Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
ews.man.poznan.pl!news.internetia.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.gazeta.pl!not-for-
mail
From: " " <p...@N...poczta.gazeta.pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: wulgarnosc?
Date: Fri, 9 Aug 2002 12:07:59 +0000 (UTC)
Organization: Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl
Lines: 59
Message-ID: <aj0bau$6em$1@news.gazeta.pl>
References: <ahe0g9$7rm$1@news.tpi.pl> <ahe1km$9l4$1@news.tpi.pl>
<ahfrim$kse$1@news.tpi.pl> <ahger3$303$1@info.cyf-kr.edu.pl>
<m...@p...ninka.net> <ahgrra$eqj$1@info.cyf-kr.edu.pl>
<m...@p...ninka.net> <ahiv9e$7hh$1@info.cyf-kr.edu.pl>
<m...@p...ninka.net> <ahj5tk$3aa$1@news.tpi.pl>
<ahjdto$omb$1@info.cyf-kr.edu.pl> <ahjodq$f3f$1@news2.tpi.pl>
NNTP-Posting-Host: 194.242.52.112
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.gazeta.pl 1028894879 6614 172.20.26.239 (9 Aug 2002 12:07:59 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 9 Aug 2002 12:07:59 +0000 (UTC)
X-User: plus_minus
X-Forwarded-For: lambda2.pkesa.com
X-Remote-IP: 194.242.52.112
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:149980
Ukryj nagłówki
Saulo <d...@p...neostrada.pl> napisał(a):
> "Mefisto" <o...@p...onet.pl> wrote in message
> news:ahjdto$omb$1@info.cyf-kr.edu.pl...
> OK
> Point taken. A jeśli jeszcze potrafisz wytłumaczyć, dlaczego z chyba dość
> prostoduszną świnią skojarzone zostały zachowania świńskie, a ze szczerymi
> psami łganie, to będę już całkiem kontent.
>
> Saulo
>
Czytam właśnie "Archetypy i symbole" i natknąłem się na taki oto smaczek:
"Po historii siedmiu śpiących braci — pozornie bez związku — następują
w Koranie moralne rozważania. Brak związku jest jednak tylko pozorny,
w rzeczywistości bowiem budujące rozważania są potrzebne tym,
którzy nie mogą się odrodzić i muszą się zadowolić moralnym działaniem,
tj. posłuszeństwem Prawu."
I w przypisie:
"Różne wersje tej legendy mówią już to o siedmiu, już to o ośmiu
młodzieńcach.
W opowieści z Koranu ósmym jest pies. Koran wymie-nia jeszcze inne wersje
(sura 18):
„Niektórzy będą mówić: «Było ich trzech, czwarty był ich pies».
Inni powiedzą: «Bylo ich pięciu, a szósty był ich pies»...
Jeszcze inni powiedzą: «Byto ich siedmiu, a ósmy był ich pies»".
A więc należy do nich także pies.
Chodzi tu o charakte-rystyczną niepewność odnoszącą się do liczb siedem i
osiem
(analogicz-nie: trzy czy cztery?), na którą zwróciłem uwagę w Psychologie und
Alchemie.
Przy wahaniu: siedem — osiem, pojawia się tam postać Mefista,
który poprzednio, jak wiadomo, przybrał postać psa (pudla).
W wypadku niepewności: trzy czy cztery, czwartym jest diabeł
albo pierwiastek kobiecy, a na wyższym stopniu Mater Dei,
por. moje wywody w Psychologie und Religion, rozdz. III."
.. dalej mętnie i nie na temat.
Dodatkowe skojarzenia:
- "ty suko" jako synonim "ty kurwo",
- "publiczny seks" psów jako odpowiednik "rozwiązłości seksualnej" ludzi
W życiu nie przyszło by mi do głowy, że pies może być symbolem szatana
(diabła).
Negatywna symbolika psa (i świni, gdzie uważana jest za zwierzę "nieczyste")
pochodziłaby więc z Bliskiego Wschodu.
Wiem też wreszcie co znaczy powiedzenie "na psa urok".
Swoją drogą na naszej wsi pies wciąż jest na dole chierarchii zwierząt
domowych
i samo porównanie do niego powinno poniżać.
Jeśli przerobić "łżesz jak pies" na "łżesz, psie"
to interpretacja się uprości.
Pozdrawia Kamil.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
|