Re: telefon zaufania

From: Fragile <e...@i...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: telefon zaufania
Date: 30 May 2007 15:11:07 -0700

On 30 Maj, 21:48, agu <a...@p...onet.pl> wrote:

> Chyba, że zdarzy się, że terapeuta nas "zezłości" prawdą, co "w oczy kole".
> :-)

'Zezłoszczenie' na terapeutę może mieć miejsce podczas każdej
psychoterapii, nawet z najbardziej doświadczonym profesjonalistą.
Każdy pacjent o tym wie, a każdy 'dobry' terapeuta o tym informuje.
Myślę jednak, że w przypadku wątkodawcy nie o to chodzi.

> Można zmieniać wiele razy, podobnie jak partnera życiowego...

Nie rozumiem tego komentarza. To są całkowicie odmienne kwestie, a ich
zestawienie ni jak się ma do tematu zasadniczego.

> A może jednak nie, może jest to całkiem normalna i zdrowa reakcja na
> terapię. Najczęściej po okresie euforii przychodzi faza złości, terapeuta
> chce w nas obudzić wszystko "niewygodne" w nas.

Czasmi bywa na odwrót. Zależy jaką formę terapii przyjmuje terapeuta.
Często jest zmuszony ją zmienić, i to wiele razy, w zależności od
stanu i reakcji pacjenta. Wbrew pozorom dobry terapeuta musi być
bardzo elastyczny, ponieważ pacjenci są bardzo różni i bardzo różnie
reagują na terapię. To sprawa bardzo indywidualna. W psychoterapii nie
ma nic na siłę. Ciężka praca pacjenta to jedno, ale profesjonalizm i
empatia terapeuty jest najważniejsza.
Tak więc tyle terapii, ilu pacjentów.
W opisywanym przez wątkodawcę przypadku myślę jednak, że terapeuta nie
jest doświadczonym fachowcem.

> Albo podobnie jak w związku, kiedy partner pokaże nam, co złego robimy,
> złościmy się na niego, bo przecież pokazuje nam, to co nam nie pasuje...

Nie porównuj związku do terapii.

> Są szanse :)

Cuda się zdarzają, to prawda.
W tej kwestii jednak wydaje mi się, że nie ma szans na powodzenie
terapii z tym konkretnym terapeutą.

> Zresztą telefon zaufania to nie to samo, co terapia:-)

Wątkodawca korzysta z terapii od dwóch lat, bez pozytywnych efektów.
Śmiem twierdzić, że terapeuta nie jest dobrym fachowcem.
Telefon zaufania miał mu służyć jedynie jako źródło informacji.

--
Fragile