Re: wątroba a przyprawy i produkty spozywcze

Data: 2007-04-04 20:01:11
Temat: Re: wątroba a przyprawy i produkty spozywcze
Od: "Jeff" <j...@a...pl>

Bodzio napisal:

> zaczeło sie tak ze miałem kilkudniwo podwyzszona bilirubine, niedobór
> witaminy b12 i bardzo duze krwinki czerwone (MCV było dość wysokie), poza
> tym zadnych wiekszych odchylen, lekarz na podstawie wywiadu i tych wyników
> stwierdził ze od leków i alkoholu uszkodziłem sobie watrobe

Miales wiec anemie mikrocytowa. Powodow takiej anemii moze byc kilka

* np. braki witaminy B12 w diecie lub slabe jej przyswajanie,

* braki witaminy B9 (kwas foliowy), rowniez w diece,

* niedoczynnosc tarczycy (tutaj duzy znak zapytania, bo przy niedozywieniu lub
niewlasciwej diecie (nieprawidlowy dobor makroskladnikow, czyli B:W:T, wyniki
badan hormonow tarczycy (np. TSH) moga byc mylace, w diecie moze rowniez
brakowac pewnych mikroskladnikow, ktore takze maja wplyw na poziom tychze
hormonow tarczycy).

Powodem tego typu niedokrwistosci moze byc rzeczywiscie m.innymi alkohol,
ale przypuszczam, ze chyba wykonano ci wiecej analiz watrobowych, skoro
stwierdzono jednoznacznie, ze to watroba jest glownym powodem tej niedokrwistosci?

> teraz przyjmuje hepatil pije dziurawiec biore troche witaminy z góry b, cynk
> i selen okresowo, własciwie jedyne co mi dolega to lekkawy ból (od jakiegos
> roku czasu) w prawym podzebrzu który czuje duzo słabiej jak uprawiam
> sport,szczególnie w pozycji stojacej,inna sprawa ze czasem kupka bywa
> rozjasniona (jasno marchewkowy kolor)

* Hepatil jest O.K.(bardzo dobry)

* dziurawiec: ma m.innymi i wlasnosci zolciopedne, ale czesciej stosuje sie go
przy stanach depresyjnych, anizeli przy oslabionej watrobie.
Ten preparat ziolowy moze wywolywac u niektorych osob bardzo niekorzytne skutki
uboczne, szczegolnie jesli stosuje sie go jednoczesnie z innymi preparatami
paramedyczneymi lub lekami.

Amerykanska FDA wydala na ten temat takie ostrzezenie:

http://www.fda.gov/cder/drug/advisory/stjwort.htm

Dziurawiec lepiej stosowac jednorozowo np. kiedy ma sie jakas chwilowa
niestrawnosc i watroba ma problemy z wydzielaniem zolci.

* Cynk - O.K. o ile niska dawka i tylko jako uzupelnienie tej ilosci ktora jest
dostarczany w diecie, nalezy rowniez uwzglednic ilosc dostarczanej z pozywieniem
miedzi, bowiem te pierwiastki dzialaja na siebie antagonistycznie.

Dlatego tez wlasciwa, terapeutyczna dla ciebie ilosc cynku powinien ustalic ci
dobry dietetyk, ktory wie jakie powiny byc zachowanie proporcje pomiedzy
poszczegolnymi mikroelementami diety.

* selen _ jak najbardzie O.K. . powinienes go przyjmowac non stop o ile w diecie
stwierdza sie braki.
Dopuszczalna dawka dzienna wynosi 200 mcg.

* warto do diety wlaczyc jakis gotowy preparat proteinowy, ktory zawiera
tzw.rozgalezione aminokwasy (leucyna, izoleucyna, valina) oraz fosfatydylcholine
+ witamine C (ok. 500 mg na dzien, dawka koniecznie przy zwiekszonym dowozie
foskatydylcholiniy !).

* rozjasniony kal, moze swiadczyc o nieprawidlowej pracy trzustki, co przy
problemach z watroba wystepuje zazwyczaj w parze.
Musisz uwazac na nadmiar tluszczy w diecie i konsultacja z lekarzem konieczna,
jesli to sie bedzie powtarzalo.

