Re: swiadomy sen (LD)

From: "zwolski" <r...@w...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: swiadomy sen (LD)
Date: Sun, 5 Jan 2003 21:19:18 +0100

> witam
> chcialbym sie dowiedziec jak psychologia odnosi sie do zjawiska
swiadomego
> snienia. czy jest to dobre badz zle ;] ?

ja moze z wlasnego doswiadczenia :

Gdy bylem maly nawiedzaly mnie roznego rodzaju koszmary, po pewnym czasie
nauczulem sie zdawac sobie sprawe z tego ze jestem we snie(samoistnie, bez
zadnych podrecznikow).
Kiedy juz o tym wiedzialem wystarczylo ze skoncentowalem sie na tym zeby
otworzyc oczy (z poczatku bylo to trudne ale z biegiem czasu stawala sie
coraz latwiejsze) i moglem sie obudzic.
Pewnego razu bedac we snie powiedzialem sobie - zaraz, zaraz skoro moge sie
w kazdym momencie obudzic to przeciez moge zostac tu jeszcze chwilke. I tak
zaczolem zupelnie bezemocjonalnie obserwowac samego siebie.
Po jakims czasie koszmary przestaly mnie nawiedzac i wraz zwiekiem stracilem
zdoslnosc kontrolowania snu (pewnie dlatego ze zdolnosc ta juz nie byla
potrzebna).

Jesli JA sam wytworzylem sobie ta zdolnosc do obrony przed koszmarami to czy
moze ona byc zla?