rezonans magnetyczny czy tomografia komputerowa

41. Data: 2006-01-02 20:42:47

Temat: Re: rezonans magnetyczny czy tomografia komputerowa
Od: warp9 <w...@w...post.pl> szukaj wiadomości tego autora

J.F. napisał(a):

> Ale powtorze sie - jest jakis standard tych danych, czy potrafisz
> obejrzec wylacznie z maszyny ktora macie w szpitalu, ewentualnie
> innych tego producenta :-)
>
> J.

Norbert mnie uprzedzil - jest tak jak napisal. Poczatkowo myslalem, ze
chodzi Ci o standard wyposazenie pracowni ;-)

42. Data: 2006-01-02 21:40:48

Od: "Gargamel" <s...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Natomiast nie mam pojecia o MRI czy jak sie ten rezonans poprawnie
> nazywa, a zaciekawila mnie sprawa rozdzielczosci.
> To chyba znacznie mniejsze czestotliwosci, a przez to dlugosci fali
> duze i nie bardzo sobie wyobrazam duzych dokladnosci .

w ostatnim zdaniu wyraziłeś się tak, że znowu zupełnie nie rozumiem o co
dokładnie ci chodzi, w każdym razie rozdzielczość zawsze zależy od poziomu
technologii, obecnie MRI na znaczną przewagę rozdzielczości (dokładnie
chodzi o zdolność rozdzielczą, niuanse między terminologią potoczną) nad CT,
dlatego że w CT są problemy z technologią detektorów promieniowania X
(dokładnie z diodami półprzewodnikowymi, które dla promieniowania X mają
znaczne rozmiary, w MRI takiego problemu nie ma, bo detektorem jest cewka, a
jej rozmiary nie mają znaczenia dla zdolności rozdzielczej)

> Choc jest jeszcze kwestia dokladnosci transformacji odwrotnej -
> ona chyba jest umiarkowanie dokladna i sporo danych traci.
> Ale prawde mowiac to i te 8 bit juz sie z trudem zauwaza.

teoretycznie masz rację, w MRI nie ma rekonstrukcji, odbiera się od razu
gotowe dane, w CT trzeba odebrane dane rekonstruować, a rekonstrukcja trochę
zniekształca, ale w praktyce wygląda to tak, ze stosuje się specjalne filtry
podczas rekonstrukcji (eliminujące te zniekształcenia, w znacznym stopniu)
sam kiedyś przeprowadzałem symulację projekcji i rekonstrukcji obrazu, przy
zastosowaniu filtru s-h (podaję skrót, bo nazwisko przez gardło mi nie
przechodzi, a co dopiero przez klawiaturę:O) rekonstrukcja jest tak dobra że
na własne oczy nie byłem w stanie zauważyć zniekształceń.

43. Data: 2006-01-02 23:52:37

Od: ika <i...@s...wody> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 31.12.05, około 09:32, warp9 bulgocze

> Jeszcze jeden drobiazg - obecnie standardem jest zapisywanie wyniku na
> CD/DVD - wiec ten akapit troche traci myszka ;) Na ekranie komputera
> masz pelna opcje do oceny...

Najlepsze są operacje z taką dokumentacją ;) Na sali jest pacjent ze swoją
historią choroby, kupką świstków z wynikami badań i płytą CD, którą można
sobie obejrzeć, jak ładnie się błyszczy w świetle ;] Może za kolejnych 20
lat zamontują w gabinetach lekarskich i na salach operacyjnych
'przeglądarki' takich płyt.

--
ika - umop apisdn

44. Data: 2006-01-03 00:32:59

Od: warp9 <w...@w...post.pl> szukaj wiadomości tego autora

ika napisał(a):
> [...]
> sobie obejrzeć, jak ładnie się błyszczy w świetle ;] Może za kolejnych 20
> lat zamontują w gabinetach lekarskich i na salach operacyjnych

IMO jak ma mozliwosc Pracownia TK/MRI musza miec tez i oddzialy - tak
jest normalnie (czyt wyjatkowo w Polsce ;) )

Badania - bole w lewej rece?
Niech mnie ktoś pocieszy...
etanol sulfonamidy
Płyn do naczyć do okularów.