[szycie/haft] pytanie dnia

1. Data: 2003-05-02 09:42:09

Temat: [szycie/haft] pytanie dnia
Od: "Iloneska" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

a oto pytanie dnia: czym sie tak na prawde rozni scieg f a s t r y g a od
sciegu p r z e d i g l a ?

Tylko starannoscia?

pytajaca Ilona

1. Data: 2003-05-02 11:51:32

Temat: Re: [szycie/haft] pytanie dnia
Od: "Mira Z. \(Wrocław\)" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Niczym, fastryga to inaczej scieg przed igłą,
tak napisane jest w mądrej książce na temat
szycia. Mira Z. (Wrocław)

Użytkownik "Iloneska" <p...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:b8teop$ikq$1@inews.gazeta.pl...

1. Data: 2003-05-02 13:54:15

Od: "Iwetka" <i...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> a oto pytanie dnia: czym sie tak na prawde rozni scieg f a s t r y g a od
> sciegu p r z e d i g l a ?
>
> Tylko starannoscia?
>
> pytajaca Ilona

Długością ściegu:
przed igłą - nad i pod tkaniną ścieg tej samej długości;
fastryga - nad tkaniną połowa tego (długości ściegu), co pod tkaniną.

Odpowiadająca Iweczka :)

1. Data: 2003-05-02 20:32:53

Od: a...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> a oto pytanie dnia: czym sie tak na prawde rozni scieg f a s t r y g a od
> sciegu p r z e d  i g l a ?
>
> Tylko starannoscia?
>
> pytajaca Ilona

W ksiazce Jadwigi Turskiej "Igla malowane' jest taK:
Sciegi przed igła i do nich zaliczamy : fastryge, pileczke (to taki podwojny
rzad daszkow), sciegi obrebkowe, przeplatanka. Sciegi przed igla wykonuje sie
od strony prawej, do lewej. Po prawej i lewej stronie matreialu scieg wyglada
tak samo. I dlugosc sciegu powinna sie rownac odstepowi miedzy sciegami.

A sciegi za igla to: stebnowka, sznureczki, wezelki, peczki. tO tyle
pozdr
annaweronika

1. Data: 2003-05-02 21:07:52

Od: "Iwetka" <i...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> fastryga - nad tkaniną połowa tego (długości ściegu), co pod tkaniną.

Eee, na odwrót:
nad tkaniną jest ścieg dłuższy, a pod spodem o połowę krótszy.
Fastryga nie tylko zapobiega przesuwaniu się zszywanych materiałów pod
stopką maszyny, ale także zaznacza kontury formy.
Ścieg przed igłą z reguły jest drobniejszy od fastrygi i jego długość po
prawej i lewej stronie materiału jest jednakowa.
(na podst. "Jak szyć?" Z. Hanus)

Iw.

1. Data: 2003-05-03 17:17:37

Od: a...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Ścieg przed igłą z reguły jest drobniejszy od fastrygi i jego długość po
> prawej i lewej stronie materiału jest jednakowa.

:)
Wychodzi na to, że ile jest mistrzyn krawieckich, tyle koncepcji nt nazewnictwa
i rozumienia. Ja przedstawiłam poglady Pani J. Turskiej :)
ale co tam - wazne zeby ladnie szyc i zeby efekt byl wspanialy, co nie?
pozdr
annaweronika

1. Data: 2003-05-03 18:03:33

Od: "Iwetka" <i...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> i rozumienia. Ja przedstawiłam poglady Pani J. Turskiej :)
> ale co tam - wazne zeby ladnie szyc i zeby efekt byl wspanialy, co nie?

Tak się właśnie zastanawiam nad swoją fastrygą: służy mi typowo pomocniczo
(zamiast szpileczek) i zawsze wykonywana w pośpiechu ma trudne do
zdefiniowania długości ściegów ;))).
Zaciekawiona tematem zerknęłam jeszcze do "Haftów i koronek" J.
Dziewanowskiej i tam znalazłam taką samą definicję fastrygi. Tajemnica
chyba tkwi w tym, że "stara szkoła" nie znała samoznikającego ołówka do
konturów, stąd owa pomocnicza funkcja dłuższego ściegu na wierzchu materiału
:)
Ale tak naprawdę, czy to ważne jakiej techniki szycia się używa?
I zgadzam się, że to efekt końcowy jest najważniejszy!

Iw.

czy ktoś ma ? :-)
Bialostoczaniki -dziękije
[OT]majowa prosba