wyniki (AbTPO) tarczycy... co sie dzieje?

1. Data: 2003-08-08 12:59:09

Temat: wyniki (AbTPO) tarczycy... co sie dzieje?
Od: "Joanna@" <n...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wynikach badan AbTPO - nie wiem co to, po angielsku "anti-thyroperoxidase
antibodies" - norma jest 60 jedn., a siostra ma ponad 4000! Co to oznacza?
Ma podejrzenie o stan zapalny miesni galki ocznej - czy to ma zwiazek?
Bardzo duza tu odleglosc miedzy norma, a wynikiem badania, a lekarz ma urlop
do wrzesnia - nie wiem, czy panikowac.

dziekuje za pomoc,
Joanna

2. Data: 2003-08-08 14:02:30

Temat: Re: wyniki (AbTPO) tarczycy... co sie dzieje?
Od: "Tomasz Bandurski" <b...@d...this.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Joanna@" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
> W wynikach badan AbTPO - nie wiem co to, po angielsku
"anti-thyroperoxidase
> antibodies" - norma jest 60 jedn., a siostra ma ponad 4000! Co to oznacza?
Podwyzszone przeciwciala p/tarczycowe (anti-TPO to jedne z nich) swiadcza
najczesciej o uszkodzeniu tarczycy (zwlaszcza >1000).
To ze norma jest tak znacznie "przekroczona " nie oznacza ze nalezy zaraz
panikowac- tak czesto bywa z rozrzutem wartosci w przypadku badan
immunologicznych.

> Ma podejrzenie o stan zapalny miesni galki ocznej - czy to ma zwiazek?
Nie chcialbym stawiac diagnozy przez internet, ale moze chodzic o
podejrzenie choroby Gravesa-Basedowa (autoimmunologiczne zapalenie
tarczycy).
Zwykle w tej chorobie wystepuje nadczynnosc tarczycy, jej powiekszenie i
odczyn zapalny tkanek oczodolu z wytrzeszczem galek ocznych. Choroba moze
wystepowac rodzinnie.

T.B.

3. Data: 2003-08-09 08:57:04

Od: "Marcin M." <mm@CUT_IT_OUTbajkowe.net> szukaj wiadomości tego autora

On 2003-08-08 14:59, Joanna@ wrote:
> [...]
> Bardzo duza tu odleglosc miedzy norma, a wynikiem badania, a lekarz ma urlop

Prawdopodobnie bedzie konieczna wizyta u endokrynologa, wysokie anty-TPO
moze swiadczyc o autoimmunilogicznym zap. tarczycy, nie jest to
jeszcze rownoznaczne z zniszczeniem gruczolu. Badanie USG tarczycy moze
dac tutaj wiele, warto tez skontrolowac poziom TSH, T3 i T4, aby
stwierdzic, czy tarczyca jest jeszcze w eutyreozie czy doszlo do
rozhwiania produkcji hormonow. Od niedawna w przypadku podwyzszonego
anty-TPO, jesli jeszcze nie doszlo do zniszczenie gruczolu, stosuje sie
profilaktycznie niewielkie dawki tyroksyny

pozdr.
--
[ Marcin M. ][ JID: marcinm(at)jabber.org ]
[ redhat-guide.prv.pl ]

4. Data: 2003-08-09 09:50:03

Od: "Tomasz Bandurski" <b...@d...this.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Marcin M." <mm@CUT_IT_OUTbajkowe.net> napisal w wiadomosci

[...] Od niedawna w przypadku podwyzszonego
> anty-TPO, jesli jeszcze nie doszlo do zniszczenie gruczolu, stosuje sie
> profilaktycznie niewielkie dawki tyroksyny

Nawet w Gravesie? IMHO (not only mine, I believe) nie leczy sie wynikow, ale
pacjenta.

T.

