wysokie częstotliwości

1. Data: 2001-10-18 15:29:11

Temat: wysokie częstotliwości
Od: <p...@h...biol.uw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Na pl.sci.biologia pojawiło się pytanie dlaczego dźwieki o wysokich
częstotliwościach wywołują nieprzyjemne wrażenia (z bólem włącznie). Niestety
nikt nie odpowiada, może na tym forum ktoś zna odpowiedź?

Piotr Panek

2. Data: 2001-10-18 21:59:55

Temat: Re: wysokie częstotliwości
Od: "k" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <p...@h...biol.uw.edu.pl> napisał w wiadomości
> [...]
Niestety
> nikt nie odpowiada, może na tym forum ktoś zna odpowiedź?

Moim zdaniem jest to czysto subiektywne odczucie czlowieka i nie mozna
konkretnie powiedziec dlaczego tak sie odczuwa.

3. Data: 2001-10-19 06:38:02

Od: "Tomasz Bandurski" <d...@a...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
Niestety
> nikt nie odpowiada, może na tym forum ktoś zna odpowiedź?

W zakresie dzwiekow slyszalnych wysokich czestotliwosci (say 15-20kHz)
krzywa progu slyszalnosci zbliza sie do progu bolu. Na tak postawione
pytanie trudno dac jednoznaczna odpowiedz. Analizujemy widmo dzwieku dzieki
temu ze rozne czestotliwosci wywoluja rezonans w roznych czesciach slimaka
pobudzajac inne grupy komorek. Niektore teorie (AFAIR na razie nie ma
jednynej slusznej) slyszenia tlumacza to powstawaniem "wirow" w kanale
slimaka.
Dlaczego te bodzce powoduja bol mimo iz np. ultradzwieki nie, a te z kolei
moga draznic np. psy. Tego przyznam sie nie wiem, ale jest tak ze na pewne
bodzce jestesmy bardziej wyczuleni np. w swietle o duzym natezeniu
najjasniej widzimy zoltozielony (bo czopki maja tu "peak" czulosci , a w
widzeniu skotopowym, "precikowym", w swietle o slabym natezeniu czulosc
przesuwa sie w strone niebieskiego. Wyjasnienia doszukiwalbym sie w
rezonansie tych czestotkiwosci zwiazanym z budowa narzadu sluchu (to z
jednej strony), teorii ewolucji z drugiej: jakies dzwieki z tego zakresu
moze kiedys oznaczaly zagrozenie.

Tomasz Bandurski

4. Data: 2001-10-19 06:48:47

Od: "Tomasz Bandurski" <d...@a...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz Bandurski" <d...@a...gda.pl> napisał w
wiadomości news:9qohie$6it$1@korweta.task.gda.pl...

> [...]
dzieki
> temu ze rozne czestotliwosci wywoluja rezonans w roznych czesciach slimaka

Moze nieco jeszczze uzupelnie. Krzywa czy "pole wykresu" slyszalnosci jest
dostosowane swoim najszardzym zakresem do zakresu mowy ludzkiej. Skrajne
wartosci czestotkiwosci jako niedopasowane wymagaja relatywnie wyzszych
energii aby wywolac wrazenie, a te z kolei zbyt mocno pobudzaja narzad
sluchu. Czestotliwosci jeszscze nizsze i wyzsze wykraczaja poza zakres
"odbioru" calego aparatu sluchowego i nies opdbierane przez ten narzad. Np
infradzwieki czujemy znacznie lepiej dotykiem.
T. Bandurski

TBC?
anemia
Witaminy ale jakie?