Spadek i co dalej?

1. Data: 2003-12-03 21:20:04

Temat: Spadek i co dalej?
Od: wojwis <u...@d...idealny.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak to czasem bywa dostaje sie w spadku dom, ale jest jeden problem!
Dom jest w stanie surowym zamknietym. Stoi tak od 20 lat a przez ten
okres były robione duperelki. Dach był smołowany w tym okresie kilka
krotnie - zacieków nie widać. Okna sa stare i do niczego juz sie nie
nadają, sa nawet wielkie szczeliny - wiec wietrzenie było. Mury sa
gołe. Dom ma powierzchnie 110m2 - stara amerykanka (piętrowy (4 pokoje,
2 łazienki i kuchnia)+ piwnica (3 małe i 1 duze pomieszczenie)). Osobno
jest garaż, z którego od "zawietrznej" tynk odpada. Działka ma 430m2.
Mozna tez wykorzystać taras. W środku poza tynkami i wylanymi podłogami
i puszczona instalacją elektryczną nic nie ma. Jakieś otwory
wentylacyjne sa ale czy to są napewno otwory wentylacyjne głowy bym nie
dał. Gaz i woda jest dociągnięta do domu. Co do ścieków nic nie wiem.
Moje pytania brzmią:
1. co na początek?
- co z planami gdzie ich szukać?
- gdzie sprawdzić zaległości za wszystkie opłaty np. grunt
2. od czego zacząć?
- co zrobic z dachem?
- co sie robi z nie podłaczoną instalacją gazową i wodną? skąd
projekty ile to kosztuje?
- co ze sciekami - gdzie iśc się pytać? (czy tez musi byc projekt i
ile by kosztował?)
- czy po 20 latach nalezało by zmienic instalację elektryczną?(czy
to sie opłaca - bo pewnie lepiej teraz niz kuc wszystkie sciany
za 10 lat?)
- co z ociepleniem zewnetrznym (dom ma ściany cegła czerwona
szczelina i cegła czerwona?
- czy jak nie widac grzyba istnieje prawdopodobieństwo ze wyjdzie
jak sie zacznie ogrzewac mieszkanie, jak przeciwdziałać?
- czy sa jakieś prace które mozna by było wykonywać zimą a nie
czekać az do wiosny?(braki sa znane)

Czy ktos mi moze powiedziec ile by kosztowało mniej więcej zrobienie
pietra (kuchnia, mała łazienka z ubikacją i pokój) do tego ocieplenie
zew. - tak zeby mozna było zamieszkać?(prosze wziąźć pod uwage wszystkie
braki jakie ma dom na dzień dzisiejszy)

Prosiłbym tylko nie pisac ze trzeba wziąźć sobie fachowca!!! i on niech
oceni sytuację. Z góry dziękuję za długie i konstruktywne odpowiedzi.

--
Wojtek W

Archiwum grupy --- pl.rec.dom ---
Forum dyskusyjne: http://dom.idealny.pl

1. Data: 2003-12-03 21:59:06

Temat: Re: Spadek i co dalej?
Od: "Lesio5" <I...@w...pI> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "wojwis" <u...@d...idealny.pl> napisał w wiadomości

> Prosiłbym tylko nie pisac ze trzeba wziąźć sobie fachowca!!! i on niech
> oceni sytuację.

Dokladnie. Wez sobie fachowca rzeczoznawce. Tylko on na podstawie wizji
lokalnej potrafi kosztorys robót oszacowac. Nikt ci tu nie widzac obiektu
tego nie zrobi na slepo. I ZA DARMO w dodatku - to zajmuje czas i potrzebna
jest WIEDZA. Moge ci w Krakowie polecic fachowca.
--

Leszek Grelak - Lesio5
"Ino to ciarachy tworde, trza by stoć i walić w morde"

1. Data: 2003-12-03 22:50:03

Od: wojwis <u...@d...idealny.pl> szukaj wiadomości tego autora

ale chciałbym wiedziec czy to bedzie okło 50.000 tyś czy tez 70.000zł -
a moze mniej, nie oczekuje dokładnej odpowiedzi

1. Data: 2003-12-04 09:08:50

Od: "Mariusz Wołek" <m...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

"wojwis" <u...@d...idealny.pl> wrote in message
> ale chciałbym wiedziec czy to bedzie okło 50.000 tyś czy tez 70.000zł -
> a moze mniej, nie oczekuje dokładnej odpowiedzi

No to zapytaj fachowcow - ich odpowiedz w zakresie wlasnej "wyceny" bedzie
najbardziej miarodajna :-)

Zaslav

1. Data: 2003-12-04 09:41:06

Od: "Lesio5" <I...@w...pI> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Mariusz Wołek" <m...@l...pl> napisał w
wiadomości news:bqmtk5$45m$1@nemesis.news.tpi.pl...

