usg tętnic szyjnych???

1. Data: 2005-01-07 14:27:48

Temat: usg tętnic szyjnych???
Od: "Ania" <p...@u...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam następujący problem: czym różni sie badanie usg tętnic szyjnych od
badania przepływy mózgowe??? Czy w ogóle się różni, czy jest to jedno i to
samo???
Z góry dziekuje za opinie:)

2. Data: 2005-01-07 19:32:46

Temat: Re: usg tętnic szyjnych???
Od: "Wojtek G." <b...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ania" <p...@u...op.pl> napisał w wiadomości
> Mam następujący problem: czym różni sie badanie usg tętnic szyjnych od
> badania przepływy mózgowe??? Czy w ogóle się różni, czy jest to jedno i to
> samo???
> Z góry dziekuje za opinie:)

Badanie usg Doppler tt. szyjnych pozwala ocenic morfologie i funkcje tetnic
zewnatrzczaszkowych (szyjnych i kregowych). Czasem nieprecyzyjnie, ogolnie
uzywa sie w odniesieniu do tego typu badania okreslenia "przeplywy mozgowe".
Bardziej precyzyjnie termin ten odniesc mozna do badania TCD czyli
przezczaszkowej ultrasonografii dopplerowskiej pozwalajacej badac glownie
duze naczynia podstawy mozgu, ale na podstawie tego badania mozna z
przyblizeniem wnioskowac o przeplywie mozgowym zwlaszcza w korelacji z
obrazem klinicznym i innymi badaniami np. obrazowymi. Badania usg doppler ze
wzgledu na nieinwazyjnosc, niezla dostepnosc, mozliwosc wielokrotnego
powtarzania i relatywnie niski koszt badania moga byc praktycznie bez
ograniczen stosowane w praktyce klinicznej i byc ewentualnym wstepem do
technik diagnostycznych bardziej dokladnie okreslajacych przeplyw mozgowy
(nap DSA, angio-MR lub angio-TK), ktore sa jednak bardziej kosztowne,
inwazyjne(mozliwosc powiklan) i trudniej dostepne, aczkolwiek dokladniejsze
w pelnej ocenie tzw. przeplywu mozgowego.

Wojciech Gocek MD
n...@m...pl

Etyka
Pytanie raczej do ginekologa
Co to jest ?
Wodniak jadra - gdzie sie operowac? [Wawa]
Pies ma gronkowca złocistego - jaki % ryzyka, że się zakażę?