trudnosci w wymowie-stres?

1. Data: 2001-09-24 16:11:37

Temat: trudnosci w wymowie-stres?
Od: "Gosia R-B" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pozdrawiam wszystkich
Mam raczej dozy problem z moja córka i podejrzewam podłoże psychologiczne(tego
niewiem na pewno).Napisze wiec o co chodzi.
Moja latoros mająca 6,lat zaczęła się jąkać.
Podejrzewam ze jest to wynikiem stresu związanego z zerówka , tylko ,ze ona już
chodziła do przedszkola , zajęcia ma z ta sama panią no i chęci do nauki tez ma,
wiec nie rozumiem.
Może być jeszcze jeden powód który mi wydaje się bardziej prawdopodobny.
Otóż ona rozbiła głowę swojemu bratu w lipcu , nie miał przez to żadnych
nieprzyjemności ale przeżyła to strasznie.Długo płakał i nie mogłam jej uspokoić.

Zauważyłam to jąkanie jakiś miesiąc temu.
Niewiem co mam robić czy udać się do psychologa, może do logopedy a może wy mi
pomożecie , może jakieś techniki relaksacyjne?

Zauważyłam ze ona się nie jaka jak proszę ja by mówiła pomału i spokojnie

--
Gosia zaniepokojona .

1. Data: 2001-09-24 17:13:52

Temat: Re: trudnosci w wymowie-stres?
Od: "Eva" <e...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gosia R-B":

> [...]
jakieś techniki relaksacyjne?

> Zauważyłam ze ona się nie jaka jak proszę ja by mówiła pomału i spokojnie.

Idź do logopedy, Gosiu, zanim się to pogłębi.
Są specjalne ćwiczenia, które pozwalają to zaburzenie całkowicie wyeliminować.

Czy nikt w rodzinie się nie jąkał ?
Wydaje mi się, że skłonność do zaburzeń tego typu może mieć uwarunkowania rodzinne
ale poprzez
ćwiczenia daje się taką osobę znakomicie "naprawić":).
No i oczywiście dużo spokoju i ciepła w domu. Rozmawiaj z nią o tym, czego się boi i
czego jest
niepewna. Musi się poczuć pewnie.
Pozdrowienia:) Eva

1. Data: 2001-09-24 17:20:54

Temat: Odp: trudnosci w wymowie-stres?
Od: "Homer" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Jestem tego samego zdania co Ewa, ponieważ moj mlodszy brat mial ten sam
problem i lekarz powiedzial to samo, ze potrzebny jest spokoj i cieplo
domowego ogniska, czeste rozmowy z dzieckiem bez podkreslania jej wady oraz
cwiczenia w postaci czytania ksiazek, co rozprasza tres i jednoczesnie
polepsza u dziecka zdolnosc do prawidlowego i plynnego czytania.
Pozdrawiam, Homer
Użytkownik Gosia R-B <g...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9onlqg$6en$...@n...tpi.pl...

1. Data: 2001-09-24 18:07:14

Od: "ajtne" <a...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gosia R-B

Cześć Gosiu!

Napisałaś o jąkaniu się Twjej córki. I pytasz:

> Niewiem co mam robić czy udać się do psychologa, może do logopedy

Najlepiej do logopedy będącego jednocześnie psychologiem, albo
współpracującego z psychologiem. Bo masz zapewne rację - czynniki
psychologiczne mogą odgrywać tu zasadnicza rolę i oprócz technik
logopedycznych warto by byłoi zastosować jakieś elementy psychoterapii. A
szczególnie to, o czym piszesz - techniki relaksacyjne.

> a może wy mi pomożecie , może jakieś techniki relaksacyjne?

Zaraz dostaniesz na priva. TYlko nie bój się załącznika - to nie virus,
tylko bajeczki relaksacyjne dla mam i dzieci ;)))

A jak reagować, gdy dziecko się jąka?:

-NIe mów do dziecka: "Nie jąkaj się" Takie zalecenie tylko zwiększa
zakłopotanie dziecka, gdyż ono nie wie jak zrobić, żeby się nie jąkać

-Nie strasz, nie bądź rozdrażniona ani niecierpliwa

-NIe mów za dzieckjo i nie odpowiadaj za nie na pytania

-Nie polecaj dziecku, aby powtórzyło, mówiło wolniej, pomyślało zanim powie,
lub też wzięło większy oddech. To wszystko zbyt kieruje uwagę na sam proces
mówienia, na to JAK mówi, a nie CO mówi

-Reaguj na to Co dziecko mówi, a nie JAK mówi

-Jeśli dziecko spieszy się mówiąc, jest nadmiernie podniecone i napięte,
można powiedzieć: "Uspokój się, mamy przecież dużo czasu"

-Nie podkreślaj momentów, gdy dziecko mówi gładko

-Nie wsłuchuj się szczególnie uważnie w mowę dziecka, gdy się jąka

To wszystko na podstwie "Pomówmy o zacinaniu" R.Byrne PZWL, 1989 - maleńka,
ale świetna książeczka. bardzo polecam :)))

I nie niepokój się - z zacinaniem można sobie naprawdę łatwo poradzić. Acha,
jeszcze poproś specjalistę o zademonstrowanie ćwiczeń oddechowych.

