Suplementacja dużymi dawkami jodu

następny post »
From: "tomek wilicki" <j...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Suplementacja dużymi dawkami jodu
Date: Sun, 29 Nov 2009 00:12:44 +0000 (UTC)

Temat kiedyś poruszałem - bardziej teoretycznie (ile się powinno a ile się
je), dziś - bardziej praktycznie. W sensie - sam zacząłem suplementować.

Na początek teoria.

Przyjęta norma spożycia jodu (zalecane przez WHO) to 0,15 mg. Jest to
ustalenie kompletnie z sufitu - ot, przy mniejszych wartościach ludzie
zapadają na ciężkie choroby z niedoboru, przy większych - zmienia się wartość
jakiegoś hormonu (ale bez żadnych objawów). W Japonii spożycie jodu jest
przynajmniej 10 krotnie większe od zalecanego, wg niektórych autorów - 100
krotnie większe. Japończycy są narodem z najdłuższą średnią życia, z najniższą
zapadalnością na nowotwory jodozależne (rak prostaty, piersi).

Dużo jeszcze można pisać o tym, co jod robi poza byciem surowcem dla tarczycy.
Ale przejdźmy do bromu (wszystko, co napiszę o bromie jest też prawdą dla
fluoru, którego jest jednak po prostu dużo mniej, dlatego ma mniejsze
znaczenie). Jest to pierwiastek, który nasz organizm wchłania z braku jodu - i
próbuje wykorzystywać. Brom w dużych dawkach wymywa jod z tarczycy i z całego
ciała, stosowano go jako lek przeciw nadczynności tego narządu (zatrzymywał
pracę tarczycy). ALE - brom powoduje też schorzenia tarczycy, wiąże się go
m.in. z rakiem tego narządu. W skrócie, im więcej ryb - tym więcej bromu w
pożywieniu (ryba morska ma 2 razy tyle bromu co jodu), im więcej jodu - tym
mniej bromu (jod jest lepiej przyswajalny od bromu i do pewnego stopnia
potrafi wypłukać ten pierwiastek z organizmu, o ile nie ma przewagi bromu w
pożywieniu).

W związku z powyższymi paru mądrych ludzi wpadło na pomysł podawania
baaaaardzo dużych dawek jodu (kilkaset razy większe od zalecanej dawki, 50
razy większe od maksymalnej dopuszczalnej, podawane przez kilka miesięcy), aby
wypłukać brom. Jest to medycyna całkowicie poza oficjalnym nurtem, nie
potwierdzona żadnymi poważnymi badaniami. Może działa, może nie działa.

Jakby kogoś interesowało, sam na sobie właśnie testuję suplementację większymi
dawkami jodu, około 1 mg dziennie - tzn do 1 mg jeszcze nie doszedłem,
stopniowo zwiększam, gdyż mój organizm zareagował nadczynnością na nawet
bardzo małe dawki (co oznacza, że miałem bardzo silny niedobór tego
pierwiastka). Preparat który stosuję to jodyna, 1 kropla ma 1-1,5 mg jodu,
rozpuszczając kroplę w odpowiedniej ilości soku można wydzielić z tego tyle,
ile się chce.

http://vegie.pl/topics80/2515.htm

tutaj o jodzie więcej (może być parę błędów w tekście), na chyba 3 stronie
opisuję w miarę dokładnie reakcje organizmu na suplement. Póki co powiem, że
reakcja pozytywna jest, poprawiło się parę rzeczy, co ciekawsze, faktycznie
miałem (i mam) coś, co jako żywo przypomina efekty uboczne leków zawierających
brom.