VAT za mieszkanie,a akt notarialny

1. Data: 2001-12-10 19:02:08

Temat: VAT za mieszkanie,a akt notarialny
Od: Magda <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ludzie bez paniki bo pomrzemy na zawał serca i nie skorzystamy z żadnej ulgi :)))
Nie mylcie pojęć - moment podpisania akt notarialny i nie ma nic wspólnego z momentem
wystawienia faktury VAT.
Ustawa o podatku dochodowym mówi wyraznie o wydatkach udokumentowanych i poniesionych
w danym roku podatkowym.Natomiast akt notarialny jest przeniesieniem własności -
formy takiej wymaga kodeks
cywilny.
Teraz problem VATU -
Osoba badz firma prowadzaca działalnośc gospodarczą np. polegajacą na budowie i
sprzedaży mieszkań/domów ma obowiązek naliczenia podatku Vat względnie użycia opcji
zwolniony z VAT albo VAT zerowy (to
jest jakaś różnica,ale nie komplikujmy ) zgodnie z przepisami,które obowiązują w
momencie wystawienia faktury VAT.Oznacza to że jeżeli wystawi fakturę do 31-12-2001
VAT-u nie musi odprowadzić do US
dlatego też go nie nalicza.Natomiast jeśli wystawi fakturę po 1 stycznia 2002 musi
podatek VAT ( w tym momencie nadal nieco preferencyjny czyli 7 %) odprowadzić do
skarbu państwa.To znaczy jeżeli
nawet go nie doliczy (bo np.ma niedouczoną księgową ) to musi go zapłacić (
oczywiście po potrąceniu VAT-u z faktur kosztowych wystawionych przez dostawcę
materiałów budowlanych lub usług )co oznacza
dla niego stratę.Jak wiadomo nigdy nikomu prezentów nie robi przynajmniej nie
developerzy czy spóldzielnie mieszkaniowe :)))
Niby w jaki sposób fizycznie miałby być naliczony podatek VAT od mieszkań na które
akt notarialny zawarty byłby w 2002 ??? Może notariusz by go pobierał i oddawał
delevoloperowi ? To naprawdę
bzdura.Wiem,że żyjemy w zwariowanym kraju,ale trochę zdrowego myślenia i
logiki.Śpijcie spokojnie jeśli już odebraliście swoje domki i wszystko
zapłaciliście.
Gorzej jeśli nie dostaniecie faktury, bo np.firma nie zdąży dobrze wykończyć.Wtedy
będzie trzeba zapłacić Vat od tej części nie zapłaconej np. 10 tys.zł + 7 % ( dla
Belki :)))
Jest też problem w przypadku bardzo "chorych" instytucji zwanych spółdzielniami
mieszkaniowymi,które zwykły rozliczać dany budynek czy jakaś tam jednostkę np.
osiedle dużo pózniej( nawet roku lub dwa
lata) niż przekazują dane mieszkanie do użytku co oznacza że cena może wzrosnąć lub
zmaleć albo tak jak ktos juz pisał zrobić trawnik lub prac zabawa dla dzieci- wtedy
do tej częsci od stycznia 2002
naliczą nam VAT.

Sama mam inny problem - podpisałam akt notarialny w listopadzie 2001,płacę
sukcesywnie,dom na być wykończony do 31-12-2001, podejrzewam że się nieco spóznią
tym bardziej że warunki atmosferyczne mogą
być przeszkodą.Nam sie nie śpieszy więc wolimy,aby zrobili to pózniej,ale porządnie
niż szybko i byle jak.Przewidziałam to już w momencie podpisywania aktu-zostało to
zaznaczone w nim to znaczy termin
jest do 31-12-2001,ale do 30 dni spóznienia nie mogę naliczać im odsetek.Teoretycznie
mam im zapłacić do końca 2001,ale wiadomo jak nie skończą to nie zapłacę ostatniej
transzy.W akcie kazałam też
napisać, że developer wystawi faktury VAT najpózniej do 31-12-2001 roku.Nie mam
ochoty na płacenie VAT-u więc chyba zrobię tak że oni wystawią fakturę datą
grudniową,a ja im zapłacę jak skończą czyli
w styczniu.I tak nie mogę skomsumować całej ulgi w jednym roku,bo aż tyle nie
zarabiam wieć przejdzie mi ta suma,która zapłacę w 2002 do rozliczenia za rok
podatkowy 2002.
Notabene w akcie mam określoną całą sumę xxx z adnotacją wraz z należnym podatkiem
VAT czyli ja to rozumiem że otrzymam fakturę VAT na sumę brutto xxx,a jak developer
musialby odprowadzić o części VAT
to juz jego problem.

