Re: renta uczniowska

From: "Katarzyna G." <k...@g...pl>
Newsgroups: pl.soc.inwalidzi
Subject: Re: renta uczniowska
Date: Sat, 16 Feb 2002 19:26:28 +0100

Użytkownik "Aisa" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:a4lbqi$f0l$1@news.onet.pl...

> Użytkownik "Katarzyna G." <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> >

> Od kiedy nie ma rent uczniowskich ?
>
> Pozdrawiam Joanna

Dokładnie renty uczniowskie zostały zniesione (zlikwidowane) ustawą o
emeryturach i rentach z 17 grudnia 1998 roku (po prostu zmienili ustawę i
nie ma w niej nic o rentach uczniowskich). Osoby, wobec których orzeczono
stałą rentę uczniowską, nie tracą uprawnień.Przyznam się, że byłam w szoku,
dowiedziałam się o wszystkim po fakcie i z pewnością wiele osób dowiedziało
się o tym jak już im te renty odebrano (po upływie okresu ważności
orzeczenia).

Znalazłam w sieci wyjaśnienie:
"PISMO
CENTRALI ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
z dnia 7 sierpnia 2000 r.
do oddziałów ZUS

Zgodnie z art. 180 ust. 1 ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emerytach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr 162, poz. 1118 ze zmianami) -
osoby, którym przyznano renty z tytułu niezdolności do pracy powstałej w
czasie uczęszczania do szkoły (tzn. uczniowskie) zachowują prawo do tych
rent - również w przypadku, gdy na podstawie wniosku zgłoszonego po upływie
okresu, na jaki renta została przyznana, lekarz orzecznik ustali dalsze
nieprzerwane istnienie niezdolności do pracy - na stałe lub na wskazany
okres.

Przykład:

Z dniem 30 czerwca 2000 r. nastąpił upływ okresu, na jaki została przyznana
renta uczniowska. Lekarz orzecznik - na wniosek zgłoszony w październiku
2000 r. - ustalił, że całkowita niezdolność do pracy trwa nadal
nieprzerwanie po dniu 30 czerwca 2000 r. W takim przypadku należy wydać
decyzję przyznającą rentę na dalszy okres na zasadach ogólnych, tj. od
miesiąca zgłoszenia wniosku. Gdyby lekarz orzecznik ustalił, że całkowita
niezdolność do pracy ustała i powstała ponownie, np. we wrześniu 2000 r.,
wówczas należy wydać decyzję odmawiającą dalszego prawa do renty, powołując
się na przepisy ustawy, która nie przewiduje możliwości przyznania tego
rodzaju rent.

Równocześnie wyjaśniam, że do osób pobierających okresowe renty uczniowskie
należy - stosownie do § 10 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki
Socjalnej z dnia 12.08.1997 r. w sprawie orzekania o niezdolności do pracy
do celów rentowych - wysłać zawiadomienia i w razie zgłoszenia wniosku o
ustalenie dalszych uprawnień do renty kierować takie osoby na badanie przez
lekarza orzecznika

Analogiczny tryb postępowania należy zastosować do wniosków, które zostały
załatwione odmownie."

W okresie, kiedy zlikwidowane zostały renty uczniowskie i osoby, którym
upłynął okres pobierania i straciły te świadczenia, nastąpił przypływ
wniosków o renty socjalne do Ośrodków Pomocy Społecznej. Być może nie byłoby
tego, gdyby do ZUS-ów na czas wpłynęło pismo, które przetoczyłam wyżej.
To jest normalnie śmieszne i smutne, jak ktoś chce niech przeczyta ku
przestrodze artykuł: http://www.samisobie.clan.pl/PRASA/artrzepa.htm

Pan Piotr w artykule powyżej wyraził się, że: "Jeśli w końcu dostanę rentę
społeczną, to będzie ona niższa od
dotychczasowej. Do tej pory razem z zasiłkiem pielęgnacyjnym otrzymywałem
517 złotych." Otóż wyjaśniam, że Pan Piotr z pewnością z racji swojej
niepełnosprawności otrzymałby z pewnością znaczny stopień niepełnosprawności
wówczas otrzymałby (nie w końcu, a na pewno) rentę socjalną + zas.
pielęgnacyjny wobec czego na rękę wychodzi ok. 540 zł. Kwotowo więc żadna
strata. Jednakże tracą te osoby, które przy rencie uczniowskiej dorabiały
sobie, ponieważ prz rencie z ZUS musiały uważać na próg dochodowy ogólny dla
wszystkich dorabiających emerytów i rencistów, natomiast w przypadku rent
socjalnych dorobić można jedynie do wysokości renty socjalnej.

Pozdrawiam

Katarzyna G.

Autotranskrypcja dla niedosłyszących
is it live this group at news.icm.edu.pl
Witam
Zlecę wykonanie takiego chodzika
Czy mozna mieszkać w lokalu użytkowym
karta parkingowa
stuck puck
Chodzik 3 kołowy
zlecenie na chodzik 3 kołowy
Fan club chodzik
Podejście usługodawców do niepełnosprawnych
cicho sza