psyxchologia żołnierza podczas wojny

21. Data: 2009-10-29 10:57:45

Temat: Re: psyxchologia żołnierza podczas wojny
Od: "Lech Zaciura" <b...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Stalker wrote:

> Ale tak na poważnie, czy tak na filmowo?
> Jesli na poważnie, to zajrzyj do najbliższej biblioteki
> garnizonowej :-)

Esejowo :) Piszę o różnych aspektach śmierci i lęku przed nią, a także
przełamywaniu tego lęku. Żaden normalny człowiek nie stanie sam przed
plutonem egzekucyjnym. A jednak w czasie wojny żołnierze walczą: zabijają i
wystwiają się na niemal pewną śmierć. Co się dzieje w takim człowieku? Jak
się przełamuje? Od strony psychologii.
Lech
--
"Czarodziejskie przygody Franka": www.lomazy.eu/franek
Piękna książka - nowość Wydawnictwa Skrzat

22. Data: 2009-10-29 11:10:12

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 29 Oct 2009 11:57:45 +0100, Lech Zaciura napisał(a):

> A jednak w czasie wojny żołnierze walczą: zabijają i
> wystwiają się na niemal pewną śmierć. Co się dzieje w takim człowieku? Jak
> się przełamuje? Od strony psychologii.

"Cienka czerwona linia"... "Hair"... ...
Psychologia walki, ideologia, propaganda, wreszcie - zwykła wódka...
"http://openlibrary.org/b/OL5124475M/Psychologia_wal
ki_i_dowodzenia."
Itp.
--

Ikselka.

23. Data: 2009-10-29 12:05:48

Od: "Lech Zaciura" <b...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

XL wrote:

> "Cienka czerwona linia"... "Hair"... ...
> Psychologia walki, ideologia, propaganda, wreszcie - zwykła wódka...
> [...]

"Cienka czerwona linia" jest dobra - książka i film. Temat jest trudny do
ugryzienia, ponieważ próbuję podejść do sytuacji żołnierza - że tak powiem -
empatycznie. Nie wyobrażam sobie, swego uczestnictwa w szturmie :) Z drugiej
strony, gdyby była taka konieczność, to musiałbym to zrobić. Chyba :)
Lech

24. Data: 2009-10-29 14:01:18

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 29 Oct 2009 13:05:48 +0100, Lech Zaciura napisał(a):

> [...]
> strony, gdyby była taka konieczność, to musiałbym to zrobić. Chyba :)

A dlaczego pomijasz "Hair"? - chodziło mi o ten sam efekt psychologiczny ,
choć dwa przeciwne schematy muślenia, dwie postacie: Bukowskiego - Polaka,
posłusznie udającego się do armii, kiedy ojczyzna (tu akurat amerykańska)
woła - jak to Polacy, więc polskie nazwisko tej postaci w produkcji
amerykańskiej nie jest przypadkowe... oraz Bergera, Amerykanina, hippisa,
człowieka wolnego od przymusu (jak mu się zdawało), pacyfistę, ktory kiedy
przychodzi mu (przypadkiem! - głupi figiel) znaleźć się wśród żołnierzy w
bazie wojskowej, po nagłym alarmie bojowym idzie pociągany przez karny
tłum, idzie do ładowni samolotu wraz z setkami żołnierzy, nagle spętany
psychicznie, jak bezmyślna owca, za rozkazami, które nie dają żadnemu z
żołnierzy chwili na zastanowienie ani na refleksje, on, zupelnie
niewyszkolony, nie umiejący nawet pościelić łóżka po wojskowemu, pod gradem
komend bezmyślnie i automatycznie staje sę jednym z nich.
--

Ikselka.

25. Data: 2009-10-30 10:48:21

Od: "Lech Zaciura" <b...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

XL wrote:

> [...]
> zupelnie niewyszkolony, nie umiejący nawet pościelić łóżka po
> wojskowemu, pod gradem komend bezmyślnie i automatycznie staje sę

Prawdę mówiąc nie przepadam za "Hair", jak i ogólnie za musicalami. Był
ostatnio na Ale Kino, a wczoraj był tamże "Pluton", który wolę :) W tym
filmie pokazane są różne postawy w sytuacji walki, wręcz kotła walki. Wydaje
mi się, że w takich postaciach, jak Elias (WIllem Dafoe) czy Barnest (Tom
Berenger) pokazane są postacie, które przeszły pewną granicę i potrafią
panować nad lękiem, ufając w swoje doświadczenie i umiejętności przeżycia.
Ale obaj są różni: Elias to "stary dobry wiarus", Barnes zaś jest
charakteropatą. Każdy z nich chce żyć, nawet Barnes, który obnosi się z
pogardą wobec śmierci, w chwili, gdy zostaje odnaleziony ranny przez Chrisa
(charlie Sheen), prosi go o sprowadzenie lekarza. Dopiero, gdy przekonuje
się, że Chris go zabije, wraca Barnesowi poza pogardy dla śmierci. Myślę, że
to także wiarygodne sytuacje i postawy. Jest ich w "Plutonie" dużo więcej.

Lech
--
"Czarodziejskie przygody Franka": www.lomazy.eu/franek
Piękna książka - nowość Wydawnictwa Skrzat

A TRZEBA BYLO...
FRASZKA
kłamstwo ma krótkie nogi? to kłamstwo
------- p s y c h o l o g i a -------