Sarkoidoza a ziarnica złośliwa bądź gruźlica???

1. Data: 2007-01-17 22:03:48

Temat: Sarkoidoza a ziarnica złośliwa bądź gruźlica???
Od: "LL" <l...@g...wytnijto.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Czy jest możliwe aby ziarninikai występujące w przebiegu
sarkoidozy -wycinki węzłów chłonnych pobrane do badania podczas zabiegu
mediastinoskopii- zostały mylnie rozpoznane przez badającego je patologa
jako ziarniniki sarkoidalne a nie np. ziarniniaki występujące w ziarnicy
złośliwej bądź gruźlicy? Dodam-badanie wykonywano w Instytucie Gruźlicy i
Chorób Płuc w Warszawie.
Dziękuje za wszelkie odpowiedzi
LL

2. Data: 2007-01-18 08:41:06

Temat: Re: Sarkoidoza a ziarnica złośliwa bądź gruźlica???
Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> mediastinoskopii- zostały mylnie rozpoznane przez badającego je patologa
> jako ziarniniki sarkoidalne a nie np. ziarniniaki występujące w ziarnicy

Możliwe jest wszystko; natomiast określenie 'ziarniniak sarkoidalny' _nie_
oznacza sarkoidozy. Rozpoznanie s. jest stawiane przez _wykluczenie_ innych
przyczyn zmian, co należy do kompetencji lekarza prowadzącego a nie do
patologa. Identyczne ziarniniaki jak w sarkoidozie można spotkać właśnie w
gruźlicy a także w HD. W _paru_ innych przypadkach także. Histologicznie
nie ma jednoznacznych cech które odróżniają sarkoidozę od innych chorób.

Jeśli w badanym węźle oprócz ziarniniaków widać komórki R-S to rozpoznaje
się ziarnicę. Jak stwierdzi się prątki Kocha, albo jest dodatni wynik
bakteriologiczny, to jest gruźlica. Jak wiadomo że pacjent ma ch. Crohna,
to pisze się, że obraz jest taki jak widywany w tej chorobie. Jak wiadomo
że pacjent wdychał dla rozrywki pył berylu, można powiedzieć że to pylica
itd. Gdy nie ma żadnej z podobnych zmian/informacji, pisze się że 'obraz
może odpowiadać sarkoidozie'; często jeszcze dodając, ale to już dla
komfortu lekarza czytającego 'wskazane jest jednak wykluczenie innych
chorób przebiegających z tworzeniem takich ziarniniaków, w pierwszym
rzędzie gruźlicy' - bo to najczęstsza przyczyna. Nie wiem czy się jasno
wyrażam, ew. dopytaj bardziej konkretnie.

Krzysiek, EBP
Panu Bogu udały się koty; z pewnością najlepiej, a może wyłacznie

3. Data: 2007-01-18 17:59:46

Od: "LL" <l...@g...wytnijto.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> napisał
w wiadomości news:5aw27qf4vx11.hyob60wbnum6.dlg@40tude.net...

> [...]
> rzędzie gruźlicy' - bo to najczęstsza przyczyna. Nie wiem czy się jasno
> wyrażam, ew. dopytaj bardziej konkretnie.

Podsyłam opis badania hist-patol.-mam również wyniki TK płuc i brobchoskopii
jeśli zainteresuje Cie moj przypadek mogę podesłac wyniki wszytkich
wykonanych badań i oposać przypadek troche szerzej np. na priv.
Czy mógłbyś ewentualnie zinterpretować ten w jakikolwiek sposób-dodam ze
badanie w kier. gruźlicy miałem wykonane(plwocina + popłuczyny oskrzelowe
pobrane w bronchoskopii)
opis histop. jest nastepujący:
*opis makroskopowy:W.chł. nr 4R(x1)Kilka kremowych
fragm.tkank.śr.0,5-1,5cm.
*opis mikroskopowy:Fragmenty węzłów chłonnych o zatartej strukturze
przez liczne ziarniniaki nabłonkowatokomórkowe z komórkami olbrzymimi,
bez martwicy. Ogniskowo zlewają sie i towarzyszy im włóknienie. Obraz
mikroskop.
wymaga różnicowania przede wszystkim z sarkoidozą. Konieczna
korelacja z obrazem klinicznym i radiologicznym oraz kliniczne wykluczenie
gruźlicy.

Dziękuje za zainteresowanie.
LL

4. Data: 2007-01-19 08:33:32

Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

LL napisał:

> wymaga różnicowania przede wszystkim z sarkoidozą. Konieczna
> korelacja z obrazem klinicznym i radiologicznym oraz kliniczne wykluczenie
> gruźlicy.

