problemy z pamieca u mlodej osoby

1. Data: 2002-03-21 15:22:21

Temat: problemy z pamieca u mlodej osoby
Od: <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

znajoma (ok 25 lat) uskarza sie na ogromne problemy z pamiecia
- ostatnio dochodzi nawet do zapominanai co dzialo sie kilak dni
temu poza kilka ogolnymi faktami. wydaje mi sie ze problem sie
nieco pogarsza (przed kilkoma miesiacami rowniez uskarzala sie
choc o az takich probleach nie slyszalem).

bede wdzeczny za wskazowki gdzie sie dokladnie zwrocic badz
w czym szukac problemow zwiazanych z pamiecia (dieta raczej
zrownowazona, uprawiany sport, praca nie bardziej stresujaca
niz kilka miesiecy temu).

dziekuje za kazda odpowiedz na grupie, czy na priva

ps
lekarz pierwszego kontaktu do ktorego po kilku dniach namawian
zwrocila sie zbyl znajoma leytna i kilkoma ogolnymi uwagami :|

2. Data: 2002-03-21 16:00:28

Temat: Re: problemy z pamieca u mlodej osoby
Od: "Valkiria" <c...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> w czym szukac problemow zwiazanych z pamiecia (dieta raczej
> zrownowazona, uprawiany sport, praca nie bardziej stresujaca

Moja sugestia jest taka by zbadac glowe.Nie chce Cie przestraszyc,nie o to
mi chodzi,ale warto by Twoja znajoma zrobila sobie tomografie komputerowa
lub rezonans magnetyczny.Byc moze cos dzieje sie pod czaszka(guz moze
uciskac odpowiednie struktury mozgu i powodowac takie dolegliwosci).Moja
znajoma miala taki wlasnie problem,tylko ze u niej manifestowalo sie to
utrata przytomnosci.
Oby moje slowa sie nie sprawdzily,pozdrawiam
Hania

3. Data: 2002-03-22 13:23:12

Od: "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

Użytkownik "Valkiria" <c...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> utrata przytomnosci.
> Oby moje slowa sie nie sprawdzily,pozdrawiam

Nie zgadzam sie. Przede wszystkim trzeba ta osobe zbadac
psychologicznie/psychiatrycznie na okolicznosc zaburzen pamieci, a takze
neurologicznie. Zaburzenia pamieci nie musza wcale byc objawem patologii
ogniskowej OUN.

Podstawowa zasada medycyny jest to, ze najpierw zbieramy wywiad, potem
badamy fizykalnie, a dopiero pozniej zlecamy badania dodatkowe. Nie zaczyna
sie obiadu od deseru.

A przyczyn zaburzen pamieci moze byc sporo i chora na pewno musi trafic do
lekarza. I tyle.

Pozdrawiam

m.

4. Data: 2002-03-22 18:14:54

Od: "I.Tichy" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> psychologicznie/psychiatrycznie na okolicznosc zaburzen pamieci, a takze
> neurologicznie. Zaburzenia pamieci nie musza wcale byc objawem patologii

no tak ale gdzie bys poszedl najpierw do psychiatry czy do neurologa, i co
jest grozniejsze zwlekanie z rozpoznaniem guza lub innej choroby
neurologicznej czy zwlekanie z ropoznaniem zespolu przewleklego zmeczenia???
(abstrahujac od powyzszego przypadku)
pozdrawiam Tichy

5. Data: 2002-03-23 16:05:10

Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "I.Tichy" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> jest grozniejsze zwlekanie z rozpoznaniem guza lub innej choroby
> neurologicznej czy zwlekanie z ropoznaniem zespolu przewleklego
Wybacz, ale to .....e gadanie.
Najgorsze jest w ogole zwlekanie - zbieraj sie za to jak najszybciej i calym
arsenalem srodkow.
Pozdrawiam serdecznie
Łukasz

6. Data: 2002-03-24 21:31:51

Od: "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

> [...]
> jest grozniejsze zwlekanie z rozpoznaniem guza lub innej choroby
> neurologicznej czy zwlekanie z ropoznaniem zespolu przewleklego

Zauwaz, ze jedynie sprzeciwilem sie sugestii, ze na jakies (!!!) zaburzenia
pamieci najlepszy jest rezonans magnetyczny. Spotykam czesto ludzi, ktorym
opowiedziano, ze na jakas tam dolegliwosc trzeba zrobic rezonans. I oni juz
nie chca, zeby ich badac, nie chca, zeby im wyjasniac, chca rezonansu I TO
JUZ. Abstrahujac od powyzszego przypadku tak sie sklada, ze znaczacy
odsetewk badan MRI / TK wykonuje sie obecnie nie ze wskazan nazwijmy to
'organicznych', a 'psychologicznych'.
Chyba, ze klient robi sobie badanie za wlasne pieniadze. Wtedy i bez zadnych
wskazan niech robi sobie co chce. Tyle tylko, ze to juz w zasadzie nie
medycyna.

Pozdrawiam

m.

