Test obciążenia glukozą

1. Data: 2007-06-03 16:41:43

Temat: Test obciążenia glukozą
Od: "adam" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy test obciążenia glukozą 75g/300ml wody może zaszkodzić na żołądek? Czy przed
wypiciem takiego ulepka można cos zjeść czy trzeba być na czczo?
adam

2. Data: 2007-06-03 16:50:07

Temat: Re: Test obciążenia glukozą
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On 3 Jun 2007 18:41:43 +0200, adam wrote:

> Czy test obciążenia glukozą 75g/300ml wody może zaszkodzić na żołądek?

Co masz na myśli pisząc "zaszkodzić na żołądek"?
z całą pewnością ma prawo człowieka po tym zemdlić,ale nigdy się z tym
nie spotkałem:)

> Czy przed
> wypiciem takiego ulepka można cos zjeść czy trzeba być na czczo?

Trzeba być na czczo. Pierwszy etap testu to oznaczenie glikemii na
czczo.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

3. Data: 2007-06-03 17:01:32

Od: "adam" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzięki za odpowiedź.
Jeśli chodzi o żołądek, to rzecz w tym, że lekarz gastrolog powiedział mi
kiedyś, że zawsze będę miał kłopoty z żołądkiem po zjedzeniu słodkich rzeczy.
Przez pewien czas zazywałem nawet Controloc, teraz nie.

Natomiast co do zbadania cukru (w kierunku cukrzycy) lekarz pierwszego kontaktu
polecil mi obecnie takie badania:
1. zbadanie krwi na czczo
2. zbadanie krwi po 2 godz po wypiciu 300 ml wody z 75g glukozy.

I moje pytanie jest, czy to wypicie wody z glukozą ma być też na czczo?
Jeśli tak, to najpierw pobiorą mi krew na czczo, potem czekam 2 godz (nic nie
jem i nie piję), wypijam ulepek i oddaję ponownie krew. Tak?

adam

4. Data: 2007-06-03 17:11:01

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On 3 Jun 2007 19:01:32 +0200, adam wrote:

> Jeśli chodzi o żołądek, to rzecz w tym, że lekarz gastrolog powiedział mi
> kiedyś, że zawsze będę miał kłopoty z żołądkiem po zjedzeniu słodkich rzeczy.
> Przez pewien czas zazywałem nawet Controloc, teraz nie.

Jeśli miewałeś dolegliowści po słodkich pokarmach/napojach, to po tym
też możesz mieć...

> [...]
> 2. zbadanie krwi po 2 godz po wypiciu 300 ml wody z 75g glukozy.
>
> I moje pytanie jest, czy to wypicie wody z glukozą ma być też na czczo?

TAK.

> Jeśli tak, to najpierw pobiorą mi krew na czczo, potem czekam 2 godz (nic nie
> jem i nie piję), wypijam ulepek i oddaję ponownie krew. Tak?

Nie.
Oddajesz krew na czczo, wypijasz cukier i po dwóch godzinach od wypicia
cukru ponownie oddajesz krew.

5. Data: 2007-06-03 17:17:06

Od: "adam" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Oddajesz krew na czczo, wypijasz cukier i po dwóch godzinach od wypicia
> cukru ponownie oddajesz krew.

Tak, oczywiście, przejęzyczyłem się.

I jeszcze jedno, na koniec. Jak zdążylem przeczytać w necie, cukrzycę można
rozpoznać jeżeli:
1. W przypadkowym badaniu poziom cukru przekracza 200 mg%. Przypadkowy
oznacza o dowolnej porze dnia, bez względu na czas jaki upłynął od ostatniego
posiłku.
2. Stężenie glukozy na czczo ( tj. co najmniej 8 godzin od ostatniego posiłku
) przekracza 125 mg% ( rozpoznanie należy potwierdzić jeszcze jednym pomiarem
glukozy na czczo ).
3. Poziom cukru jest wyższy od 200 mg% po 2 godzinach od obciążenia 75gramami
glukozy rozpuszczonymi w 300ml wody ( doustny test obciążenia glukozą - OGTT ).

Czy koniecznie trzeba zrobić p.3? Badanie 1 i 2 to za mało?
adam

6. Data: 2007-06-03 17:18:46

Od: "Aicha" <b...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek Bieniek" napisał:

> Oddajesz krew na czczo, wypijasz cukier i po dwóch godzinach
> od wypicia cukru ponownie oddajesz krew.

Nic przez ten czas nie jedząc. Jak było z piciem, to nie pamiętam.

--
Pozdrawiam - Aicha

7. Data: 2007-06-03 19:15:46

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 3 Jun 2007 19:18:46 +0200, Aicha wrote:

> Nic przez ten czas nie jedząc. Jak było z piciem, to nie pamiętam.

Wody można się napić:)

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

8. Data: 2007-06-03 19:18:45

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On 3 Jun 2007 19:17:06 +0200, adam wrote:

> [...]
> glukozy rozpuszczonymi w 300ml wody ( doustny test obciążenia glukozą - OGTT ).

Takie są kryteria rozpoznania.

> Czy koniecznie trzeba zrobić p.3? Badanie 1 i 2 to za mało?

Niekoniecznie. Wszystko zależy od konkretnego przypadku.

Czasami są jakieś dodatkowe uwarunkowania i wątpliwości. Na przykład
istnieje pojęcie tzw. nieprawidłowej glikemii na czczo, która jakkolwiek
bywa traktowana jako stan "przedcukrzycowy", cukrzycą nie jest. Czasami
pacjenci są na lekach, które wpływają na glikemię, czasami coś jeszcze.

Nie jestem diabetologiem, więc więcej nie chcę się głębiej zapuszczać na
nie swój teren :)

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
Tylko uogólnienia mogą tworzyć naukę, nie pojedyńcze fakty.
/Claude Bernard/

9. Data: 2007-06-03 20:14:43

Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "adam" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Czy test obciążenia glukozą 75g/300ml wody może zaszkodzić na żołądek? Czy
> przed
> wypiciem takiego ulepka można cos zjeść czy trzeba być na czczo?

okropne jest to badanie, bo nie dosc, ze czlowiek rozdrazniony na czczo,
musi szybko wypic ten slodki ulepek, a potem zadnej gumy do zucia nic i
dalej o suchym pysku. ale da sie przezyc, sa gorsze badania.

ja znowu jeszcze slyszalam, ze po tym wypiciu glukozy trzeba spokojnie
siedziec, nigdzie nie lazic - niektorzy wyskakuja szybko w trakcie pracy,
potem wracaja, a podobno tak nie mozna, bo to falszuje wynik - slyszal ktos
cos takiego? ma to sens?

10. Data: 2007-06-03 20:21:50

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 3 Jun 2007 22:14:43 +0200, siliana wrote:

> [...]
> potem wracaja, a podobno tak nie mozna, bo to falszuje wynik - slyszal ktos

:) Ma to sens o tyle, że wysiłek fizyczny zwiąksza zapotrzebowanie na
energię, zatem glukozy powinno się zużyć więcej.
Tyle, że do wejścia glukozy do komórki (poza nerwową i krwinkami IIRC),
niezaleznie od wysiłków, nadal potrzebna jest insulina, zatem powyższy
wywód można sobie powiesić na haku.

Nie wiem, trzeba by diabetologa zapytać.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

opuchlizna
tegretol
Problem z poceniem
Arginine - opinie
Wysypka na brzuchu - po leku, czy po jedzeniu?