałach izolacyjnych) lub na odizolowanych od ziemi obiektach
przewodzących i mogą powstawać na ludziach drogą kontaktową w czasie
chodzenia, zdejmowania odzieży albo wykonywania codziennych czynności lub
indukcji szczególnie gdy jesteśmy odpowiednio odizolowane od ziemi, np.
przez nieprzewodzące obuwie lub podłogę. Przeskok iskry jest to rozładowanie
nagromadzonego ładunku do obiektu uziemionego lub posiadającego dostateczną
pojemność oby przejąć część tej energii. Niekiedy przepływ może być w drugą
stronę, np. takim obiektem rozładowującym się może być naładowany samochód
potrafi nas kopnąć lub przez nas się kompletnie rozładować. Najczęściej
ładunki wytwarza nasza odzież elektryzując się i stopniowa przekazując
ładunki naszemu ciału działamy wtedy jak kondensator czy wspomniana butelka
gdy ładunek jest duży a nie znalazł wcześniej ujścia przez obuwie lub stały
kontakt z czymś uziemionym, osiąga on potencjał kilku tysięcy voltów.
Orientacyjne można przyjąć że do przebicia 1mm powietrza potrzeba 1000V a
iskry potrafią znacznie przekroczyć 5mm. Niekiedy w pracy elektryzujemy sie
przesuwając przedmioty rozdzielając pewne materiały ( np. folie plastikowe)
lub poruszając się po nieprzewodzacych podłogach potrafimy wtedy stopniowo
zwiększać ten ładunek do czasu rozładowania i nie jest to sprawa naszego
ciała tylko otaczającego środowiska pewne zjawiska potrafią nasilić lub
osłabić to np wilgotność powietrza może mieć wpływ.

Pozdrowienia A.

6. Data: 2007-05-05 18:42:14

Od: "Hania" <v...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andrzej B" <t...@u...pl> napisał w wiadomości

> ich nie uszkodzić ubierałem odzież bez dodatków tworzyw sztucznych

juz myslalam, ze nikt nie napisze. Jako dziecko mialam ubaw szurajac
kapciami po sztucznej wykladzinie, by "doszurac" do klamki, gdzie wlasnie
kopalo.

pozdr.H.

7. Data: 2007-05-05 18:44:52

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 5 May 2007 20:42:14 +0200, Hania wrote:

> juz myslalam, ze nikt nie napisze. Jako dziecko mialam ubaw szurajac
> kapciami po sztucznej wykladzinie, by "doszurac" do klamki, gdzie wlasnie
> kopalo.

Widzisz - a teraz już wiesz, ze to bioelektronika jest :D

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

8. Data: 2007-05-05 19:52:01

Od: "TMK" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> - moje ciało wyjątkowo często i dotkliwie wywołuje w pobliżu metalowych
Obawiam się ze Twoje ciało nie jest jakieś wyjątkowe. Spróbuj zmienić
buty(metodą prób i błędów), wykładziny dywany w pomieszczeniu którym
przebywasz. Niech ktoś zaobserwuje Twój sposób
chodzenia.(szuranie-pocieranie nogawkami spodni o siebie) Używaj balsmów
nawilżających.Nawilżaj powietrze.
Takie sytuacje zdarzają się dość często. Ja np moge czesać się tylko
metalowym grzebieniem:(

9. Data: 2007-05-05 20:56:16

Od: "Maciej Krajewski" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj,

Zmień płyn do płukania tkanin i/lub proszek. To często on powoduje takie
sytuacje.

Samochód:
Może to nie Ty "kopiesz" samochód a on Ciebie? W końcu to tylko różnica
napięć pomiędzy plusem (mniejszym minusem) i minusem. Spróbuj popsikać
siedzenia takim specjalnym "nie kopiącym" sprejem.

Buty, skarpetki, wkładki coś masz nie tak... Gdzieś coś powoduje odkładanie
tego ładunku. Próbuj po kolei metodą eliminacji.

Daj znać.

Powodzenia,
Maciej

10. Data: 2007-05-05 21:46:08

Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Na początku nie miałem zamiaru rozpisywać się bo post wydał mi się
> śmieszny,

Było nie pisać
Ja tu widząc, że kolega jurek zagościł zacząłem studiować dietę optymalnych
szukając w niej prądów jakiśchś specjalnych.
A ty tak przyziemnie i fizycznie .echhh
:):)

A na poważnie i do Rafała.
To jednak głównie sprawa twojego ubioru (mojego też -stąd znam problem
dobrze). U mnie to buty i koszula. Ale, że kouszle niezmiernie lubię bo jest
ciepła i ma dużo kieszeni a i buty też wygodne to próbuje z tym jakoś żyć.
Taka iskra zabić nie zabije, chociaż nieprzyjemna jest to fakt..
Siadasz do auta- dotykaj go najpierw przez kluczyk.- tzn trzymaj mocno za
metal i przysuń do karoserii. Im większą powierzchnią będziesz się stykał z
kluczykiem tym mniej poczujesz. Otwierasz garaż - podobnie- najpierw kluczem
do blachy a dopiero potem ręką za blachę. Wchodzisz do sklepu - nie łap za
klamkę dłonią a najpierw dotknij zewnętrzną stroną (dziwne ale mniej boli).
Raczej to nie problem medyczny a odzieżowy.
Jakś rok temu - może dwa był podbny wątek do twojego chyba na tej grupie i
te rady to są akurat z niego.

Co do rad Andrzeja są dobre - tyle, że nie każdy lubi się zakuwać w
bransoletki nawet "elektroniczne" - chociaż ja też czasem tego używam w
celach - zawodowych i żadnego scalaka jeszcze nie upaliłem.

pozdrawiam
i tylko takich porblemów ze zdrowiem życzę

--
PawełJ

Ciśnieniomierz automatyczny
węzły na szyi i duszności