SLEDZIE PO KOZACKU II

1. Data: 2007-04-06 15:30:54

Temat: SLEDZIE PO KOZACKU II
Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trochę późno, ale nie tylko świętami człowiek żyje podaję drugi przepis na
ŚLEDZIE KOZACKIE II:

Śledzie uliki - duże i tłuste - kupujemy tylko ogłowione w solance.
Patroszymy odkładając ikrę i mlecz - będą potrzebne, skóry nie zdejmujemy,
moczymy do uzyskania właściwego zasolenia.
Ucieramy ikrę i mlecz oraz cebulę w makutrze lub mechanicznie, dolewając
do miksowania sok z cytryny, ocet i po odrobinie olej - to będzie
sos-marynata.
Śledzie kroimy na trzy dzwonka, wkładamy do środka pasek papryki
czerwonej przy kręgosłupie i plasterek cytryny ze skórką (dobrze wymyć pod
ciepłą wodą przed krojeniem, kto chce - może dać bez skórki, licząc się z
osłabieniem aromatu). Układamy na warstwie krążków cebuli dodając po
odrobinie ziela angielskiego, liścia laurowego (nie kruszyć - potrafi
skaleczyć), gorczycy białej i pieprzu w ziarenkach (może być kolorowy), byle
nie za dużo. Ułożone dzwonka pokrywamy warstwą cebuli. Na wierzch wylewamy
naszą marynatę i wkładamy na cztery dni do chłodziarki.
Opłaca się kupować śledzie w wiaderkach (netto 4kg), takie wiaderko
doskonale służy do macerowania w nim śledzi - mając szczelną pokrywkę.
Unikamy aromatyzacji chłodziarki.

2. Data: 2007-04-06 20:42:43

Temat: Re: SLEDZIE PO KOZACKU II
Od: m...@y...com szukaj wiadomości tego autora

On Apr 6, 5:30 pm, "Panslavista" <p...@w...pl> wrote:
> [...]
> nie za dużo. Ułożone dzwonka pokrywamy warstwą cebuli. Na wierzch wylewamy
> naszą marynatę i wkładamy na cztery dni do chłodziarki.

To już wiem, jak przyrządzał te śledzie mój Ojciec - to właśnie to :-)
Dzięki za kolejny przepis do skarbczyka.

3. Data: 2007-04-07 10:58:06

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

<m...@y...com> wrote in message
ps.com...
> [...]

To już wiem, jak przyrządzał te śledzie mój Ojciec - to właśnie to :-)
Dzięki za kolejny przepis do skarbczyka.

Dzisiaj je (ze wstydem przyznaję, boć to Wielka Sobota) dopiero
kończyłem, tzn. wprowadziłem modyfikacje - za cztery dni podam na czym
polegały. Ale były zmiany w przyprawach i zmiana składu sosu - próbowane -
fatastyka, ale efekt końcowy i technologia - za cztery dni.
Czasem,l po nocnych zmazach mam takie twórcze pomysły.
Sylka!!! Gdzie jesteś - byłabyś moim najlepszym pomysłem - razem z
Sylinkiem. I snem i jawą.

4. Data: 2007-04-09 05:55:47

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Panslavista" <p...@w...pl> wrote in message

> [...]
>
> Dzisiaj je (ze wstydem przyznaję, boć to Wielka Sobota) dopiero
> kończyłem, tzn. wprowadziłem modyfikacje - za cztery dni podam na czym

Modyfikacje - trzy kolory pieprzu po parę ziarenek na warstwy cebuli
(uwaga, nieparzonej!!!) - biały, zielony i czerwony. na wierzch trochę
kolendry.
Sos do poprzedniego dodałem domowy przecier pomidorowy i czerwone wino
gronowe do smaku. Oraz czosnek - 2 ząbki - utarte w makutrze z olejem - na
wiaderko z czteroma kg śledzi. Sos gęsty jak beszamel - ale żaden ze
składników nie podlegał termicznej obróbce - po za przecierem w trakcie jego
przygotowania w jesieni. Całość sosu zmiksowana.
Ponieważ każdy sledź ma ogon, więc jedna trzecia długości śledzia jest
dość wąska - te nie były faszerowane plastrem cytryny, ale ułożone na cebuli
i przyłożone plasterkami cytryny i resztą pasków ze strąka czerwonej
papryki, na wierzch reszta cebuli - to na trzy centymetry od krawędzi
wiaderka. Zalane sosem i zamkniete szczelną pokrywką - powstrząsane, ale nie
mieszane - aby sos wpłynął pomiędzy zawartość - powtarzałem te czynność
kilka razy stukając wiaderkiem czterema kantami dna skośnie względem osi
pionowej - bąble powychodziły - poziom znacznie się obniżył.