Serdecznie pozdrawiam :)

joa

1. Data: 2001-09-24 20:08:30

Od: "defric" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ajtne"

> Zaraz dostaniesz na priva. TYlko nie bój się załącznika - to nie virus,
> tylko bajeczki relaksacyjne dla mam i dzieci ;)))

*też bym chciała takie bajeczki.....
czy możesz?
wdzięcznam będę

:)

--
pozdry
defric :o)

1. Data: 2001-09-24 20:52:14

Od: "defric" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gosia R-B" zaniepokojona pisze:

> Moja latoros mająca 6,lat zaczęła się jąkać.

To co moi poprzednicy - do logopedy szybciutko!
Jeśli uważasz, że jest to związane z wypadkiem, to:
>Najlepiej do logopedy będącego jednocześnie psychologiem /ajtne/

Co do przedszkola/zerówki:
Rodzina stwarza bardzo dogodne warunki indywidualnej opieki
nad dzieckiem - ćwiczeń. Przedszkole/zerówka góruje natomiast
nad nią pod innymi względami. Wielkim atutem przedszkola/zerówki
jest świadomy program działania, stwarzanie zamierzonych sytuacji
do słuchania prawidłowej i bogatej mowy, do zadawania pytań,
udzielania odpowiedzi, a nawet korygowania błędów i wad.

Co Cię czeka m.in.:
Praca logopedyczna - zajęcia tradycyjne zwane ortofoniczne
Zgodnie z charakterem logopedii, sprawy te dotyczą technicznej strony mowy,
a zajęcia takie dadzą się uregulować w cztery rodzaje działań:
- ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
- ćwiczenia oddechowe
- ćwiczenia rytmiczne
- ćwiczenia słuchu fonomatycznego
Warunkiem prawidłowego wymawiania wszystkich głosek jest
m.in. sprawne działanie narządów mowy. Toteż narządy mowy
trzeba tak ćwiczyć, jak pianiści ćwiczą sprawność palców.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych mają na celu wypracowanie
zręcznych i celowych ruchów języka, warg, podniebienia.
Dziecko musi mieć wyczucie danego ruchu i położenia poszczególnych
narządów mowy. Wiele dzieci (a nawet dorosłych) nie ma wyrobionego
czucia położenia języka. Dziecko, któremu każemy unieść język za górne
zęby, często pomaga sobie palcami.
Ćwiczenia wymowy, prowadzi się przede wszystkim w formie zabaw
dydaktycznych.
Natomiast ćwiczenia dykcji, wyraźnej mowy, pauz, akcentowania
- dziecko uczy się przez osłuchanie się z wyrazistą, dźwiękowo poprawną
mową dorosłych oraz przez ćwiczenia oddechowe, recytowanie wierszy i śpiew.
Przykłady ćwiczeń języka:
1. Wysuwanie języka - język wąski i szeroki.
Kierowanie języka w kąciki ust.: w prawa i w lewo - przy szeroko otwartych
ustach.
2. Unoszenie języka na górną wargę - język wąski i szeroki (usta szeroko
otwarte),
ćwiczenia wykonujemy bez pomocy dolnej wargi.
3. Unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego.
4. Dotykanie językiem zębów trzonowych górnych i dolnych.
Dotykanie językiem poszczególnych zębów - po kolei
5. Językiem w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie zębów (ruch okrężny).
Oblizywanie warg ruchem okrężnym - usta szeroko otwarte.
6. Mlaskanie czubkiem języka. Mlaskanie środkiem języka.
Przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach.

Przykłady ćwiczenia warg:
1. Szerokie otwieranie ust. i zamykanie. Wysuwanie warg do przodu
(jak przy samogłosce u), rozchylanie warg (jak przy samogłosce e).
Ruchy wysuwania i rozchylania wykonywać naprzemiennie.
2. Złączyć wargi płasko. Rozciąganie warg poprzez cofnięcie kącików ust.
(jak przy samogłosce i).
3. Układanie dolnej wargi na górną i odwrotnie.
Wysunąć wargi do przodu, ściągnąć je i przesuwać w kąciki ust.:
w prawo, w lewo; następnie wykonywać ruch okrężny.
4. Dolną wargę zasłonić dolne zęby, górną - górne zęby.
5. Dmuchanie przez złączone wargi, lekko wysunięte do przodu,
parskanie, cmokanie.
6. Wymawianie samogłosek: i-u, a następnie a, e, u, i, o, y
(zachować tę kolejność).

Doświadczenie uczy, że niejednokrotnie sama gimnastyka artykulacyjna
wystarczy
do zlikwidowania prostych wad wymowy. Ale przydaje się ona również dzieciom,
u których nie stwierdzono rażących odchyleń od normy.

Ćwiczenia oddechowe
Mówienie jest nierozłącznie związane oddychaniem.
Inny jest sposób oddychania wtedy, gdy milczymy, a innych, gdy mówimy.
Ćwiczenia oddechowe mają na celu pogłębienie oddechu, rozruszania przepony,
wydłużenie fazy wydechowej, a także zapobieganie takim zjawiskom jak
arytmia oddechowa, mówienie na wdechu, kolizja między rytmem oddychania
a strukturą wypowiedzi.

Bardzo dobrą metodą jest wspólne czytanie. Ty czytasz półgłosem, dziecko
stara się
czytać wraz z Tobą - tworząc jakby echo.

To proste ćwiczenia, do wykonywania w domu, ale do specjalisty musisz się
zgłosić z córą.
Koniecznie! Im wcześniej, tym lepiej.
Powodzenia! Czeka was wspólny wysiłek. ;) Dacie radę :)

--
pozdry
defric :o)

Sen wariata!
Kraków jeszcze raz
Zasady badan pedagogicznych Pilcha kupie
c.d. depresja
STOP WAR!!!! (dluuugie)