Skalniak - aranżacja, jak zacząć oraz skąd wziąść katalog ?

1. Data: 2004-05-15 15:37:35

Temat: Skalniak - aranżacja, jak zacząć oraz skąd wziąść katalog ?
Od: h...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Mam problem, niektórym może sie wydać z lekka głupkowaty ale mi nie :/
Poszukuje stronek na których można dokadnie zobaczyć "szkic" skalniaka, czyli
jak został zrobiony. Mam zamiar upiększyć swoją działke takim cudem ale prawde
mówiąc niewiem od czego zacząć :( Narazie jestem na etapie przygotowywania
gleby (spod wykopu dziury na oczko wodne) jest to glina z kamieniami (i ja to
ręcznie kopałam, rany boskie) czy moge to wrzucić na spód a dopiero potem
ziemie własciwą?
Poszukuje również stronek z drzewkami, krzewami ozdobnymi (liściaste)

P.S Czy może wie ktoś skąd moge wytrzasnąć katalog firm ogrodniczych, kiedyś
zamówiłam pare sztuk trawy pampasowej i fuksji, ale katalog przepadł :(

Z góry dziękuje za jakiekolwiek odpowiedzi.
Pozdrawiam.

2. Data: 2004-05-16 09:00:02

Od: "Marek, Magda i Zuzia" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <h...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> zamówiłam pare sztuk trawy pampasowej i fuksji, ale katalog przepadł :(
>
> Z góry dziękuje za jakiekolwiek odpowiedzi.

WItam!
Ja to robiłem w następujący sposób:
Zaplanowałem pzryszły wygląd skalniaka jako pas szerokości 40 cm ciągnący
się na długości 6 m.
Następnie zwiozłem z okolicznych wykopów co ładniejsze kamienie.
Następnie wykopałem wszystkie zanieczyszczenia spod planowanego skalniaka.
Pozostrawiłem drobne kamyczki i glebę tam zastaną.
Wysypałem ziemię ogrodową jako "posadowienie" kamieni.
Rozmieściłem kamienie i obsypałem je ziemią starannie ustalająć ich
położenie.
Wybrałem roślinki i posadziłem.
Powodzenia.
Marek

3. Data: 2004-05-16 14:27:07

Od: ":FryceQ :" <f...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj !

Podzielę się swoimi doświadczeniami w tym temacie .Od trzech lat ogród to
moje główne hobby, a założyem w nim kilka sporych rozmiarów skalniaków.
Zacząłem od zapoznania się z literaturą fachową np. " Ogródek skalny "
Karl - Heinz Haertl oraz poczytałem artykuły w czasopismach "Działkowiec "(
numer specjalny Ogrody skalne Nr 1/2002) , "Mój piękny ogród " i
.....zabrałem się do ciężkiej pracy :-| .Ale warto było. Ziemia pod
skalniak z prawdziwego zdarzenia musi być uprzednio odpowiednio
przygotowana. A oznacza to, że nie wystarczy usypać pagórek z ziemi i
sadzić. Pozostawienie na spodzie nieprzepuszczalnej ziemi gliniastej źle
wpłynie bowiem na warunki wodno - powietrzne skalniaka. Ziemia musi być
wpierw dobrze przekopana i dokładnie oczyszczona z wszelkich pozostałości
darni traw , korzeni itp , a następnie wymieszana z piaskiem, drobnym żwirem
i małymi kamykami ( dostępne np. w składach mat. budowlanych ). Kolejny krok
to wstępne uformowanie skalniaka i arnżacja ułożenia kamieni,skał. I tu moja
rada ,proszę nie robić skalniaka w formie płaskiej prostokatnej , czy też
kwadratowej działki, bo nie daje to ciekawego efektu. Najlepiej w moim
przekonaniu wykonać skalniak z brzegami w formie łuków ( wklęsłych i
wypukłych ) jako nieforemną figurę o zróżnicowanej wysokości , z pagórkami -
komponującą się z pozostałą częścią ogrodu. Co do kamienii ,jest to
indywidualny wybór i może to być np. wapień, piaskowiec lub dające ciekawy
efekt skały wulkaniczne np. bazalt, granit, łupek, porfir.( materiały te
kupić można w punktach sprzedaży kamienia ogrodowego i wszystko zależy od
tego na ile nas stać ) . Aranżację kamieni/skał wykonać najlepiej w formie
tarasowej "zabudowy" pozostawiając liczne wgłębienia, szczeliny . Tak
doszliśmy prawie do finału - obsadzania bylinami , iglakami, krzewami. Nie
jest to prosta sprawa, gdyż wybór jest duży , a kierować się trzeba i
charakterem skalniaka, i warunkami miejsca ( nasłonecznione, zacienione) i
rodzajem gleby ( zasadowa, kwaśna ). Jest to sprawa już indywidualnego
wyboru, doboru i kompozycji szaty roślinnej - na poczatek warto wybierać
znane byliny i niskie krzewy ,iglaki np. rojniki i rochodniki,
rogownica,funkie (hosta) i paprocie, goździk skalny, floksy,szarotka
alpejska,różne trawy, jałowce, sosny górskie - kosodrzewina,
trzmielina,wrzosy,irga,berberys itd. ( przy sadzeniu dodaję zawsze parę
ziarenek długo działającego nawozu, czasami dodaję jeszcze do ziemi
dodatkowo żwiru czy piasku w zależności od indywidualnych wymagań rośliny
oraz na koniec podlewam). Przy obsadzaniu proszę pamiętać, że rośliny się
rozrosną i nie należy sadzić zbyt gęsto. Po posadzeniu wykańczam
nawierzchnię drobnym żwirkiem, drobnymi kamykami, mielona korą.

Załączam link ze zdjęciami mojego skalniaka :
http://www.fryceq.cad.pl/04.jpg ( ! )
http://www.fryceq.cad.pl/01.jpg
http://www.fryceq.cad.pl/02.jpg
http://www.fryceq.cad.pl/03.jpg

katalog np. pod adresem : www.Plantgarden.pl

inne linki:
http://serwisy.gazeta.pl/czasopisma/0,42465.html ,
http://www.dzialkowiec.com.pl/nowa/specjal5.htm

Życzę powodzenia :-)
Edward

4. Data: 2004-05-17 12:56:29

Od: h...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Bardzo dziękuje za tak szczegółowy opis :) Skalniak przepiękny, do tego chce
dążyć choć widze że łatwo nie przyjdzie, to nic, wykopało sie wielką dziure to
i reszcie podołam :)
Wielkie dzięki za linki, bardzo sie przydały.
Pozdrawiam.

american idol cat fight topless jpg
arbutus unedo
konwalia majowa