5. Data: 2003-08-09 10:03:48

Od: "Marcin M." <mm@CUT_IT_OUTbajkowe.net> szukaj wiadomości tego autora

On 2003-08-09 11:50, Tomasz Bandurski wrote:

> Nawet w Gravesie? IMHO (not only mine, I believe) nie leczy sie wynikow, ale
> pacjenta.

Jak najbardziej, ja tez tak uwazam ;-) W Gravesie nie ma to
najmniejszego sensu, mialem raczej na mysli, ze wysokie miano aTPO moze
wskazywac na, wrecz przeciwnie, autoimmunologiczny zesp. Hashimoto.
Zreszta niedawno wpadl mi do rak tekst z "Thyroid" z Marca 2001 i na tej
podstawie opieram to co naskrobalem wyzej. Fragmnencik abstraktu ponizej:

"The aim of the present study was to clarify whether there is a benefit
of prophylactic treatment with LT4 in patients with euthyroid HT with
respect to the progression of the autoimmune process. Twenty-one
patients with euthyroid HT were checked for thyroid function
(thyrotropin [TSH], free triiodothyronine [FT3], free thyroxine [FT4]),
thyroid volume, antibodies (thyroglobulin [Tg-Ab], thyroid peroxidase
[TPO-Ab]), and lymphocyte subsets.

Prophylactic treatment of euthyroid patients with HT reduced both
serological and cellular markers of autoimmune thyroiditis. Therefore,
prophylactic LT4 treatment might be useful to stop the progression or
even manifestation of the disease. However, the long-term clinical
benefit of prophylactic LT4 therapy in euthyroid patients with HT is yet
to be established."

Mam nadzieje, ze to cos niecos wyjasni.

pozdr.

6. Data: 2003-08-09 10:50:44

Od: "Tomasz Bandurski" <b...@d...this.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> podstawie opieram to co naskrobalem wyzej. Fragmnencik abstraktu ponizej:

No tak, tylko, ze artykul dotyczy choroby Hashimoto. W tej chorobie dominuje
niedoczynnosc tarczycy i substytucja hormonow tarczycowych tak czy iinaczjej
jest wskazana. Tymczasem u wspomnianej pacjentki wiemy, ze mamy przeciwciala
przeciw frakcji mikrosomalenej k. pecherzykowych tarczycyc co wystepuje w
ponad 90% przypadkow ch. Hashimoto i -fakt- nieco mniejszym procencie ch.
Gravesa (ale afair nie duzo nizej). Czyli wiemy ze u pacjentki wystepuje
prawdopodobnie proces immunologiczny uszkadzajacy tarczyce. Nie wiemy
najprostszego i najwazniejszego: nie znamy poziomow h. tarczycy, ba nie
mozemy spojrzec na pacjentke i zebrac wywiadu ( /dygresja: tu chyba nawet
videoconferencing niewiele pomoze i raczej pierwsza bedzie spowiedz niz
wizyta lekarska w internecie). Mimo iz w oby chorobach obecnie uwaza sie
proces autoimmunologiczny za podstawe etiopatologii to dalszy przebieg jest
zgola rozny. W Gravesie dominuje nadczynnosc i podstawowe leczenie
skierowane jest przeciw niej. Czyli upraszczajac jest kompletnie odwrotnie
niz w Hashimoto. Nie wiemy jak klinicznie prezentuje sie pacjentka i dlatego
pisalem o leczeniu wynikow. Podejrzenie procesu w oczodole sklania mnie do
przypuszczenia, ze chodzi o Gravesa, ale tak jak napisales konieczne sa
oznaczenia hormonoiw tarczycy i TSH, oraz usg tarczycy. Podawanie malej
dawki T4 jest bez tej wiedzy leczeniem na slepo i w przypadku Gravesa nawet
niebezpieczne.
Pozdrawiam,
T.

ChLO (otylosc)
MRI kolana
Rozwolnienie?
czy ktoś wie gdzie kursy masażu w stolicy?
Zmiana szpitala