wentylator niewyjący

1. Data: 2003-04-08 17:36:12

Temat: wentylator niewyjący
Od: konrad rzentarzewski <k...@r...net> szukaj wiadomości tego autora

potrzebuję do sypialni wentylatora, ale takiego który mało by jęczał
(wyciągowy). jak wiadomo jęczy wtedy kiedy wysokie obroty przepychają
duże ilości powietrza, odgłos silnika/łożyska jest pomijalny.

więc postanowiłem:
1) kupić duży wentylator (dużej wydajności)
2) ograniczyć mu obroty (żeby nie wył)

problem jest z 2) bo wentylatorów na rynku jest masa, w tych cicho
pracujących też można wybierać. jak ograniczyć obroty? wiem o
regulatorach obrotów, widziałem sporo, ale kosztują więcej niż sam
wentylator. poza tym nie pasują do reszty gniazdek/przełączników, które
mam jednej, konkretnej serii (w tej serii brak regulatora obrotów). czy
można zastosować w celu regulacji obrotów zwykły ściemniacz (w mojej
ulubionej serii jest taki) plus jakiś magiczny układ elektroniczny,
który byłby sterowany pokrętłem ściemniacza i regulował obroty. a może
można dostać wentylator wyciągowy z silniczkiem na prąd stały (wtedy
sprawa staje się trywialna).

mój ściemiacz ma napisane: 100-500W 20-200VA.
wiatraki mają moc rzędu 15-30W.

jacyś elektrycy na grupie mogliby doradzić?
z góry dziękuję.

--
:|[ kondi.net ]|:::::::::::::::::::::::::::::::::::|[ 2:480/1...@f...org ]|:
I am the guy // I am the man // Who tells you what // And when you can. +primus

1. Data: 2003-04-08 18:59:00

Temat: Re: wentylator niewyjący
Od: konrad rzentarzewski <k...@r...net> szukaj wiadomości tego autora

po lekturze pl.misc.elektronika znalazłem element, którym mógłbym (po
jego wybebeszeniu) zastąpić ściemniacz. kit do kupienia jest tutaj:

http://www.jabel.com.pl/j_zest/j_220s.htm

regulator działa z silnikami komutatorowymi (nie indukcyjnymi). niestety
nie mam pojęcia (producenci się nie chwalą) jakiego typu silniki są
wykorzystywane w wentylatorach (interesował mnie s&p dekor 300 s
dostępny w castoramie: jest cichy - nie mogę znaleźć www producenta).
ew. czy ktoś zna jakiś wentylator wykorzystujący w/w silnik.

ps. dziękuję za sugestię jednemu z grupowiczów, niestety nie mogę
odpowiedzieć na priv - skrzynka przepełniona.

--
:|[ kondi.net ]|:::::::::::::::::::::::::::::::::::|[ 2:480/1...@f...org ]|:
Łapaj muchy do butelki // Uwięź w słoik insekt wszelki +kajak

1. Data: 2003-04-08 21:19:33

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "konrad rzentarzewski" <k...@r...net> napisał w
wiadomości news:ubergeek.sec=250.cpm=241.id=NasaHeki-WabaGyke@s
lp.pl...

> regulator działa z silnikami komutatorowymi (nie indukcyjnymi). niestety
> nie mam pojęcia (producenci się nie chwalą) jakiego typu silniki są
> wykorzystywane w wentylatorach

Niestety na ogół sa to właśnie silniki indukcyjne, tak więc regulowanie ich
prędkości obrotowej ściemniaczem czy takim wynalazkiem jak ten znaleziony
przez ciebie będzie raczej kłopotliwe.

J.

1. Data: 2003-04-09 10:30:56

Od: konrad rzentarzewski <k...@r...net> szukaj wiadomości tego autora

Art from [ j...@n...poczta.onet.pl ] ...

[...]

znalazłem na google artykuł, w którym ktoś udowadnia, że można
kontrolować silnik zwykłym ściemniaczem pod warunkiem, że będzie to
silnik nieobciążony (jak w wypadku wentylatora - obciążenie jest tym
mniejsze im mniej powietrza przez niego przepływa).

sam nie jestem w stanie do końca tego objąć, ale z komentarzy wynika, że
to może działać, pod warunkiem, że wiatrak "poradzi sobie" z drganiami
harmonicznymi...

http://groups.google.com/groups?selm=8239c1%24aud%24
1%40nnrp1.deja.com
http://groups.google.com/groups?selm=828mg4%2484p%24
1%40nnrp1.deja.com

ktoś potwierdzi/zaprzeczy?

--
:|[ kondi.net ]|:::::::::::::::::::::::::::::::::::|[ 2:480/1...@f...org ]|:
DYSLEKCJA LUREZ! +common saying

1. Data: 2003-04-09 13:07:10

Od: "Pablo" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
ich
> prędkości obrotowej ściemniaczem czy takim wynalazkiem jak ten znaleziony

Moze dobrze pamietam z maszyn ale regulacje predkosci obrotowej w silniku
indukcyjnym mozna przeprowadzic przez zmiane czestotliwosci nap.
zasilajacego albo liczby par biegunow (raczej tego sie nie ruszy). Czyli
znajdujemy jakis falownik i do dziela.
Pzdr.

1. Data: 2003-04-09 13:30:01

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pablo wrote:

> [...]
> nap. zasilajacego albo liczby par biegunow (raczej tego sie nie
> ruszy). Czyli znajdujemy jakis falownik i do dziela.

Oczywiscie, temat jest do zrealizowania, ale dochodzi tu kwestia kosztow.
Jesli mamy dokladac falownik do lazienkowego wentylatora po to, zeby go
wyciszyc... to chyba prosciej i taniej poszukac porzadnego wentylatora.
Cichego z natury.

J.

1. Data: 2003-04-09 17:06:50

Od: "Pablo" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Jesli mamy dokladac falownik do lazienkowego wentylatora po to, zeby go
> wyciszyc... to chyba prosciej i taniej poszukac porzadnego wentylatora.

Dokladnie bo kszt falownika pare razy przewyzszy koszt wentylatora.

1. Data: 2003-04-10 06:45:47

Od: Wojciech Ściesiński <w...@N...prv.pl> szukaj wiadomości tego autora

A może przyjrzysz się wentylatorom do zestawów komputerowych ?

Piszę poważnie, w różnych tuningowanych komputerach są czasami b.wydajne
wentylatory z różnymi regulatorami itd. Ale proszę o szczegóły mnie nie
pytaj.

Możesz zajrzeć na https://pc-tuning.pl są tam jakieś wentylatory ultra
ciche. O szczegóły proponuję dopytać komputeromaniaków ;-) Przejrzyć też
sobie archiwa na www.chip.pl

Pozdrawiam :-)

--
Wojciech Ściesiński
mailto:w...@N...prv.pl

1. Data: 2003-04-10 07:17:21

Od: konrad rzentarzewski <k...@r...net> szukaj wiadomości tego autora

Art from [ w...@N...prv.pl ] ...

: A może przyjrzysz się wentylatorom do zestawów komputerowych ?

brałem to pod uwagę, ale to jednak "małe wiatraczki", więc problemem
może być awaryjność i małe rozmiary (mała wydajność).

idealny byłby wentylator z silnikiem uniwersalnym (takim, który można
zasilić i AC i DC. ale takich chyba na rynku brak :(

--
DYSLEKCJA LUREZ! +common saying

kapitalka 78 metrowego mieszkania
SPRZEDAM
dziecięce szablony do malowania ścian
Gdzie w W-wie najtańszy materiał na półki?
Wanna akrylowa czy blaszana.