Re: tabletki antykoncepcyjne

Data: 2000-11-24 02:22:40
Temat: Re: tabletki antykoncepcyjne
Od: "dradam" <d...@p...net>

Ewa Urbanowicz <e...@a...umcs.lublin.pl> wrote (cytujac Jolanta Pers
<j...@m...pl> :

>: Powtórzę: czy pytanie Eli dotyczyło czyichkolwiek preferencji osobistych,
>: czy wskazań medycznych?
>: [...]
>
>To nie byly preferencje osobiste. choc moze tak to zabrzmialo. Zarowno ja,
>jak i moje znajome skorzystaly z wiedzy i doswiadczenia lekarzy, ktorzy
>poradzili robic przerwy. Tak sie sklada, ze mamy roznych ginekologow,
>stad wiec ta "zbiorowa" odpowiedz ;)

Nie jest to bynajmniej wiarygodne uzasadnienie. Ani nie nalezy sie na niej opierac w
podejmowaniu decyzji w tym zakresie.

Posluze sie przykladem : raz do roku ukazuje sie wydawnictwo pod tytulem " Managing
contraceptive pill patients" , wydawane przez EMIS.

Sklada sie ono w polowie z wytycznych, co i jak , a polowie ze zrodel. Kazde zdanie w
"wytycznych" (pierwszej czesci) odwoluje sie do zrodla, z reguly jest to konkretne
badanie kliniczne , po prostu "testujace" wymieniony problem.

W ten sposob, co roku ukazuje sie ksiazka, ktora zawiera bardzo szczegolowe wytyczne
na temat tego jak zapisywac i prowadzic pacjentki na srodkach antykoncepcyjnych i co
wiecej, co roku oparta jest ona na biezacym stanie wiedzy medycznej.

Jezeli jakas wytyczna nie jest oparta na wyniku badania, to jest ona oparta na
"consensus opinion" i wowczas wskazywane jest zrodlo.

A tak przykladowo , w ostatnich wytycznych, nie istnieje wskazowka , aby od czasu do
czasu przerywac podawanie pigulek dla dania "wakacji". Podobnie jak nie mozna
przerywac "miesiaczkowania" (technicznie przeciez mozliwe) tylko po to , aby sobie
kobieta "odpoczela".

Pozdrawiam

dradam
_______