zagięcie tętnic szyjnych wewnetrznych

1. Data: 2004-11-25 17:32:51

Temat: zagięcie tętnic szyjnych wewnetrznych
Od: "starsza" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam:)

mam pytanie chyba głownie do Doktora Marka:)

Bliska mi osoba (76 lat)została zdiagnozowana metodą USG
jak w tytule, przy czym owe w jej przypadku nadmierne
zagięcia po obu stronach powodują 2 i 3 krotne
przyspieszenie przepływu krwi.

Jakie badania dodatkowe powinna zrobic i jaka terapia
ją czeka? powodem badania były zawroty głowy i szum w uszach.
Wizyta u lekarza-naczyniowca wyznaczona jest na 17 grudnia
przy jednoczesnym ostrzeżeniu pacjentki o znacznym
zagrożeniu wylewem/zatorem (?).
Dodam, że pacjentka jest osobą mogącą leczyć się
prywatnie i niekoniecznie w Polsce.

Pozdrawiam:)

starsza, chtura zaniepokojona, ale z pewnością mniej
niż pacjentka, która ma przed sobą ewntualny wylew/zator (?)
zanim zdązy na tę wizytę w grudniu

2. Data: 2004-11-25 21:10:13

Temat: Re: zagięcie tętnic szyjnych wewnetrznych
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On 25 Nov 2004 18:32:51 +0100, starsza wrote:

> mam pytanie chyba głownie do Doktora Marka:)

Nie wiem o kogo chodzi, ale się wetnę:)

> Bliska mi osoba (76 lat)została zdiagnozowana metodą USG
> jak w tytule, przy czym owe w jej przypadku nadmierne
> zagięcia po obu stronach powodują 2 i 3 krotne
> przyspieszenie przepływu krwi.

Brzmi to dość dziwnie, ale i dość niepokojąco. Trochę zależy jeszcze od
tego na jakim sprzęcie i jaką techniką było robione badanie, jak również
od tego kto je robił...

> Jakie badania dodatkowe powinna zrobic i jaka terapia
> ją czeka?

Gdyby trafił do mnie taki pacjent, to prawdopodobnie myślałbym o drugim
USG u radiologa, któremu ufam, a następnie (zależnie od wyniku) o
badaniach obrazowych - pewnie myślałbym o angio-NMR. Ale zastrzegam, ze
gdybam sobie a muzom, i absolutnie nie mam prawa zalecać takich badań u
tego konkretnego chorego, bo go nie znam.

A co do leczenia, to wiele zależy od tego jak wygląda pacjent. Może się
okazać, ze zwężenie hemodynamicznie nie jest aż tak istotne i że
wystarczy przyjmowanie leków.

Podsumowujac - pacjent wymaga oceny przez kompetentnego lekarza, moim
zdaniem najlepiej przez neurologa z "zacięciem" naczyniowym.

> powodem badania były zawroty głowy i szum w uszach.

Niespecjalnie można to bezpośrednio powiązać, aczkolwiek jakiś związek
może istnieć. Nic nie piszesz o tętnicach kręgowych na przykład, a w
zawrotach głowy tam przede wszystkim szukałbym patologii.

> Wizyta u lekarza-naczyniowca wyznaczona jest na 17 grudnia
> przy jednoczesnym ostrzeżeniu pacjentki o znacznym
> zagrożeniu wylewem/zatorem (?).

Raczej zakrzepem/zatorem. O ile wiem zwężenie tętnic domózgowych nie
powoduje zwiększonego ryzyka udaru krwotocznego (bo pewnie to masz na
myśli pisząc "wylewem").

> Dodam, że pacjentka jest osobą mogącą leczyć się
> prywatnie i niekoniecznie w Polsce.

To ja nie wiem:)

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

3. Data: 2004-11-26 18:17:47

Od: "starsza" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> A co do leczenia, to wiele zależy od tego jak wygląda pacjent. Może się
> okazać, ze zwężenie hemodynamicznie nie jest aż tak istotne i że
> wystarczy przyjmowanie leków.

a jeśli nie? alternatywą jest operacja?

> Podsumowujac - pacjent wymaga oceny przez kompetentnego lekarza, moim
> zdaniem najlepiej przez neurologa z "zacięciem" naczyniowym.

a może znasz takiego lekarza, najlepiej w Warszawie,
lub klinikę, do której warto udac sie na knsultacje?

Za całą resztę informacji dziekuję:)

starsza, chtura szuka neurologa

4. Data: 2004-11-26 18:35:43

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On 26 Nov 2004 19:17:47 +0100, starsza wrote:

> a jeśli nie? alternatywą jest operacja?

O czym my tu mówić, skoro tak naprawdę ciągle nie wiadomo co tam się
dzieje? Najpierw trzeba rozpoznać, a potem można mówić o leczeniu.
Czasami na przykład możliwe jest tylko leczenie farmakologiczne.

> a może znasz takiego lekarza, najlepiej w Warszawie,
> lub klinikę, do której warto udac sie na knsultacje?

Nie potrafię nikogo konkretnego polecić, nie znam środowiska
warszawskiego.
Na Sobieskiego jest Instytut Psychoneurologiczny - swego czasu byłem tam
na pewnej imprezie udarowej. Są też inne ośrodki. Wiem na pewno, że w
Warszawie potrafią i diagnozować i leczyć.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

Jakosc zycia po zawale ...
martwie się o swoją ciaze.