Skarpa czy murek oporowy?

1. Data: 2003-12-25 19:37:33

Temat: Skarpa czy murek oporowy?
Od: "AgaWa" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!!

W moim nowym domku trwaja prace wykonczeniowe,
a tymczasem - wiosna juz za pasem :-))
i w koncu nalezy pomyslec takze o ogrodzie.

Aktualnie ogrod przedstawia sie jako blotnista maz (glina na 1.5 m, potem
piach)
stanowiaca pobojowisko pobudowlane.

Postanowilam zrobic ogrod dwupoziomowy. Odkopalam czesciowo piwnice,
zrobilam
w niej okno tarasowe i ma byc w niej pokoj z widokiem na ogrod. Wszystko
jest super, perspektywy piwniczne poszerzyly sie znacznie.
.
Ale po rozwiazaniu jednego problemu (wykopanie dziury w ziemi)
pojawil sie inny problem.

Schemat pogladowy wyglada tak:

Pd

*********** ?
* * ?
* T *m m?
* * ?
*********************** Zach.
* *
* dom *
* *
***********************

Pn

T - taras, a na prawo od tarasu wygrzebana dziura w ziemi do poziomu
piwnicy.
m - murek oporowy stanowiacy jednoczesnie jedna sciane fundamentowa tarasu
m? - czy tu moze byc skarpa, czy musi byc murek?

Dom stoi tuz przy plocie (tylko 0.5 m od zachodu pomiedzy plotem a domem),
wiec ew. skarpa musiala by byc dosc stroma.
Jakie jest najwieksze sensowne nachylenie skarpy, zeby tam cos roslo i
ziemia nie wplywala
do piwnicznej izby wraz z deszczem?
Jakie rosliny roslyby w takich warunkach - tzn. na glinie (powiedzmy lekko
uzyznionej piachem
z ziemia) i na "stoku" pn-wsch i dobrze trzymalyby glebe, aby nie splywala?
Czy na ew. skarpie wystarcza rosliny do zapobiegania erozji, czy wskazane
jest wykonanie tarasow
z jakiejs-tam np. palisady drewnianej?

Chcialabym uniknac budowania tego zachodniego murku, ale nie wiem, czy to
jest realne?

Pozdrawiam, AgaWa
Strona hodowli collie: www.everest.webpark.pl

2. Data: 2003-12-25 22:13:49

Temat: Re: Skarpa czy murek oporowy?
Od: "Paweł Woynowski" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Pozdrawiam, AgaWa

> Chcialabym uniknac budowania tego zachodniego murku, ale nie wiem, czy to

Witam,
Raczej będzie to nie realne, za mało miejsca na poprawne nachylenie skarpy
(ogrodzenie, deszcze będą spłukiwać glnę z piskiem na podjazd), w tym przypadku
stosunek kata nachylenia powinien wynośić jak 1:2 tzn. na każy metr wysokości
skarpy szczyt skarpy powinien być odchylony od podnóża o 2 m.

------- /I
/ I
wys. 1 m / I
________/ 2m I

Proponuję zrobić murek oporowy z łamanego kamienia polnego i obsadzić go na
dole (pozostawiająć ok 20 - 30 cm grzadkę między podjazdem a skarpą) np:
bluszczem pospolitym (Hedera helix 'Atropurpurea), który pokryje całą skarpę
ciemnozielonymi liścmi, wybarwiającymi sie na okres zimy na purpurowy kolor.
Ta odmiana jest wytrzymała na mróż

Pozdrawiam Świątecznie,
Paweł Woynowski
http:www.mikrojezioro.met.pl

3. Data: 2004-01-13 10:33:08

Od: "JerzyN" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Paweł Woynowski" <p...@p...onet.pl>
[...]
> [...]
skarpę
> ciemnozielonymi liścmi, wybarwiającymi sie na okres zimy na purpurowy

Murek, zdecydowanie murek. Może też być z gotowych elementów, które
pozwalają na wypełnienie ziemią i wówczas możesz posadzić mnóstwo kwiatów.

Pozdrawiam Jerzy

4. Data: 2004-01-13 15:34:45

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Murek, zdecydowanie murek. Może też być z gotowych elementów, które
> pozwalają na wypełnienie ziemią i wówczas możesz posadzić mnóstwo kwiatów.
>
> Pozdrawiam Jerzy

Wyobrażam sobie, jak ich zapach hamuje
dech w Twej piersi.

Pozdrawia upojnie boletus