Dzisiaj nie wytrzymałem - miałem śledziowe śniadanie - pychotka.

Celowo nie podaję proporcji składników - jest czas na smakowanie - można
dopracować się swoich smaków.

5. Data: 2007-04-10 08:32:18

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On 9 Kwi, 07:55, "Panslavista" <p...@w...pl> wrote:
> [...]
>
> Celowo nie podaję proporcji składników - jest czas na smakowanie - można
> dopracować się swoich smaków.- Ukryj cytowany tekst -

Coraz lepsze!!!

6. Data: 2007-04-10 19:30:19

Od: m...@y...com szukaj wiadomości tego autora

On Apr 10, 10:32 am, "Panslavista" <p...@w...pl> wrote:

> Coraz lepsze!!!-

To znaczy, że niedługo się skończą...
Jak dobry bigos - najlepszy, gdy właśnie się kończy.
Szkoda, że z życiem tak nie zawsze bywa. Nie żebym pesymistycznie, o
nie. Wiesz, o czym mówię ;-)
PS. Moje śledzie z rydzami właśnie się skończyły - w apogeum smaku :-(

7. Data: 2007-04-11 01:41:45

Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <m...@y...com> napisał w wiadomości
.com...
> [...]

nie. Wiesz, o czym mówię ;-)
PS. Moje śledzie z rydzami właśnie się skończyły - w apogeum smaku :-(

---

I tak ma w życiu być! ;)
Smak zapamiętać najlepiej w jego apogeum...
a potem przejść do smakowania następnego. :)

8. Data: 2007-04-11 07:24:49

Od: m...@y...com szukaj wiadomości tego autora

On Apr 11, 3:41 am, "Sky" <s...@o...pl> wrote:

> I tak ma w życiu być! ;)
> Smak zapamiętać najlepiej w jego apogeum...
> a potem przejść do smakowania następnego. :)

Na moje nieszczęście przywiązuję się do ulubionych smaków //
przenośnia!
Ale - masz rację, masz.

9. Data: 2007-04-11 13:01:16

Od: "Sky" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <m...@y...com> napisał w wiadomości
s.com...
> [...]

> a potem przejść do smakowania następnego. :)

Na moje nieszczęście przywiązuję się do ulubionych smaków //

Wiem...tyle że tobie trzeba coś więcej niż czyjejś racji by odkrywać "stare"
smaki jako !nowe! -a nie tylko jako "ulubione" spośród tych
"mniej pożądanych" ;)
O tym jak i dlaczego lepiej nie przywiązywać się do "smaków" stoi w 2 części
"Trylogii Miedzyplanetarnej" C.S.Lewisa
-To jest dopiero "Uczta"! Wygrzeb gdzieś po bibliotece i posmakuj! ;)

A De Mella coś już czytałaś? ;)

10. Data: 2007-04-11 13:49:22

Od: m...@y...com szukaj wiadomości tego autora

On Apr 11, 3:01 pm, "Sky" <s...@o...pl> wrote:
> Użytkownik <m...@y...com> napisał w
wiadomościnews:1176276289.675066.113050@o5g2000hsb.g
ooglegroups.com...

> [...]
> "Trylogii Miedzyplanetarnej" C.S.Lewisa
> -To jest dopiero "Uczta"! Wygrzeb gdzieś po bibliotece i posmakuj! ;)

OK, koniecznie, skoro Ty polecasz :-)

> A De Mella coś już czytałaś? ;)

Na razie tropię w internecie - zachęcona bardzo tym, co znajduję.
Teksty różne, a pasujące mi jak ulał. Czytałam np. jego Rekolekcje.
Świetne jako warsztat podejścia do człowieka. Już mi się przydały parę
razy w praktyce...
Możesz coś polecić na początek, co Tobie się podoba? - niekoniecznie
tu, bo zlinczują i tomy palić każą, i zupę w ciszy nie myśląc
gotować...

Czas gotowania szynki w szybkowarze ?
Sałatka z ryżem i krewetkami i czym jeszcze?...
Bohemiści, poratujecie?
Cześć, wpadłam na chwilkę...
espresso