Opis właśnie tak jak Ci napisałem, tylko nieco innymi słowami. To NIE JEST
rozpoznanie sarkoidozy, a tylko stwierdzenie, że obraz jest dla s. (jak
zresztą wynika z opisu) typowy. Jak już też wspomniałem, identyczny może
być w innych chorobach. Teraz klinicysta powinien przeanalizować wszystkie
wyniki i cały obraz kliniczny, a być może dojdzie do jakiś bardziej
jednoznacznych wniosków.

Więc raczej obdyskutuj sprawę z Twoim lekarzem prowadzącym, bo zdalnie nikt
Ci rozpoznania (sensownie, bo bezsensownie przypisać Ci coś łatwo) nie
postawi, zwłaszcza, że takie przypadki bywają trudne.

Natomiast wracając do meritum - interpretacji H-P: z opisu wynika że brak
jest podstaw do rozpoznania tbc, ale jak już Ci pisałem, histopatolog
wykluczyć gruźlicy nie może. Pytałeś (-aś ???) o chłoniaka Hodgkina - także
w tym sensie nie ma podstaw do rozpoznania; opis do tego nowotworu nie
pasuje, chociaż odczyny ziarniniakowe bywają w HD obecne; nikt Ci nie
zagwarantuje, że w jakimś innym węźle nie ma rozrostu; ale IMVHO nie ma
szczególnych podstaw by się taką możliwością martwić.

Reasumując: pogadaj z zaufanym, leczącym Cię lekarzem; jeśli nie masz
zaufania do Twojego lekarza, to idź do innego.

Krzysiek, EBP
Każdy trudny problem ma proste błędne rozwiązanie

5. Data: 2007-01-19 17:27:43

Od: "LL" <l...@g...wytnijto.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> napisał
w wiadomości news:14tgc8y3n2319.c8o2f7qbjn7o.dlg@40tude.net...

> [...]
>
> Reasumując: pogadaj z zaufanym, leczącym Cię lekarzem; jeśli nie masz
> zaufania do Twojego lekarza, to idź do innego.

Czy w takim układzie mógłbys podsunąć mi kilka chorób które w przebiegu badź
obrazie maja podobny objawy czy to opis badania badź jak kolwiek to nazwac,
żebym mógł porozmawiac ze swoim lekarzem o tym-bo widzę ze Twoja wiedza w
tym temacie jest zdecydowanie wieksza niż moja.
Dzieki wielkie za dotychczasowe posty i pomoc
Pozdrawiam
LL

6. Data: 2007-01-22 08:25:13

Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

LL napisał:
> Czy w takim układzie mógłbys podsunąć mi kilka chorób które w przebiegu
> badź obrazie maja podobny objawy czy to opis badania badź jak kolwiek to
> nazwac, żebym mógł porozmawiac ze swoim lekarzem o tym-bo
IMHO nie bardzo jest sens się tak na sucho zastanawiać. To nie Ty z pomocą
znajomych i nieznajomych masz podpowiadać lekarzowi co ma szukać, tylko
lekarz ma Ci powiedzieć co bierze pod uwagę. Tak bardziej towarzysko:
sądzę, że wchodzi w grę przede wszystkim gruźlica i sarkoidoza. Ale jak
powiedziałem, nie ma co gdybać: kluczowy jest Twój lekarz prowadzący, który
jaki by nie był wielokrotnie więcej o Twojej chorobie wie ode mnie. Jeśli
sądzisz, że sobie nie radzi to trzeba zmienić. Jak sobie radzi, to zaufać.
Jak Ci program pocztowy się stale wywala, to nie dzwonisz do Microsoftu z
propozycją zadeklarowania szTitle jako char[0xff] zamiast char *, tylko
instalujesz Eudorę.

> widzę ze Twoja wiedza w tym temacie jest zdecydowanie wieksza niż moja.
Z całym szacunkiem, parę lat na to pracowałem...wiesz, studia, dwa stopnie
specjalizacji, doktorat, parę publikacji, te rzeczy...

--
Krzysiek, EBP
Niektórzy mańkuci, co zostało stwierdzone naocznie, śpią w ubraniach jak

7. Data: 2007-01-22 19:16:38

Od: "LL" <l...@g...wytnijto.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dziekuje za wszystkie posty i okazaną pomoc.
Pozdrawiam
LL

8. Data: 2007-01-23 08:21:45

Od: "Krzysztof (Suzuki Kokushu)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

LL napisał:

> Dziekuje za wszystkie posty i okazaną pomoc.

Jesteś łelkam.
BTW napisz jak coś się wyklaruje, tak z _patologicznej_ ciekawości proszę.

--
Krzysiek, EBP
W Polsce za humanistę uchodzi nie ten, kto zna łacinę i grekę, ale ten

Aparat ortodontyczny w Anglii
potrzebuję pomocy
wycięcie woreczka żółciowego a późniejsze problemy żołądkowe / także pytanie o dietetyka
Co to za pasożyt?
celiakia