Czy ktoś może mi poradzić czy dobrze myślę ???

W końcu nigdzie nie jest napisane że developer ma obowiązek wystawiania faktury VAT
dopiero po otrzymaniu pieniędzy od klienta - prowadzę DG i w większości sytuacji
wystawiam faktury VAT na tzw.
przelew czyli z przedłużonym terminem płatności.To są warunki płatności,które strony
uzgadniają między sobą,a US nie ma nic do tego.
Ewentualnie można jeśli płatność będzie tylko nieco przedłużona i nie na zbyt duża
kwotę (do 1 tys EUR) jak u mnie wystawić dowód wpłaty KP z datą wsteczną jeżeli
firma nie ma pełnej księgowości.
Kochani - nie zapomninajmy że jesteśmy klientami developerów i że tak powiem my im
robimy łaskę że kupujemy ich towary,a nie odwrotnie więc możemy pewnych rzeczy od
nich wymagać.Uważam że można
wymagać np. wystawienia faktury VAT z odroczonym terminem płatności tym bardziej że
zwykle to oni sie spózniają chyba, że w akcie lub umowie jest zapis że developer
wystawi faktury VAT po zapłacie
należności przez kupującego.
Sprawdzcie co wasze umowy lub akty notarialne mówią o podatku VAT- normalny developer
by się zabezpieczył na wypadek likwidacji preferencyjenj stawki VAT-u,ale może wasz
zapomniał ???

Mam jeszcze pytanie słyszałam od osoby pracującej w spółdzielni mieszkaniowej że VAT
7% nie będzie obowiązywał od 2002 w firmach o takich statusie prawnym ?Czy cos
wiedzie na ten temat ?
Skandal :)))

Pozdrawiam i jeszcze raz bez paniki

Magda

1. Data: 2001-12-11 07:40:32

Temat: Odp: VAT za mieszkanie,a akt notarialny
Od: "satia" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Magda <m...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:3...@w...pl...

[ciach]

no to jest dziwne, ze najpierw jest akt, potem dopiero platnosc i
faktura....
Nie spotkalam sie z tym.
U mnie jest najpierw umowa przedwstepna -->platnosc --> fakturka na
zaliczke ---> odbior mieszkanka--> akt notarialny. Aktu nie ma jeszcze.

pozdrawiam
satia

1. Data: 2001-12-11 10:19:27

Temat: Re: VAT za mieszkanie,a akt notarialny
Od: "Arek" <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

to chyba u Ciebie kolejnosc jest nie ta.... Ja mialem najpierw akt i wszyscy
ktorych znam, ktorzy kupowali mieszkania tez...
A.

1. Data: 2001-12-11 12:47:37

Od: "Jarek P." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Arek" <a...@t...pl> napisał w wiadomości
> to chyba u Ciebie kolejnosc jest nie ta.... Ja mialem najpierw akt i
wszyscy
> ktorych znam, ktorzy kupowali mieszkania tez...

Trzymam strone Satii. U nie (i u moich znajomych) kolejnosc wlasnie przez
nia podana byla. Ale dowodzi to tylko tyle, ze roznie to przebiega i po
prostu nie ma reguly.
A swoja droga: tnij posty, odpowiadaj pod cytatem - to zasady usenetu.

J.

1. Data: 2001-12-11 13:03:08

Od: "Arek" <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

staram sie ale nie zawsze pamietam ;-)
A.

