studia "rat.med." i "pielęgniarstwo"

1. Data: 2004-01-05 12:40:13

Temat: studia "rat.med." i "pielęgniarstwo"
Od: "unknown" <f...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam, post nie do końca zgodny z tematem grupy, ale może akurat trafię na
kogoś, kto się orientuje w moim temacie :-)
Chciałabym studiować "ratownictwo medyczne", niestety wszyscy odradzają mi
ten kierunek, bo wiadomo - ustawa nie weszła, problemy z
NFZ itd... Oczywiście nie zamierzam rezygnować, bo nie od dziś wiem, co będę
w życiu robić, ale pomyślałam, że może w ramach "zabezpieczenia" zrobiłabym
sobie licencjat z pielęgniarstwa. Zawsze to jakaś "otwarta bramka".
Zaznaczam, że nie chcę studiować tylko pielęgn. i potem robić specjalizacji,
jak mi wiele osób doradza. To dla mnie strata czasu, priorytetem jest
rat.med. Czy istnieje jakiś Indywidualny Tok Studiów, studia
międzywydziałowe czy cokolwiek innego co pozwoliłoby to jakoś pogodzic? W
jakimkolwiek mieście :-)
Bo póki co to załamana jestem : /

KAŚKA

2. Data: 2004-01-06 10:45:24

Temat: Re: studia "rat.med." i "pielęgniarstwo"
Od: "SzM" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
specjalizacji,
> jak mi wiele osób doradza. To dla mnie strata czasu, priorytetem jest
I źle robisz,że nie słuchasz dobrych rad. Pielęgniarstwo jest szerszym
zawodem niż samo ratownictwo, a uczenie się trudno nazwać stratą czasu.
Pielęgniarkę zatrudnią wszędzie - i w R-ce, i w oddziale ratunkowym, i w
izbie przyjęć, i IOM-ie. Na ratowników patrzy się mało przychylnie ze
względu na okrojone i niejasne uprawnienia, które i tak będą zawsze węższe
niż pielęgniarki. Więc skoro można mieć kogoś badziej "uniwersalnego" to po
co ratownik?

No chyba, że ratownicy po studiach (osobiście się z takim nie spotkałem)
mają status i uprawnienia równe pielęgniarce lub mogą "dorobić" sobie
pozostałe działy pielęgniarstwa w razie potrzeby - tego akurat nie wiem.

To co napisałem powyżej o zatrudnianiu ratowników to oczywiście nie moje
przemyślenia (bo osobiście uważam, że ratownicy są bardzo potrzebni!), tylko
punkt widzenia pracodawców i organizatorów służby zdrowia. I wierz mi nic
się nie zmieni przez najbliższe lata - idąc na studia też myślałem, że będę
pracował w "normalnym" systemie, minęło 12 lat i jest to samo...

Wreszcie ostatnia kwestia - pomyśl o swoim życiu bardziej perspektywicznie.
Medycyna ratunkowa jest super dla młodego człowieka "bez zobowiązań" - dużo
"akcji i atrakcji". W wieku dojrzałym, nie mówiąc o przedemerytalnym, nie
jest już takie super zasuwanie dzień i noc na dyżurach w pogotowiu lub izbie
przyjęć, gdzie nikt nawet dziękuję nie powie, choć właśnie za uszy
wyciągnąłeś go z "lepszego ze światów". A z zawodem pielęgniarki w kieszeni,
zawsze masz szeroką możliwość wyboru, czy nawet własnej i samodzielnej
praktyki. Jeśli znajdziesz - poczytaj o wypaleniu zawodowym u pielęgniarek
pracujących na IOMach - zrozumiesz o co mi chodzi z "ucieczką do
spokojniejszej pracy" .

>Czy istnieje jakiś Indywidualny Tok Studiów, studia
> międzywydziałowe czy cokolwiek innego co pozwoliłoby to jakoś pogodzic? W
> jakimkolwiek mieście :-)
> Bo póki co to załamana jestem : /
Myślę, że spokojnie się da pogodzić. Skoro można jednocześnie medycynę i
stomatologię, to dlaczego się nie da pielęgniarstwa i ratownictwa? Zapytaj w
dziekanacie uczelni (zwykle Wydział Nauk o Zdrowiu), chyba wszystkie AM już
proponują i pielęgniarstwo i ratownictwo. Kilka przykładów:
Wrocław:
http://www.am.wroc.pl/struk.html#wydzpiel
Warszawa:
http://www.amwaw.edu.pl/polska/index2.html
CMUJ:
http://www.cm-uj.krakow.pl/pielegn-egzaminy.php
Wyższa Zawodowa w Białej Podlaskiej:
http://www.pwsz.bialapodlaska.pl/specjalnosci/ratown
ictwo.htm
Szczecin:
http://www.pam.szczecin.pl/pl/rekrut/#z10
Lublin:
http://www.am.lublin.pl/szablon.php?d=3&i=70

W Poznaniu oba kierunki możesz łączyć na AM:
http://amp.edu.pl/index.php?strona=5_start&departmen
t=5
a oprócz tego jest Szkoła Ratowników (osobiście nie polecam, ale jestem
"spaczony" współpracą z AM;):
Medyczne Studium Zawodowe im. PCK, ul. Mostowa 6, tel. (061)852-99-20
tel/fax 851-63-67

Poza tym pewnie znasz ten link, ale na wszelki wypadek (to już co prawda
szkoły policealne, a nie studia):
http://www.ratownictwo.friko.pl/szkoly.html

I ten link też nie jest Tobie zapewne obcy:
http://acn.waw.pl/rescue/linki.html

Pozdrawiam
SzM

temperatura