strona www szkoly i nazwiska uczniow

1. Data: 2003-09-02 18:08:23

Temat: strona www szkoly i nazwiska uczniow
Od: "BaR|MaN" <b...@s...info_nospam> szukaj wiadomości tego autora

Witam !!!

czy umieszczenie nazwisk uczniow uczeszczajacych do danej szkoly na
oficjalnej stronie www szkoly narusza ustawe o ochronie danych osobowych ??
dodam ze nikt sie uczniow nie pytal czy moga byc ich nazwiska umieszczone.

pozdrawiam
BaRMaN

2. Data: 2003-09-02 18:56:03

Temat: Re: strona www szkoly i nazwiska uczniow
Od: "Andrzej" <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "BaR|MaN" <b...@s...info_nospam> napisał w wiadomości
> [...]
??
> dodam ze nikt sie uczniow nie pytal czy moga byc ich nazwiska umieszczone.

Witaj!
Każde upublicznienie (podanie do wiadomości publicznej) danych osobowych
(imię i nazwisko to też dane osobowe) bez zgody zainteresowanego narusza
ustawę.

--
Powodzenia
Andrzej

3. Data: 2003-09-02 19:57:40

Od: "Roman Stachowiak" <a...@n...org> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andrzej" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Każde upublicznienie (podanie do wiadomości publicznej) danych osobowych
> (imię i nazwisko to też dane osobowe) bez zgody zainteresowanego narusza

Nieprawda. Podstawową myślą zawartą w tej ustawie jest "ucywilizowanie"
posługiwania się danymi osobowymi (tj. w rozumieniu ustawy - wszelkimi danymi,
które dotyczą osoby fizycznej i pozwalają na określenie jej tożsamości), a nie
wprowadzenie zakazu ich wykorzystywania. Ustawa określa zasady postępowania przy
_przetwarzaniu_ danych osobowych.
Zgodnie z twoim rozumowaniem, nie należałoby wywieszać na tablicach (publikować)
list uczniów przyjętych do szkoły, składu klasy itp.

--
RomanS
http://www.pse.of.pl - faq grupy pl.soc.edukacja

4. Data: 2003-09-02 20:10:42

Od: "Roman" <r...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Andrzej <a...@g...pl> napisał(a):

> Witaj!
> Każde upublicznienie (podanie do wiadomości publicznej) danych osobowych
> (imię i nazwisko to też dane osobowe) bez zgody zainteresowanego narusza
> ustawę.

Andrzeju, wybacz - bez złośliwości, ale może następnym razem sprawdzisz,
zanim komuś poradzisz - jakoś nie mam zaufania do Twoich wypowiedzi na
tematy prawne. To kolejny Twój post z tej dziedziny, po którego przeczytaniu
mam wrażenie, że nawet nie przeczytałeś dokładnie ustawy, na której się
opierasz.
Poprzednio było to:
http://glinki.com/?l=jlO3 (chodzi mi o 1. zdanie Twojej odpowiedzi)

Czy aby "każde" upublicznienie bez zgody jest bezprawne?
Spójrzmy do u.d.o.:

Art. 23. 1. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:

1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba że chodzi o
usunięcie dotyczących jej danych,
2) zezwalają na to przepisy prawa,
3) jest konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą, jest
jej stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia koniecznych działań przed
zawarciem umowy,
4) jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla
dobra publicznego,
5) jest niezbędne do wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów
administratorów danych, o których mowa w art. 3 ust. 2, lub osób trzecich,
którym są przekazywane te dane - a przetwarzanie danych nie narusza praw i
wolności osoby, której dane dotyczą.
[ciach]
4. Za prawnie usprawiedliwiony cel, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, uważa się w
szczególności:
1) marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych,
2) dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Są więc przypadki, kiedy wolno upubliczniać bez zgody? ;-)

Pomijając fakt, że imię i nazwisko ucznia nie jest inforamcją wystarczającą
do identyfikacji osoby, nawet ze zdjęciem bym opublikował, powołując się, że
jest to marketing bezpośredni usług świadczonych przez szkołę - przez
analogię do wiszących w wielu placówkach tablic z nazwiskami i zdjęciami
uczniów, nauczycieli, absolwentów.
Czemu to ma służyć, jak nie "reklamie" "usług" świadczonych przez szkołę?,
budowaniu poczucia przynależności do pewnej wspólnoty?, budowaniu poczucia
dumy z tej przynależności? (przy okazji cele wychowawcze, a wtedy wchodzi w
grę także działanie na podstawie przepisu prawa)

Pozdrawiam i bez urazy :-)

5. Data: 2003-09-02 20:26:59

Od: "Yorick" <y...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Każde upublicznienie (podanie do wiadomości publicznej) danych osobowych
> (imię i nazwisko to też dane osobowe) bez zgody zainteresowanego narusza

Moim skromnym zdaniem, opublikowanie listy uczniów szkoły raczej nie narusza
rzeczonej ustawy. Proszę spojrzeć:

Art. 27. Ustawy o ochronie danych osobowych
Zabrania się przetwarzania danych ujawniających pochodzenie rasowe lub
etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne,
przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, jak również danych o
stanie zdrowia, kodzie genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym oraz
danych dotyczących skazań, orzeczeń o ukaraniu i mandatów karnych, a także
innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym.

Szkoła ma prawo administrować takimi danymi, jak lista swoich uczniów.
Chyba, żeby potraktować chodzenie do szkoły jako nałóg, chorobę, wyrok lub
perwersję seksualną ;-))

--
Z poważaniem,
Yorick

6. Data: 2003-09-02 21:02:29

Temat: Re: strona www szkoly...(długie)
Od: "Roman O." <r...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Andrzej" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
<..>
Witam!
> Każde upublicznienie (podanie do wiadomości publicznej) danych osobowych
> (imię i nazwisko to też dane osobowe) bez zgody zainteresowanego narusza
> ustawę.
Ale czy podanie imienia i nazwisko to podanie danych osobowych?
Ważne jest forma: np:
Kowalski Zenek klasa 1b określa dokładnie o kogo chodzi.
Ale np lista uczniów w szkole?
Mam watpliwości:

cyt:
"Art. 6.
1. W rozumieniu ustawy za dane osobowe uważa się wszelkie informacje
dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej.
2. Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można
określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na
numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników
określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne,
kulturowe lub społeczne.
3. Informacji nie uważa się za umożliwiającą określenie tożsamości osoby,
jeżeli wymagałoby to nadmiernych
kosztów, czasu lub działań." (k cyt)

Nie wolno natomiast:
"Art. 27
1. Zabrania się przetwarzania danych ujawniających pochodzenie rasowe lub
(k.cyt.)

No i ?????
No może jak mała szkoła to tak.
:-)

--
Roman
Nie wiesz? Zobacz tu:

Technika
Czy ktoś wie coś o podstawówkach na Mokotowie?
Warszawa KOREPETYCJE Przedmioty Scisle!
zawod: maturzysta
odpoczynek dla znudzonych wakacjami