Tort "Napoleon"

1. Data: 2002-01-14 14:55:06

Temat: Tort "Napoleon"
Od: <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Poczytałam sobie przygody z tortem "Seklicza", i o tym co sie nazywa "Damski
kaprys" i postanowilam sie podzielić z Wami przepisem na tort, który wydaje mi
sie krewnym tamtych.
W dzisiejszych ciężkich czasach.... Tak zaczyna się jedna z wydanych w okresie
międzywojennym książek kucharskich. Figurują w niej różne oszczędnościowe
przepisy nazywane babka wojenna czy też tort wojenny , a zaczynające się od
słów: kwarta najbielszej mąki , czterdzieści żółtek (białek nigdy do żadnego
ciasta nie używam) i dalej w tym stylu. W domowych legendach zachował się
przepis pochodzący ponoć z czasów wojen napoleońskich, na oszczędnościowy
tort zwany &#8211; jakżeby inaczej &#8211; Napoleon.
Legenda legendą, a tort jest znakomity i jedyny w swoim rodzaju. Od lat
pieczemy go na Wielkanoc.. Roboty przy nim sporo, ale daje się ją podzielić na
dwa etapy.
Najpierw przygotowuje się ciasto. Trzy żółtka uciera się ze szklanką cukru,
po czym dodaje się szklankę kwaśnej śmietany , dziesięć deko rozpuszczonego
masła i około osiemdziesięciu deko mąki wymieszanej z łyżeczką sody
oczyszczonej. Praktycznie po wsypaniu połowy mąki należy ciasto wyłożyć na
stolnicę i dalej wyrabiać dodając resztę mąki. Wałkować bardzo cienkie
placki ( tak cienkie jak na makaron) , podsypując mąką w razie potrzeby.
Kształt placków nie jest istotny, istotna jest ich grubość. No i piecze się te
placki niemal w nieskończoność, bo wychodzi dwanaście do czternastu blach.
Ułożone w stosik mogą &#8211; przykryte ściereczką leżeć dosyć długo.

Dwa dni przed podaniem tortu następuje druga faza. Półtora litra mleka
należy zagotować ze szklanką cukru i całą laską prawdziwej wanilii ( a jak
nie, to dać cukier waniliowy, ale efekt nie jest tak wytworny). Półtorej łyżki
mąki pszennej wymieszać w połowie szklanki zimnego mleka . Sześć żółtek ubić
na kogel - mogel z cukrem ( 6 łyżek). I teraz w następującej kolejności :
mleko się gotuje &#8211; wlewamy mąkę i czekamy do lekkiego zgęstnienia , gasimy
gaz i natychmiast dodajemy kogel &#8211; mogel, mieszamy dłuższą chwilę i sos
gotowy. Szykujemy dużą tortownicę, wykładamy ją folią aluminiową . Układamy w
tortownicy warstwę ciasta &#8211; łamiemy placki tak, by pokryły całą powierzchnię i

polewamy kremem .Ciasto, krem, ciasto i tak dalej , ostatnia warstwa powinna
być z ciasta. Przy pewnej wprawie układanie zajmuje jakieś dwadzieścia minut.
Tortownicę wkładamy do lodówki. Na pół godziny przed podaniem wykładamy tort
na podstawkę, obsypujemy pokruszonym pozostałym ciastem (albo pokruszonymi
herbatnikami jak nam rodzina ciasto wyżarła). Oczekujmy pochwał pilnując, żeby
i nam dostała się uczciwa porcja.
Oczekujaca recenzji Qd

1. Data: 2002-01-14 15:13:16

Temat: Re: Tort "Napoleon"
Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisała:
> Legenda legendą, a tort jest znakomity i jedyny w swoim rodzaju. Od lat
> pieczemy go na Wielkanoc.. Roboty przy nim sporo, ale daje się ją podzielić na
> dwa etapy.
[...]
> Oczekujaca recenzji Qd

Moj przepis na tort Napoleon jest podobny, choc prostszy i szybciej
sie go robi, a smakuje rowniez super! ;-)
Co u Ciebie w przepisie oznaczaja &#8211?
I ten krem chyba niedokladnie opisalas, bo trzeba go jeszcze utrzec
z maslem.

Pozdrawiam
Lilla

1. Data: 2002-01-15 08:45:53

Od: <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

hi hi, NIC!!! to program sobie dopisal, bez senzu zupelnie, niepotrzebne!!!
> I ten krem chyba niedokladnie opisalas, bo trzeba go jeszcze utrzec
> z maslem.
A wlasnie ze nie, zadnego ucierania z maslem, to jest taki rzadki budyn i on
wsiaka w ciasto i ciasto wyglada w przekroju jak warstwy geologiczne i jest
mokre i nietluste i lekkie i zniiika, oj jak znika.pozdrawiam naopelonsko QD

1. Data: 2002-01-17 09:56:51

Od: <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Brzmi dość intrygująco. Wypróbuję przy najbliższej okazji.
Anna

Płatki owsiane
" Domek "
na chorobsko