soda kontra proszek do pieczenia

1. Data: 2006-10-11 22:16:29

Temat: soda kontra proszek do pieczenia
Od: "Dorota" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Drodzy Grupowicze, dzieki Wam uaktywniłam się kulinarnie i nawet zaczęłam
piekarnika używać :) , tylko niestety popełniłam błąd nie kopiując sobie
wraz z przepisami ich autorów, więc nie wiem komu dziękować, czy pytać o
ewentualne wyjaśnienia.
Dziś upiekłam ciasto z cukinią i smaczne wyszło, prezentuje się całkiem
całkiem, tylko trochę już nadgryzione :)
Pytanko o to ciasto jednak mam. W przepisie było łyzeczka sody i łyzeczka
proszku do pieczenia. Ja zapomniałam proszku dodać i wyrosło całkiem niczego
na samej sodzie, więc czy to mogła być pomyłka z tym proszkiem do pieczenia.
A może daje się jedno i drugie, a ja po prostu miałam fuksa, że się ciasto
udało?
Czy jest jakaś reguła kiedy użyc proszku, kiedy sody, a kiedy obu?

pozdrawiam
Dorota

2. Data: 2006-10-12 07:06:20

Temat: Re: soda kontra proszek do pieczenia
Od: "AK" <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> piekarnika używać :) , tylko niestety popełniłam błąd nie kopiując sobie
> wraz z przepisami ich autorów, więc nie wiem komu dziękować, czy pytać o

Do ciasta cukiniowego ja się przyznaję, bo takowe na grupę wysyłałam...

> [...]
> jedno i drugie, a ja po prostu miałam fuksa, że się ciasto udało?
> Czy jest jakaś reguła kiedy użyc proszku, kiedy sody, a kiedy obu?

Przepis na ciasto pochodzi z austriackiej książki kucharskiej. W przepisie
tym jest proszek do pieczenia i NATRON - wspólnymi siłami przetłumaczyliśmy
to na sodę.Nic w przepisie nie zmieniałam i też się zastanawiałam po co oba
do jednego ciasta. Ale tak napisali więc tak robiłam. Wychodziło zawsze. A
co do reguł stosowania -ja nie mam pojęcia, niech wypowiedzą się fachowcy...
:)
hmmm... a może ten tajemniczy natron to nie soda.....???
Aga

3. Data: 2006-10-12 07:33:55

Od: "Agnieszka" <a...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Multisenior" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> "AK" <a...@t...pl> wrote in message

> Może amoniak?
Soda. Będąc w Szwajcarii używałam natronu i była to najnormalniejsza soda.A
swoja drogą pamiętam jak moja Babcia używała natronu i wyciągała z szafy
sodę:)

pozdr. Aga

4. Data: 2006-10-12 09:16:18

Od: "Multisenior" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"AK" <a...@t...pl> wrote in message

> [...]
> niech wypowiedzą się fachowcy... :)
> hmmm... a może ten tajemniczy natron to nie soda.....???

Może amoniak?

5. Data: 2006-10-12 09:49:11

Od: "Multisenior" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Agnieszka" <a...@i...pl> wrote in message

> [...]
> Soda. Będąc w Szwajcarii używałam natronu i była to najnormalniejsza
> soda.A swoja drogą pamiętam jak moja Babcia używała natronu i wyciągała z

Kwaśny węglan sodu - soda oczyszczona
Kwaśny węglan amonu - amoniak do pieczenia

Inne nazwy - wodorowęglan sodu, wodorowęglan amonu.
Proszek do pieczenia to mieszanina sody oczyszczonej i najczęściej
pirofosforanu sodu lub wapnia i skrobii jako antyzbrylacza...

6. Data: 2006-10-12 10:26:33

Od: "Dorota" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"AK" <a...@t...pl> wrote in message

> Do ciasta cukiniowego ja się przyznaję, bo takowe na grupę wysyłałam...

To w takim razie dziękuję w imieniu calej rodziny, bo bardzo nam smakuje :)
Jak ostygło to przekroiłam je na połowę i posamrowałam środek odrobiną
powidła wegierkowego( zaispirowana tą tajemniczą galaretką ) Pyyyyycha :)

pozdrawiam
Dorota

7. Data: 2006-10-12 10:34:43

Od: "Dorota" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Multisenior" <m...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
> Proszek do pieczenia to mieszanina sody oczyszczonej i najczęściej
> pirofosforanu sodu lub wapnia i skrobii jako antyzbrylacza...

