Re: strona www szkoly i nazwiska uczniow

From: "Roman" <r...@N...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.soc.edukacja
Subject: Re: strona www szkoly i nazwiska uczniow
Date: Tue, 2 Sep 2003 20:10:42 +0000 (UTC)

Andrzej <a...@g...pl> napisał(a):

> Witaj!
> Każde upublicznienie (podanie do wiadomości publicznej) danych osobowych
> (imię i nazwisko to też dane osobowe) bez zgody zainteresowanego narusza
> ustawę.

Andrzeju, wybacz - bez złośliwości, ale może następnym razem sprawdzisz,
zanim komuś poradzisz - jakoś nie mam zaufania do Twoich wypowiedzi na
tematy prawne. To kolejny Twój post z tej dziedziny, po którego przeczytaniu
mam wrażenie, że nawet nie przeczytałeś dokładnie ustawy, na której się
opierasz.
Poprzednio było to:
http://glinki.com/?l=jlO3 (chodzi mi o 1. zdanie Twojej odpowiedzi)

Czy aby "każde" upublicznienie bez zgody jest bezprawne?
Spójrzmy do u.d.o.:

Art. 23. 1. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:

1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba że chodzi o
usunięcie dotyczących jej danych,
2) zezwalają na to przepisy prawa,
3) jest konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą, jest
jej stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia koniecznych działań przed
zawarciem umowy,
4) jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla
dobra publicznego,
5) jest niezbędne do wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów
administratorów danych, o których mowa w art. 3 ust. 2, lub osób trzecich,
którym są przekazywane te dane - a przetwarzanie danych nie narusza praw i
wolności osoby, której dane dotyczą.
[ciach]
4. Za prawnie usprawiedliwiony cel, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, uważa się w
szczególności:
1) marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych,
2) dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Są więc przypadki, kiedy wolno upubliczniać bez zgody? ;-)

Pomijając fakt, że imię i nazwisko ucznia nie jest inforamcją wystarczającą
do identyfikacji osoby, nawet ze zdjęciem bym opublikował, powołując się, że
jest to marketing bezpośredni usług świadczonych przez szkołę - przez
analogię do wiszących w wielu placówkach tablic z nazwiskami i zdjęciami
uczniów, nauczycieli, absolwentów.
Czemu to ma służyć, jak nie "reklamie" "usług" świadczonych przez szkołę?,
budowaniu poczucia przynależności do pewnej wspólnoty?, budowaniu poczucia
dumy z tej przynależności? (przy okazji cele wychowawcze, a wtedy wchodzi w
grę także działanie na podstawie przepisu prawa)

Pozdrawiam i bez urazy :-)