Re: trudnosci w wymowie-stres?

From: "defric" <d...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: trudnosci w wymowie-stres?
Date: Mon, 24 Sep 2001 22:52:14 +0200

Użytkownik "Gosia R-B" zaniepokojona pisze:

> Moja latoros mająca 6,lat zaczęła się jąkać.

To co moi poprzednicy - do logopedy szybciutko!
Jeśli uważasz, że jest to związane z wypadkiem, to:
>Najlepiej do logopedy będącego jednocześnie psychologiem /ajtne/

Co do przedszkola/zerówki:
Rodzina stwarza bardzo dogodne warunki indywidualnej opieki
nad dzieckiem - ćwiczeń. Przedszkole/zerówka góruje natomiast
nad nią pod innymi względami. Wielkim atutem przedszkola/zerówki
jest świadomy program działania, stwarzanie zamierzonych sytuacji
do słuchania prawidłowej i bogatej mowy, do zadawania pytań,
udzielania odpowiedzi, a nawet korygowania błędów i wad.

Co Cię czeka m.in.:
Praca logopedyczna - zajęcia tradycyjne zwane ortofoniczne
Zgodnie z charakterem logopedii, sprawy te dotyczą technicznej strony mowy,
a zajęcia takie dadzą się uregulować w cztery rodzaje działań:
- ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
- ćwiczenia oddechowe
- ćwiczenia rytmiczne
- ćwiczenia słuchu fonomatycznego
Warunkiem prawidłowego wymawiania wszystkich głosek jest
m.in. sprawne działanie narządów mowy. Toteż narządy mowy
trzeba tak ćwiczyć, jak pianiści ćwiczą sprawność palców.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych mają na celu wypracowanie
zręcznych i celowych ruchów języka, warg, podniebienia.
Dziecko musi mieć wyczucie danego ruchu i położenia poszczególnych
narządów mowy. Wiele dzieci (a nawet dorosłych) nie ma wyrobionego
czucia położenia języka. Dziecko, któremu każemy unieść język za górne
zęby, często pomaga sobie palcami.
Ćwiczenia wymowy, prowadzi się przede wszystkim w formie zabaw
dydaktycznych.
Natomiast ćwiczenia dykcji, wyraźnej mowy, pauz, akcentowania
- dziecko uczy się przez osłuchanie się z wyrazistą, dźwiękowo poprawną
mową dorosłych oraz przez ćwiczenia oddechowe, recytowanie wierszy i śpiew.
Przykłady ćwiczeń języka:
1. Wysuwanie języka - język wąski i szeroki.
Kierowanie języka w kąciki ust.: w prawa i w lewo - przy szeroko otwartych
ustach.
2. Unoszenie języka na górną wargę - język wąski i szeroki (usta szeroko
otwarte),
ćwiczenia wykonujemy bez pomocy dolnej wargi.
3. Unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego.
4. Dotykanie językiem zębów trzonowych górnych i dolnych.
Dotykanie językiem poszczególnych zębów - po kolei
5. Językiem w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie zębów (ruch okrężny).
Oblizywanie warg ruchem okrężnym - usta szeroko otwarte.
6. Mlaskanie czubkiem języka. Mlaskanie środkiem języka.
Przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach.

Przykłady ćwiczenia warg:
1. Szerokie otwieranie ust. i zamykanie. Wysuwanie warg do przodu
(jak przy samogłosce u), rozchylanie warg (jak przy samogłosce e).
Ruchy wysuwania i rozchylania wykonywać naprzemiennie.
2. Złączyć wargi płasko. Rozciąganie warg poprzez cofnięcie kącików ust.
(jak przy samogłosce i).
3. Układanie dolnej wargi na górną i odwrotnie.
Wysunąć wargi do przodu, ściągnąć je i przesuwać w kąciki ust.:
w prawo, w lewo; następnie wykonywać ruch okrężny.
4. Dolną wargę zasłonić dolne zęby, górną - górne zęby.
5. Dmuchanie przez złączone wargi, lekko wysunięte do przodu,
parskanie, cmokanie.
6. Wymawianie samogłosek: i-u, a następnie a, e, u, i, o, y
(zachować tę kolejność).

Doświadczenie uczy, że niejednokrotnie sama gimnastyka artykulacyjna
wystarczy
do zlikwidowania prostych wad wymowy. Ale przydaje się ona również dzieciom,
u których nie stwierdzono rażących odchyleń od normy.

Ćwiczenia oddechowe
Mówienie jest nierozłącznie związane oddychaniem.
Inny jest sposób oddychania wtedy, gdy milczymy, a innych, gdy mówimy.
Ćwiczenia oddechowe mają na celu pogłębienie oddechu, rozruszania przepony,
wydłużenie fazy wydechowej, a także zapobieganie takim zjawiskom jak
arytmia oddechowa, mówienie na wdechu, kolizja między rytmem oddychania
a strukturą wypowiedzi.

Bardzo dobrą metodą jest wspólne czytanie. Ty czytasz półgłosem, dziecko
stara się
czytać wraz z Tobą - tworząc jakby echo.

To proste ćwiczenia, do wykonywania w domu, ale do specjalisty musisz się
zgłosić z córą.
Koniecznie! Im wcześniej, tym lepiej.
Powodzenia! Czeka was wspólny wysiłek. ;) Dacie radę :)

--
pozdry
defric :o)