> No to zapytaj fachowcow - ich odpowiedz w zakresie wlasnej "wyceny" bedzie
> najbardziej miarodajna :-)

Wojwis po prostu chcialby za darmo dostac cos za co sie placi. I tyle.

1. Data: 2003-12-04 13:59:55

Od: "Tomasz Nowicki" <t...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

"wojwis" <u...@d...idealny.pl> wrote in message
> ale chciałbym wiedziec czy to bedzie okło 50.000 tyś czy tez 70.000zł -
> a moze mniej, nie oczekuje dokładnej odpowiedzi

To i dobrze - jak można oszacować koszt remontu i wykończenia budynku na
podstawie tak ogólnych informacji?!
Napisz z jakiej jesteś branży, to ci udzielę odpowiednio sform,ułowanych
wyjaśnień :)

Tak BTW - nie wydaje mi się, żebyś mógł zamieszkać w tym domu za mniej niż
120 tys. - chyba, że jesteś przyzwyczajony do spartańskich warunków
bytowania.

Co do zaległości, papierków itp. - udaj się do urzędu gminy i starostwa
powiatowego (a potem pewnie do archiwum po stare dokumenty). Na twoim
miejscu przekopałbym się przez dokumenty pozostawione przez Zmarłego.

Nie wiem, jaka jest twoja sytuacja życiowa, ale ja np. taki spadek bym
starał się sprzedać. Nie wiem, na ile byłoby to możliwe i szybkie, ale cóż
to za frajda wkładać kasę w stary i paskudny dom, zbudowany w przestarzałych
technologiach i z przebrzmiałych materiałów, do tego na tak marnej działce?

T.

1. Data: 2003-12-04 17:14:04

Od: "Natalia" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> 1. co na początek?
> - co z planami gdzie ich szukać?
> - gdzie sprawdzić zaległości za wszystkie opłaty np. grunt

Kopia projektu musiała być złożona w wydziale architektury odpowiedniego
urzędu gminy lub powiatu. Oczywiście ponieważ pozwolenie na budowę dawno
wygasło będziesz musiał najpierw uzyskać nowe pozwolenie na swoje nazwisko.
Podatki - sprawdź w gminie. Zajrzyj też do księgi wieczystej (czy nie ma
jakiejś hipoteki nie daj Boże, albo, służebności gruntowej itp.) Zresztą
wpis do KW i tak Cię czeka na swoje nazwisko.

> 2. od czego zacząć?
> - co zrobic z dachem?

Jeśli papa (jak rozumiem jest papa) jest szczelna, to na razie nie jest to
najpilniejsze.

> - co sie robi z nie podłaczoną instalacją gazową i wodną?

Podłącza się :-)

skąd
> projekty ile to kosztuje?

Najpierw dowiedz się, czy te przyłącza zostały wykonane zgodnie z prawem -
20 lat temu to różnie mogło być. Idź do zakładu gazowniczego i do
wodociągów - pogadaj, przedstaw sytuację. Woda - jeśli przyłącze było
odebrane i masz wodomierz, to po prostu możesz się podpiąć. Jeśli wodomierza
nie masz, to najpierw dowiedz się, jak go założyć (w wodociągach). Z
instalacją gazową jest gorzej, bo do wykonania i projektowania potrzebne są
uprawnienia - ja nie mam gazu, więc nie wiem, jak się to załatwia.

> - co ze sciekami - gdzie iśc się pytać? (czy tez musi byc projekt i
> ile by kosztował?)

Też musi być projekt. Pytaj w tych samych wodociągach. Jeśli masz mieć
szambo, to musisz mieć na nie pozwolenie na budowę. Projekty tego typu
kosztują różnie, ja np. za projekt przydomowej oczyszczalni zapłaciłam 250
zł., ale znam takich, co płacili 1000 zł.

> - czy po 20 latach nalezało by zmienic instalację elektryczną?(czy
> to sie opłaca - bo pewnie lepiej teraz niz kuc wszystkie sciany
> za 10 lat?)

Na tym się nie znam. Ale wydaje mi się, że jeśli przewody są miedziane, to
nic im się nie powinno stać. Inna sprawa, to czy wykonana instalacja jest
dobrze zrobiona - kiedyś były trochę inne normy, np. jeden bezpiecznik na
cały dom, teraz wygląda to trochę inaczej. Nie wiem, czy prąd masz w środku
? Czy tylko instalację wewnętrzną ? Bo na przyłącze elektr. też potrzebny
jest projekt.