Czy w takim razie proszek i sodę mozna stosować zamiennie? Nie jestem z
chemii zbyt dobra, więc poproszę łopatologicznie ;)

pozdr
Dorota

8. Data: 2006-10-12 13:03:40

Od: Jacek Ostaszewski <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

czy to jest to ciasto / gugla/:
2 filizanki maki
1 filizanka maki pelnoziarnistej
1 lyzeczka sody
1 lyzeczka proszku do pieczenia
1 lyzeczka soli
3 jajka
1 - 1 1/2 filiznaki cukru
1 filizana oleju
1 lyzka vanilii
2 filizanki cukinii, starkowanej na tarce o grubych otworach
1 lyzka cynamonu
1 filiznaka (lub wiecej) posiekanych (nie za drobno) orzechow wloskich

1. W duzej misce wymieszac obie maki, sode i proszek do pieczenia, sol i
cynamon.
2. W drugiej misce ubic jajka; stopniowo dodawac cukier, olej i vanilie
wciaz
mieszajac.
3. Wymieszac plynne skladniki z suchymi. Dodac cukinie i orzechy.
PRzelozyc
do dwoch foremek (takich jak na keks) wczesniej nasmarowanych tluszczem i
pozypanych maka. Piec 50 - 60 minut. Wyjac, ostudzic.

Jak nie to, to jakie?

--
JackOss - bez synaturki!

9. Data: 2006-10-12 14:27:22

Od: "Dorota" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jacek Ostaszewski" <s...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
> do dwoch foremek (takich jak na keks) wczesniej nasmarowanych tluszczem i
> pozypanych maka. Piec 50 - 60 minut. Wyjac, ostudzic.

Z grubsza brzmi podobnie, ale przytoczę dla porównania przepis Agi

CIASTO Z CUKINIĄ (na dużą, prostokątną blachę)
3 jajka
2 szkl cukru
1 c. waniliowy
3 szkl mąki
1 łyżeczka cynamonu
1 łyżeczka sody
1 łyżeczka proszku do piecz.
1 szkl. oleju
2 szkl cukini - obrana, bez pestek, starta na tarce na grube wiórki (jak
marchewka :) )
10 dkg posiekanych orzechów włoskich

Ubić jajka z cukrem i c.waniliowym, dodać ubijając mąkę z proszkiem i sodą,
olej i cynamon. Na koniec wrzucić orzechy i cukinię, dobrze wymieszać. Piec
w temp. 200 st C (nigdy nie wiem jak długo - co najmniej pół godziny - aż
się upiecze :) )
To jest przepis przywieziony z Austrii, moja ciotka smarowała po upieczeniu
takim galaretowatym, lekko kwaskowatym powidłem i na to polewa czekoladowa.
Było pychota. Ja po prostu posypuję cukrem pudrem i też jest super.
Smacznego :)

pozdr
Dorota

10. Data: 2006-10-12 22:26:05

Od: Magdalena Bassett <i...@b...com> szukaj wiadomości tego autora

Dorota wrote:
> Czy w takim razie proszek i sodę mozna stosować zamiennie? Nie jestem z
> chemii zbyt dobra, więc poproszę łopatologicznie ;)
>
> pozdr
> Dorota

Absolutnie nie mozna stosowac zamiennie - w czasie pieczenia soda i
proszek dzialaja inaczej.

Z moich obserwacji wynika, ze proszek dziala przez caly czas, gdy ciasto
sie piecze, tzn. caly czas gdy jest jeszcze luzne ciasto, natomiast soda
dziala tylko przez kilkanascie pierwszych minut pieczenia.
Dlatego czesto w przepisach znajduje sie i sode i proszek - soda daje
tego poczatkowekgo kopa ciastu, a proszek powoli utrzymuje rosniecie
przez caly czas.
Ciasto z soda musza zawierac kwasny skladnik. Im wiecej "kwasnego"
skladnika w ciescie, tym szybciej i bardziej soda bedzie dzialac. Jesli
np. w sklad ciasta wchodzi maslanka, soda bedzie dzialac bardzo szybko,
rowniez dodatek soku cytrynowego, czy startych surowych owocow powoduje
szybkie dzialanie sody.
Ciasta, do ktorych dodaje sie sody, to ciasta albo bardzo szybkie i
pieczone w goracym piecu, albo ciasta bardzo powolne, jak ciasto
bananowe czy dyniowe, ktore potrzebuje szybkiej reakcji na poczatku
pieczenia, zeby te ciezkie skladniki, jak bananny, czy orzechy podniosly
sie w gore, a potem to juz proszek dziala przez reszte pieczenia, zeby
powoli, ale stanowczo unosic je w gore przez cala dlugosc pieczenia.

Szybkie ciasta z sama soda piecze sie w temperaturze wysokiej,
220C/425F, a ciasta ciezkie z mieszanka sody i proszku w sredniej,
180C/350F. Ciasta na samym proszku generalnie piecze sie w temperaturze
160-180C. Ciasta z dodatkiem sody czesto maja pekniecia posrodku i
wyrazny wzgorek - to wlasnie szybkie dzialanie sody podnioslo to ciasto
do gory zanim skorka sie miala szanse sciac.

Nastepnym problemem jest smak - proszek jest mniej piekacy, niz soda, i
wlasciwie ciasta na samej sodzie mozna jesc tylko na goraco, bo inaczej
sa suche i niesmaczne. Ciasta na proszku pozostawiaja duzo wiecej
elastycznosci w strukturze ciasta.
Magdalena Bassett

Sokowirowka - Zelmer ?
Pumpkin pie - pytanie