> diete miałem watrobowa ale zadnych rezultatów jezeli chodzi o ten dziwny
> ucisk, czuje go najbardziej w pozycji siedzacej i mimo diety nie pomaga

Pojecie dieta watrobowa to dosc ogolnie okreslenie, bo kazda dieta musi byc
ustalona indywidualnie dla danego czlowieka i powinna ona uwzgledniac problemy
zdrowotne ktore w danym momencie ten czlowiek ma.
Nie bardzo wiem jakbys sam mogl sobie taka diete ustalic...?
No chyba, ze znasz dokladnie zagadnienia dietetyczno-medyczne?

> od jakiegos miesiaca dwóch staram sie odzywiac zdrowo, tzn warzywa np sporo
> kapusty kiszonej czy cebuli, tez owoce, próbuje jesc zdrowo i równowazyc
> składniki, ból sie lekko nasilił od produktów ciezkostrawnych, chyba tez od
> stosowania niektórych przypraw (mysle ze m.in. czosnek) choc zauwazyłem
> pewna poprawe w innej sferze bo np zaczął mi znikac tradzik którego
> smarowałem chyba od roku prawie zinerytem i ciagle gdzies tam w skórze sobie
> siedział i było go troche widac a teraz nagle zaczyna powoli znikac

Jesli zauwazyles, ze po niektorych pokarmach masz problemy, to powinienes je
wyeliminowac z diety.
Reakcje organizmu w tym zakresie tez sa bardzo zindywidualizowane.
To co piszesz o czosnku moze swiadczyc generalnie o nietolerancji pokarmowej
na jakis ze skladnikow tego warzywa. Na tego typu dolegliwosci cierpia czesto
ludzie majacy i inne problemy (natury genetycznej) z jelitami.

> dodam ze mam problemy z tarczyca (niedoczynnosc) i pewne mam nadzieje
> przejsciowe kłopoty z kolanami, u reumatologa i lekarza tarczycy oczywiscie
> byłem, hm.. do tego mam co roku kaszel

Tak jak juz napisalem, aby stwierdzic niedoczynnosc tarczycy, trzeba najpierw
dokladnie przyjrzec sie diecie, bo tarczyca moze slabo pracowac np. przy
niedozywieniu.
Podobnie moze byc i z bilirubina, ktorej podwyzszone poziomu moga rowniez
spowodowane stanami niedozywienia.

Jesli zastosujesz wlascia dla siebie diete (takze przede wszystkim pod wzgledem
kalorycznym), to jeszcze raz przebadaj sobie tarczyce, ale dokladnie.

Wszystkie symptomy o ktorych powyzej piszesz, moga byc rowniez spowodowane jakas
nietolerancja pokarmowa lub alergia na jakis skladnik twojego pozywienia albo
toksyny, ktore przekraczaja bariere jelit i przedostaje sie do systemu
limfatycznego lub do krwi.
Picie alkoholu w nadmiarze, dodatkowo zwieksza przepuszcalnosc jelit i oslabia
naturalne bariery ochronne istniejace w jelitach.

Powinienes koniecznie to sprawdzic, bowiem u osob ktore maja te symtomy o
ktorych powyzej piszesz, czesto stwierdza sie ustapienie problemow
z watroba, po wyelimiowaniu pewnych skladnikow uczulajacych z diety.

> [...]
> uwolnic a nie szukac nowych, mam taka swoja nowa filozofie ze "próbuje
> szukac zdrowia a nie choroby",dodam ze choc mam skłonnosci hipochondryjne i
> nerwicowe to jednak zdaje sobie sprawe ze przez mój dotychczasowy tryb zycia
> wyprowadziłem organizm z równowagi, teraz próbuje ja przywrócić, z tego co
> sie orientuje to jest ze soba wszystko powiazane i ze jeden organ
> odziaływuje na inny, mam dosc tej całej chemii ktrymi lecza lekarze i z tego
> co zauwazyłem to czym wiecej recept tym lepiej, juz w to nie wierze, zostało
> mi jedynie szukac zdrowia w zdrowym zyciu i diecie

To bardzo pozytywne, ze chcesz wreszcie pomylec o swoim zdrowi i chcesz zmienic
swoj styl zycia, ale osobiscie uwazam, ze bedzie ci samemu dosc ciezko sobie z
tym poradzic.
Problem z watroba ktory w tej chwili masz to nie taka blacha sprawa.
Ponadto napisales, ze jestes znerwicowany i podejrzewam, ze chyba masz jakies
problemy depresyjne, skoro zaczales siegac po uzywke taka jak alkohol.