7. Data: 2002-03-25 12:18:04

Od: "I.Tichy" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

zauwazam
:)
Tichy

8. Data: 2002-03-25 15:32:30

Od: "Valkiria" <c...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pamieci najlepszy jest rezonans magnetyczny. Spotykam czesto ludzi, ktorym
> opowiedziano, ze na jakas tam dolegliwosc trzeba zrobic rezonans.
I po co te nerwy?Ty tez zauwaz ,ze to byla tylko sugestia,napisalam to
zreszta pomna nieszczescia mojej znajomej.Nie uzylam tez zwrotu:"najlepszy
jest rezonans".Ciezko sie poza tym nie domyslic,ze proponowane badania musza
byc zlecone przez neurologa,ktory zapewne nie omieszka zbadac pacjenke
(poczawszy od wywiadu-tj.od zupy czy od czego ktos zaczyna swoj obiad)
Hania

9. Data: 2002-03-26 10:16:51

Od: "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

> I po co te nerwy?

E tam, od razu nerwy... :)

> Nie uzylam tez zwrotu:"najlepszy
> jest rezonans".Ciezko sie poza tym nie domyslic,ze proponowane badania
musza
> byc zlecone przez neurologa,ktory zapewne nie omieszka zbadac pacjenke

OK. Jesli akurat to mialas na mysli. Problem jest w tym, ze Twoje zalecenie
nie brzmialo 'idz do lekarza', ale 'trzeba ci zrobic badanie obrazowe'.
Uwiez mi, bardzo czesto zdarza sie, ze po zbadaniu pacjenta okazuje sie, ze
nie ma do takowych badan zadnych wskazan, ale pacjent, ktory uslyszal od
kogos (zreszta czesto z dobrych pobudek wygloszona) opinie, ze potrzene jest
badanie - sadzi na przyklad, ze lekarz badania nie robi dlatego, ze jest
podlym (...) i chce w lape, albo ze jego stan jest beznadziejny, albo ze
takich badan sie tu nie robi i trzeba je za ciezkie pieniadze wykonac za
granica, albo cala mase innych takich rzeczy.

Widuje ludzi, ktorzy przychodza do szpitala nie dlatego, ze boli, nie
dlatego, ze cos im oslablo, nie dlatego, ze maja jakies deficyty, ale
dlatego, ze chca miec rezonans. Glowy, kregoslupa, 'calego ciala'... I takie
niestety sa fakty. Wynika to z wielu uwarunkowan, poczawszy od modrasci
nazwijmy to 'ludowej', do inercji niektorych lekarzy, ktorym nie chce sie
tlumaczyc pacjentom, ze badanie jest niepotrzebne. Jeden najbardziej znanych
zyjacych polskich neurologow, wybitny specjalista w dziedzinie bolow glowy,
prof. Antoni Prusinski mawia, ze wykonywanie badan obrazowych u chorych z
migrena jest przeciwwskazane. Dlaczego? Ano dlatego, ze u pewnej czesci
populacji wystepuja w OUN rozne nazwijmy to 'patologie' bez zadnego
znaczenia klinicznego. Takie 'warianty normy'. Jesli przypadkiem ktos z
samoistnymi bolami glowy znajdzie u siebie przypadkiem taki 'drobiazg',
bywa, ze z osoby w zasadzie zdrowej zmienia sie w ciezko 'organicznie'
chorego pacjenta, ktory probuje sie operowac (co gorsza zdarzaja sie tacy,
ktorym sie to udaje), wystepuje o rente i w ogole jest ciezkim inwalida. To
nie jest dobra sytuacja. Niepotrzebnie zrobione badanie czesto potrafi
wyrzadzic wiecej szkody, niz pozytku. Pomijam juz aspekty ekonomiczne,
chociaz w obecnych czasach stanowia one (albo powinny staniowic) bardzo
znaczacy czynnik wplywajacy na myslenie kliniczne i planowanie
dliagnostyki... W krajach cywilizowanych istnieja pewne standardy
postepowania w roznych sytuacjach klinicznych, wymuszane z reguly przez
ubezpieczycieli. Mozna na to psioczyc, ale z reguly sa to schematy oparte na
racjonalnych przeslankach. W takich krajach chory, ktory nie musi miec
wykonanego badania - nie bedzie go mial, bo ubezpieczyciel nie zaplaci. I
tyle. (koszt takiego badania w takim kraju jest znacznuie wyzszy, niz w
Polsce - dlatego, ze o ile u nas koszt badania to w zasadzie tylko
amortyzacja sprzetu, klisze i prad, a u nich gros tego kosztu to
wynagrodzenie lekarza i technikow...)

Ale to juz w zasadzie grube OT, nieprawdaz?

Przepraszam za ewentualny napastliwy ton. Najlepszego.

m.

10. Data: 2002-03-26 12:45:41

Od: "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej,

Użytkownik "Marek Bieniek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
glowy,
> prof. Antoni Prusinski mawia, ze wykonywanie badan obrazowych u chorych z

Aneks. Oczywiscie mowa tu o typowych przypadkach migreny, z oczywistym i nie
podlegajacym watpliwosci klinicznym rozpoznaniem. Istnieja wskazania do
badan obrazowych w migrenie, ale w konkretnych, 'nietypowych' sytuacjach. A
poniewaz to juz zupelne OT, to EOT z mojej strony.

Pozdrawiam

m.

Poród <skorygowany>
Poród--Cesarka a naturalny.