renta uczniowska

11. Data: 2002-02-15 05:24:20

Temat: Re: renta uczniowska
Od: "robercikus" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wlasnie o tym napisalem... sek w tym, czy jest to renta czasowa, czy
stala... ;-)))

12. Data: 2002-02-15 11:27:41

Od: "Dariusz Czurejno" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

czy po przeprawach sadowych nasz kolega ma przyznana
> rente na stale, czy tez na jakis okres? Jesli jest to renta okresowa,

Tak i kończy mi się niedługo za 4 miesiące.
I właśnie częściowo chodzi mi o komisję. Jak większość pisała pytanie na
komisjach to nie czy jakoś się poprawił stan zdrowia tylko czy pracuję. Już
miasłem masę komisji i zawsze to słyszę. Raz nawet zaczęłem polemizować na
ten temat z lekarzem orzecznikiem.
W sumie pieniądze jakie dostaję nie są wysokie (najniższa renta) ale chodzi
mi o uprawnienia dla osób niepełnosprawnych.

13. Data: 2002-02-15 11:29:28

Od: "Dariusz Czurejno" <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję wszystkim za informację.

14. Data: 2002-02-15 15:13:59

Od: "Agnieszka" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja podobnie jak Ty mam rente uczniowska.Dwa lata temu prowadzilam wlasna
firme i renty mi nie zabrano.Rok temu stawalam na komisji ,zostalam
skierowana na dodatkowe badania i po tych badaniach przyznano mi rente na
dwa lata.Ale podejrzewam ,ze gdyby moja pierwasza decyzja o rencie nie byla
przyznana przez sad to juz bym jej nie miala.
Ja na Twoim miejscu poczekalabym z zalozeniem firmy do komisji lekarskiej
.Moim zdaniem jest wieksza szansa na jej utrzymanie
Pozdrowienia
Aga

15. Data: 2002-02-15 18:58:46

Od: "Katarzyna G." <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie ma już rent uczniowskich.
Ci co mieli na stałe nadal zachowują uprawnienia. Tym, którym się kończy
(mieli czasowo) nie będą już mieli przedłużonej renty uczniowskiej.

Pozdrawiam

Katarzyna G.

16. Data: 2002-02-15 19:24:35

Od: "Jacek Krupa" <k...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zalecałbym poczekać jak pisze rozsądnie Agnieszka a proponuję przemyśleć
założenie firmy na mamę lub babcię !!!!!!!!. Powodzenia!!!!!.
Użytkownik Dariusz Czurejno <c...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:a4irer$btg$...@s...icm.edu.pl...

17. Data: 2002-02-16 09:59:19

Od: Jacek Kruszniewski <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dariusz Czurejno napisał(a):

> czy po przeprawach sadowych nasz kolega ma przyznana
>
> Tak i kończy mi się niedługo za 4 miesiące.

To zmienia układ rzaczy :-(
Chyba lepiej przeczekać te pół roku - i dopiero wtedy kombinować cokolwiek z pracą.

> [...]
> miasłem masę komisji i zawsze to słyszę. Raz nawet zaczęłem polemizować na

bo to jest wynikiem nowej ustawy, gdzie orzeka się rentę z tytułu niezdolności do
pracy a nie z tytułu stanu zdrowia czy inwalidztwa. Tylko że tutaj widzę problem :-(
Bo niezdolność ta nie powstała w okresie składkowym (czytaj zatrudnienia) i lekarz
orzecznik może nie przyznać Ci renty, a ty wtedy przechodziszna rentę socjalną.

Co wtedy ?
najlepiej przepracować te kilka lat i potem się starć o rentę - udowadniając że
stan zdrowia ulega pogorszeniu (czyli powstaje niezdolność do pracy).

> W sumie pieniądze jakie dostaję nie są wysokie (najniższa renta) ale chodzi
> mi o uprawnienia dla osób niepełnosprawnych.

ale to piechotą nie chodzi :-))

--
Z pozdrowieniami

Jacek K.

+-------------------------------+
| http://www.proinfo.pl/jacek.k |
+-------------------------------+

18. Data: 2002-02-16 10:19:56

Od: "Aisa" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Katarzyna G." <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> Nie ma już rent uczniowskich.
> Ci co mieli na stałe nadal zachowują uprawnienia. Tym, którym się kończy
> (mieli czasowo) nie będą już mieli przedłużonej renty uczniowskiej.

Od kiedy nie ma rent uczniowskich ?