W tym miejscu chce zwrocic uwage na taki fakt, ze po niektore uzywki siegaja
najczesciej ludzie ktorzy cierpia jednoczesnie na stany depresyjne jak i
nieuregulowane, skaczace poziomy glukozy we krwi.
Dlatego tez proponowalbym ci szukac pomocy jednoczesnie u dobrego specjalisty od
spraw watrobowych jak i dietetyka profesjonalisty, ktory pomoze ci ulozyc
wlasciwa dla ciebie diete.

Ponizej podaje linki, do moim zdaniem, dosc wartosciowych stron internetowych,
z ktorymi warto sie zapoznac:

* http://pl.wikipedia.org/wiki/Dieta_w%C4%85trobowa

* ROLA ZIÓŁ I DIETY W LECZENIU CHORÓB WĄTROBY.

..wg gastrologa klinicysty prof. dr med. Jan Hasik.

http://www.pfm.pl/u235/navi/199934

Silimaryna o ktorej Hasik tak pochlebnie sie wyraza, jest zaliczana do zwiazkow
wyjatkowo cennych i zalety tego zwiazku chemicznego, zostaly potwierdzone w
licznch badaniach naukowych. W Polsce jest dostepna pod nazwa SILIMAROL.

* wartosciowsza grupa duskusyjna ktora bym ci polecal, to istniejace na portalu
GW - forum : "Zapalenie wątroby typu C ", gdzie pisza eksperci od spraw
problemow z watroba:

Ekspert piszacy na forum GW jest jednoczesnie prezesem stowarzyszenia
Prometeusze do ktorego nalezy ciekawa strona internetowa:

http://www.prometeusze.pl/lista_dyskusyjna.php

Mozna znalezc tam sporo interesujacych artykulow naukowych oraz adresow lekarzy
ktorzy specjalizuja sie w chorobach watroby.

Ponizej wklejam ci jeden z artykulow ktory jest opublikowany na stronie
internetowej tego stowarzyszenia, a ktory wprawdzie omawia postepowanie
terapeutyczne przy powaznych problemach z watroba, ale mozesz tam znalezc
i kilka ogolnych zalecen ktore maoga miec dla ciebie duze znaczenie.

http://www.prometeusze.pl/leczenie_objawowe_marskosc
i.php

* Przede wszystkim warto zaintersowac sie wyjatkowo dobrym preparatem o ktorym
wspomina autor artykulu, a ktory nazywa sie Portagen.
Portagen jest specjalnie opracowanym preparatem dla dzieci cierpiacych na
problemy z watroba. Jest on bardzo skuteczny i dla doroslych.

* oraz na nastepujacy akapit zamieszczonego tam artykulu:

"Dowóz toksyn z jelita do wątroby można zmniejszyć ograniczając wegetację
bakteryjną w jelicie poprzez zastosowanie antybiotyku - Neomycyny np. 4 x
0,25-0,5g (antybiotyk ten wchłania się w znikomym stopniu, dość dobrze niszcząc
florę jelitową) oraz Laktulozy, która jako środek przeczyszczający przyspiesza
pasaż jelitowy, skracając czas wchłaniania z jelita, a następnie rozpada się do
kwasu octowego i mlekowego, które hamują proces dysocjacji amoniaku. Ilość
stosowanej laktulozy u różnych pacjentów jest różna (2 do 4 razy po 15-30ml)-
cel leczenia zostaje osiągnięty, gdy pacjent ma 2-3 łagodne wypróżnienia
(dostępne preparaty to Laktulosa syrop, Duphalac - nieco lepszy, szczególnie dla
pacjentów z nietolerancją glukozy bądź cukrzycą, bo zawierający tylko izomer L i
bez substancji balastowych."