1. Data: 2001-12-11 13:12:20

Od: "satia" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Arek <a...@t...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9v4mm3$2ib3$...@n...ipartners.pl...
> to chyba u Ciebie kolejnosc jest nie ta.... Ja mialem najpierw akt i
wszyscy
> ktorych znam, ktorzy kupowali mieszkania tez...
> A.

wiesz co - ja nie znam nikogo, komu w ten sposob załatwiano sprzedaz
mieszkania. Moze tak bylo, ale chyba tylko w przypadku sprzedazy juz
gotowego mieszkania. Inaczej nie da rady. Ja kupowalam mieszkanie w budynku,
ktory jeszcze byl w budowie. Zaplacilam wiec za to mieszkanie na podstawie
umowy przedwstepnej (nie moge w koncu miec aktu przeniesienia wlasnosci
czegos, co nie istnieje, zostawiliby mi potem akt i mieszkanie w postaci
jednej sciany).
Wpaliclam pieniadze i dostalam fakture na zaliczke (mimo ze wplacilam 100%
wartosci). Jak bralam kredyt, tez mialam w umowie z bankiem takie info, ze
po odbiorze wew. mieszkania mam 60 dni na podpisanie aktu notarialnego
(czyli dwa miesiace po wplacie pieniedzy przez bank na konto dewelopera).
Do tego - nie mozna sprzdac mieszkania , ktore jest w budynku nie odebranym
przez wodociagi, energetyke, miasto. Dopiero po odbiorze technicznym przez
urzedy i instytucje mozna sprzedac je klientowi, a efektem finalnym
sprzedazy jest akto notarialny. Przepisy mowia, ze akto notarialny mozna
podpisac minimum 2 tygodnie po odbiorze budynku mieszkalnego przez urzad
miejski. Wczesniej sa czesciowe odbiory: ppoz, kabnalizacja, energetyka,
kominy.

Do tego deweloper nie przeniesie wlasnosci w obecnosci notariusza, jezeli
nie ma pewnosci, ze klient placi. Chyba, ze w akcie notarialnym bedzie
widnialo, ze zaplata nastapi wtedy i wtedy, z tym ze deweloper ryzykuje, bo
jak mu klient nie zaplaci za mieszkanie, to go nawet nie moze wyrzucic z
domu, bo przekazal mu wydzielony lokal na wlasnosc.

Ale najistotniejsze jest to, ze potzrebnych jest min. 14 dni na akt
notarialny po odbiorze technicznym.
Dlatego, jesli kupowales gotowe mieszkanie - nie musiales mies umowy
przedwstepnej.
Ja musialam. Stad taka kolejnosc.

pozdrawiam
satia

1. Data: 2001-12-11 13:27:17

Od: "Arek" <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

zgadza sie :-)
A.

1. Data: 2001-12-11 13:48:36

Od: "satia" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Arek <a...@t...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9v51mc$2r6n$...@n...ipartners.pl...
> zgadza sie :-)
> A.

:-))))) no to juz jasne.
Tak w ogole to podziwiam, ze przebrnales przez moje literowki (np. akto
zamiast akt itp...)

Tak czy siak codziennie po pracy biegne do nowej chaty (jeszcze tam nie
mieszkam), tyram, maluje, gruntuje, czuje, ze MOJE! A tu przychodzi nie wiem
po co syn dewelopera (tenze syn tez sobie kupil w tym budynku mieszkanko),
patrzy, rozglada sie, zaglada we wszystkie dziury i mowi "ee, jak mam lepsze
schody, mam bukowe", po czym mowi :"gdybym tylko chcial, to mieszkanie
byloby moje." No to juz wiem, kto bedzie na mojej czarnej liscie sasiadow. A
budyneczek jest malutki, ma 28 mieszkan zaledwie, dwa pietra. Bede go czesto
widywac. Brrr...

dobra, zabieram sie do roboty.

pozdrawiam
satia

1. Data: 2001-12-11 13:58:19

Od: Mariusz Wołek <m...@l...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> byloby moje." No to juz wiem, kto bedzie na mojej czarnej liscie sasiadow.
> budyneczek jest malutki, ma 28 mieszkan zaledwie, dwa pietra. Bede go

Mialby z tym pewien problem. Masz umowe przedwstepna - jesli developer
bedzie sie ociagal z podpisaniem umowy przyrzeczonej, moze to za niego
zrobic sad.

Zaslav

zmywarka a ulga
okna