Pozdrawiam Joanna

19. Data: 2002-02-16 18:26:28

Od: "Katarzyna G." <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Aisa" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "Katarzyna G." <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> >

> Od kiedy nie ma rent uczniowskich ?
>
> Pozdrawiam Joanna

Dokładnie renty uczniowskie zostały zniesione (zlikwidowane) ustawą o
emeryturach i rentach z 17 grudnia 1998 roku (po prostu zmienili ustawę i
nie ma w niej nic o rentach uczniowskich). Osoby, wobec których orzeczono
stałą rentę uczniowską, nie tracą uprawnień.Przyznam się, że byłam w szoku,
dowiedziałam się o wszystkim po fakcie i z pewnością wiele osób dowiedziało
się o tym jak już im te renty odebrano (po upływie okresu ważności
orzeczenia).

Znalazłam w sieci wyjaśnienie:
"PISMO
CENTRALI ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
z dnia 7 sierpnia 2000 r.
do oddziałów ZUS

Zgodnie z art. 180 ust. 1 ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emerytach i rentach
z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr 162, poz. 1118 ze zmianami) -
osoby, którym przyznano renty z tytułu niezdolności do pracy powstałej w
czasie uczęszczania do szkoły (tzn. uczniowskie) zachowują prawo do tych
rent - również w przypadku, gdy na podstawie wniosku zgłoszonego po upływie
okresu, na jaki renta została przyznana, lekarz orzecznik ustali dalsze
nieprzerwane istnienie niezdolności do pracy - na stałe lub na wskazany
okres.

Przykład:

Z dniem 30 czerwca 2000 r. nastąpił upływ okresu, na jaki została przyznana
renta uczniowska. Lekarz orzecznik - na wniosek zgłoszony w październiku
2000 r. - ustalił, że całkowita niezdolność do pracy trwa nadal
nieprzerwanie po dniu 30 czerwca 2000 r. W takim przypadku należy wydać
decyzję przyznającą rentę na dalszy okres na zasadach ogólnych, tj. od
miesiąca zgłoszenia wniosku. Gdyby lekarz orzecznik ustalił, że całkowita
niezdolność do pracy ustała i powstała ponownie, np. we wrześniu 2000 r.,
wówczas należy wydać decyzję odmawiającą dalszego prawa do renty, powołując
się na przepisy ustawy, która nie przewiduje możliwości przyznania tego
rodzaju rent.

Równocześnie wyjaśniam, że do osób pobierających okresowe renty uczniowskie
należy - stosownie do § 10 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki
Socjalnej z dnia 12.08.1997 r. w sprawie orzekania o niezdolności do pracy
do celów rentowych - wysłać zawiadomienia i w razie zgłoszenia wniosku o
ustalenie dalszych uprawnień do renty kierować takie osoby na badanie przez
lekarza orzecznika

Analogiczny tryb postępowania należy zastosować do wniosków, które zostały
załatwione odmownie."

W okresie, kiedy zlikwidowane zostały renty uczniowskie i osoby, którym
upłynął okres pobierania i straciły te świadczenia, nastąpił przypływ
wniosków o renty socjalne do Ośrodków Pomocy Społecznej. Być może nie byłoby
tego, gdyby do ZUS-ów na czas wpłynęło pismo, które przetoczyłam wyżej.
To jest normalnie śmieszne i smutne, jak ktoś chce niech przeczyta ku
przestrodze artykuł: http://www.samisobie.clan.pl/PRASA/artrzepa.htm

Pan Piotr w artykule powyżej wyraził się, że: "Jeśli w końcu dostanę rentę
społeczną, to będzie ona niższa od
dotychczasowej. Do tej pory razem z zasiłkiem pielęgnacyjnym otrzymywałem
517 złotych." Otóż wyjaśniam, że Pan Piotr z pewnością z racji swojej
niepełnosprawności otrzymałby z pewnością znaczny stopień niepełnosprawności
wówczas otrzymałby (nie w końcu, a na pewno) rentę socjalną + zas.
pielęgnacyjny wobec czego na rękę wychodzi ok. 540 zł. Kwotowo więc żadna
strata. Jednakże tracą te osoby, które przy rencie uczniowskiej dorabiały
sobie, ponieważ prz rencie z ZUS musiały uważać na próg dochodowy ogólny dla
wszystkich dorabiających emerytów i rencistów, natomiast w przypadku rent
socjalnych dorobić można jedynie do wysokości renty socjalnej.

Pozdrawiam

Katarzyna G.

Re: Papież, wino i ja
zwrot nienaleznie pobranych swiadczen
Walentynki
Szukamy zawodników do koszykówki na wózkach- Warszawa
Strona SamiSobie - list na grupe