> - co z ociepleniem zewnetrznym (dom ma ściany cegła czerwona
> szczelina i cegła czerwona?

Trzeba zrobić :-) Z moich informacji wynika, że w takiej sytuacji dobrym
wyjściem może być wypełnienie szczeliny powietrznej materiałem
termoizolacyjnym pod ciśnieniem (potrzebna do tego firma), np. styropianem w
kulkach, a następnie ocieplenie z zewnątrz (też styropianem albo wełną). Ale
to nie z własnego doświadczenia.

> - czy jak nie widac grzyba istnieje prawdopodobieństwo ze wyjdzie
> jak sie zacznie ogrzewac mieszkanie, jak przeciwdziałać?

Grzyb pojawia się w wilgotnych pomieszczeniach bez wentylacji. Przy gołych
murach i przeciągach grzyba raczej nie masz, zresztą wymarzłby w czasie zim.
Bardziej bym się bała, że zaprawa się wykruszy, albo, że miejscami na
mostkach cieplnych ściany przemarzły i też będą się kruszyć (bo mostki
cieplne masz na 100%). Sprawdź tynki w środku - czy się nie sypią, też mogły
przemarznąć na wilgotno.
Koniecznie sprawdź tę wentylację - teraz jeszcze możesz dołożyć komin
wentylacyjny, a kiedyś było to traktowane po nacoszemu.

> - czy sa jakieś prace które mozna by było wykonywać zimą a nie
> czekać az do wiosny?(braki sa znane)

Możesz robić instalację wodną i kanalizację we wnętrzu, jak jesteś odporny
na zimno. Możesz zainstalować kominek (jeśli chcesz). Jeśli chcesz wymieniać
elektrykę, to też możesz. Nie do końca rozumiem jak to jest z wodą - tynki
są a instalacji wodnej nie ma ? Miała iść po wierzchu czy jak ?

> [...]
> pietra (kuchnia, mała łazienka z ubikacją i pokój) do tego ocieplenie
> zew. - tak zeby mozna było zamieszkać?(prosze wziąźć pod uwage wszystkie

Nie da się powiedzieć. Naprawdę. Nie sądzę, żeby budowę dało się dokończyć
za mniej niż 100 - 150 tys. zł. (u mnie koszty budowy nowego domu wyniosły
ok. 250 tys., z tego stan surowy nieco ponad 100 tys. - a Ty masz jeszcze do
naprawy parę rzeczy). Do zamieszkania nawet w 1 pokoju będziesz musiał
wykonać wszystkie przyłącza, zmienić okna przynajmniej tam, gdzie chcesz
mieszkać, zrobić podstawowe instalacje (a to taniej i wygodniej będzie od
razu w całym domu niż po troszku, chyba, że chcesz wszystko robić sam).
Jeśli chcesz się wprowadzić na wiosnę, to możesz na parę miesięcy odłożyć
kwestię ocieplenia (pewnie min. 20 tys.). To samo z wykonaniem ogrzewania
(domyślam się, że ma być gazowe CO - samo to wyniesie min. 20 tys.)

> Prosiłbym tylko nie pisac ze trzeba wziąźć sobie fachowca!!! i on niech
> oceni sytuację.

Niestety bez tego się nie obejdzie. Choć niektóre rzeczy możesz zrobić sam
na początek, np. pochodzić po urzędach, odkopać dokumenty, itd.
Na pewno długie, nie wiem, czy konstruktywne ;-)

Zastanów się, czy nie lepiej sprzedać ten dom - najprawdopodobniej łatwiej
będzie zacząć budowę od zera wg projektu, który Tobie odpowiada. Bardzo
możliwe, że również taniej...

Natalia

1. Data: 2003-12-04 18:50:01

Od: wojwis <u...@d...idealny.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzieki Natalia za wyczerpująca odpowiedź o taką mi właśnie chodziło. Co
do sprzedaży to jest mały problem bo nikt nie chce kupic a zburzenie
domu pewnie tez kosztuje?.

1. Data: 2003-12-04 21:13:08

Od: "Tomasz Nowicki" <t...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dzieki Natalia za wyczerpująca odpowiedź o taką mi właśnie chodziło. Co
> do sprzedaży to jest mały problem bo nikt nie chce kupic a zburzenie
> domu pewnie tez kosztuje?.

A jak długo jest na rynku?

T.

1. Data: 2003-12-05 09:30:02