Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
-for-mail
From: "Red art" <r...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: przykład
Date: Mon, 2 Nov 2009 13:11:30 +0100
Organization: http://onet.pl
Lines: 55
Message-ID: <hcmi9n$u1n$1@news.onet.pl>
References: <hc9tck$vaj$1@news.onet.pl>
<1...@n...googlegroups.com>
<hcc1l3$22u$1@news.onet.pl> <hcd6tn$986$1@news.onet.pl>
<hcfqsp$s37$1@news.onet.pl> <hch4pt$b3q$1@news.onet.pl>
<hchq6v$a40$1@news.onet.pl> <hcihi8$hj4$1@news.onet.pl>
<hcjna7$ui6$1@node1.news.atman.pl> <hcltm1$urf$1@news.onet.pl>
<hcm8um$vkh$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: efp194.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1257163896 30775 83.14.249.194 (2 Nov 2009 12:11:36 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 2 Nov 2009 12:11:36 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5843
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5579
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:481983
Ukryj nagłówki
Użytkownik "Chiron" <e...@o...eu> napisał w wiadomości
news:hcm8um$vkh$1@news.onet.pl...
>
> Użytkownik "Red Art" <r...@t...op.pl> napisał w wiadomości
> news:hcltm1$urf$1@news.onet.pl...
>>
>> Użytkownik "Chiron" <e...@p...com> napisał w wiadomości
>> news:hcjna7$ui6$1@node1.news.atman.pl...
>>
>>> N ie mogłem się oprzećpokusie ściągania:-)
>>>
>>> http://free.of.pl/c/czart/pliki/filozofia%207.doc
>>
>> Google zamiast spowiedzi duszy ? Lęk przed wyśmianiem ?
>> Szkoda ...
>
> Mnie te schody przypominały nieskończoność. Światło żółte, pochodzące z
> kominka, więc z ognia- oświetla tylko ich część (wewnętrzna mądrość
> filozofa ogarnia tylko część prawdy). Naprawdę- tak niewiele przyszło mi
> do głowy. Spora część interpretacji, jakie znalazłem w sieci opiera sięna
> wiedzy, której nie miałem: filozofem jest Kartezjusz.
> Jedyny chyba obraz, jaki wywarł na mnie ogromne wrażenie, i potrafiłęm go
> jako tako zinterpretować- to "Płonącą żyrafa", której odbiór był dla mnie
> bardzo niepokojący. Kiedyś sporo sobie napisałem na ten temat- i z jednym
> miałem chyba rację: bez znajomości Freuda trudno o interpretację tego
> obrazu, gdzie śmierć- taka prozaiczna, odarta z patosu a nawet godności-
> styka się z życiem
Że tak powiem, byłem w podobnej sytuacji jak Ty - nie znałem żadnych
interpretacji itp. I w sumie mi to nie przeszkadza. Zresztą jak poczytałem
to co podałeś (nic więcej), to jednak trochę inaczej ten obraz odczuwam.
Charakterystyczny jest w tym obrazie podział pionowy, nie poziomy,
przestrzeni. Lewa strona - jasna, prawa - ciemna. Lewa to sakrum, idea,
prawa to profanum, trzewia ludzkiej psychiki, intelektu, rzeczywistości.
Ogień w kominku to symbol pożądania - wewnętrznych, silnych popędów
i instynktów. Filozof do obu stron siedzi ustawiony bokiem. Medytuje
- zawisł 'pośrodku'. Mógłby się całkowicie oddać stronie lewej. Np.
wyskoczyć przez okno, prosto w złudną światłość ... :) Mógłby też
światłości oddać się w sposób 'zastępczy' - powiększajac objętość
leżącej na stole księgi - symbolu konceptualizacji. Zresztą tym się
przez całe życie zajmuje - spisywaniu idei. Jego nawykowe
czynności odzwierciedla także pozycja ciała - usiadł z zamiarem
pogrążenia się w ksiedze. Natomiast jego medytacja wyraźnie odrywa
go od strony lewej, od nawykowych czynności. Jest w niej odkrycie,
że droga poznania, idąc do góry, prowadzi krętymi schodami,
w ciemność. Warto to podkreślić - ciemność jest 'na górze'. Można
by także sformułować twierdzenie, że postać filozofa jest jak klisza,
która naświetlona światłem z lewej daje obraz po prawej. Czarna dziura
to powiększenie głowy filozofa, kręte chody - ciało (kręgosłup), ogień
w kominku - jak już mówiłem - pierwotne instynkty.
Nie mam pojęcia, co w tym ujęciu znaczy 'skrytka' ;) Nie zastanawiałem
się ;)
|