Wymagania rodziców

31. Data: 2002-12-17 15:42:33

Temat: Re: Wymagania rodziców
Od: "Yonnie" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Moment- odnosilas sie przeciez do wypowiedzi Basi a propos przyrody
> wlasnie. Niekonsekwencja czy zbyt impulsywna wypowiedz?

Dlaczego? Basia napisała:
"Ale przynajmniej moje dzieci mówią po polsku i pierwszym krajem, który
poznają jest Polska".
Gdzie tu przyroda? Zresztą jeżeli o to chodzi o niektóre kraje afrykańskie,
to są przesliczne, ale mało kto chciałby tam mieszkać.

> Na te inne czynniki znaczacy wplyw mamy sami, nasze dzieci równiez beda
> mialy. Tylko trzeba ten kraj kochac aby chciec to zmienic. Jesli slysze
> tekst "czym sie tu chwalic" to w prostej mierze oznacza ze ktos juz na
> tym polozyl krzyzyk. A szkoda.

Wcale nie. Ale sama chcesz go zmienić? Oczywiście popieram taką postawę,
ale masz widzę skłonność do idealizowania.

> Kultura zaczyna sie równiez od nas samych i otoczenia, Jesli pozwalamy
> chamiec naszym dzieciom, puszczamy obok uszu chamienie jezyka i
> zachowania to czemu sie pozniej dziwimy? Ze pewne zachowania staja sie
> norma?

Co znaczy "my pozwalamy"? Niech każdy pisze za siebie. Jednak istnieje
coś takiego jak środowisko, otoczenie, a na nie jednostka ma raczej
minimalny wpływ.

> A co do poszanowania prawa- kiedy norma przestanie byc, ze polityk
> chlubi sie byciem ponad prawo to moze nie bedzie to normalne dla szarego
> czlowieka. Na razie mamy coraz piekniejsze przyklady z góry.
> Prawodawstwo to nie tylko zapisy w Kodeksach- to egzekwowanie tych
> zapisów i nauczenie ludzi, ze wlasnie egzekwowanie pewnych rzeczy a nie
> unikanie powinno byc norma.

I po co te komunały. To każdy wie. Polska nie jest krajem bezpiecznym.

> Pare miesiecy temu goscila u mnie w domu pewna Niemka z dziada pradziada
> wychowana w przekonaniu, ze Polska to kraj zebraków i dzikusow niemalze.
> Masowe wyjazdy sprzed paru lat Polaków do Niemiec na handel pewnie
> utwierdzaly ja w tym przekonaniu. Wyjechala stad zachwycona. Tylko, ze
> to nie stalo sie samo z siebie, wiesz? Najpierw musiala poznac Polaków z
> dobrej strony, posluchac troche o nasyzm kraju, historii, pojezdzic z
> nami i poogladac, porozmawiac bez uprzedzen. Jak widac to dziala.

I co pół swiata chcesz zaprosić i przekonać?

>Dlatego zaczynam byc uprzedzona do stwierdzen pt " nie ma z czego byc
> dumnym, nie ma z czego sie cieszyc", "glupio mi" itp.
> Bo najlatwiej postawic krzyzyk i powiedziec, ze jest zle, bedzie coraz
> gorzej.

Tego ja nie mówiłam. Ale po co mówić, że jest dobrze, kiedy fakty pokazują
coś przeciwnego.

Yonnie

32. Data: 2002-12-17 16:01:08

Od: "agi ( fghfgh )" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Yonnie wrote:

> Basia napisała:
> "Ale przynajmniej moje dzieci mówią po polsku i pierwszym krajem, który
> poznają jest Polska".
> Gdzie tu przyroda?

Tu:

"Nie chwalę się tylko uważam to za naturalne.

Ja bardzo lubię zwiedzać swój kraj w innym czułabym sie obco.
Kocham Tatry i Beskidy.
Bywałam w Alpach, ale one nie są takie jak Tatry, po prostu są dla
mnie obce.

I udało mi się moje (i męża) facynacje przekazać dzieciom, bardzo się
z tego cieszę."

Na co odpowiedzialas:

"Bo ósme cudo świata to to nie jest."

I dopiero wtedy sie wtracilam do rozmowy.

> Zresztą jeżeli o to chodzi o niektóre kraje afrykańskie,
> to są przesliczne, ale mało kto chciałby tam mieszkać.

Ale zwiedzic i owszem. Zaczelam rozmawiac o pieknie i odnajdywaniu go
wszedzie zamiast marszczyc nos mowiac "Bo ósme cudo świata to to nie
jest."

> Wcale nie. Ale sama chcesz go zmienić?

A kto? Powiedz mi. Jesli ja nie bede miala takiej postawy, ludzie
dookola mnie nie, moje dzieci nie- to kto? Znikad sie pojawi tajemnicza
sila i cos zmieni? Marazm jest najgorsza choroba cywilizacyjna.

> Oczywiście popieram taką postawę,
> ale masz widzę skłonność do idealizowania.

To idealisci zmieniaja swiat. Chocby umiejac odnalezc w nim piekno a nie
tylko powody do wstydu. I wychowujac w tym duchu swoje dzieci.

> Co znaczy "my pozwalamy"? Niech każdy pisze za siebie. Jednak istnieje
> coś takiego jak środowisko, otoczenie, a na nie jednostka ma raczej
> minimalny wpływ.

Srodowisko, otoczenia tworza jednostki.
Powiedz mi ile osób dookola Ciebie zwróci uwage malolatowi palacemu
papierosa na klatce schodowej i rzucajacego pod nogi peta?
Ty zwrócisz? Bo ja owszem. Choc dziwnie czesto slysze, ze postepuje
glupio i idiotycznie i nic to nie da. Pewnie, ze nic nie da jesli bede
sama, ale jesli 90 % osób w jednym bloku bedzie uwazalo za normalne
zwrócenie tej uwagi a nie zmilczenie to juz bedzie znaczaca zmiana
mentalnosci. Tylko kto to ma krzewic jesli pojedyncze jednostki uwazasz
za idealistów. Tylko, ze wlasnie takie zachowania z czasem tworza
okreslona kulture spoleczna.

> I po co te komunały. To każdy wie. Polska nie jest krajem bezpiecznym.

No i ? Zmiany zaczynaja sie od zauwazenia zlego. Potem naglasniasz,
propagujesz zachowania wzorcowe i stopniowo zmienia sie metalnosc. Tyle,
ze takie zmiany nie nastapia w ciagu paru miesiecy i same z siebie- ktos
musi pierwszy te komunaly glosic, ktos musi je rozpowszechniac, ktos
musi na nie zwracac uwage, ktos musi je uznac za znaczace, do kogos z
czasem musza zaczac docierac.
Ale oczywiscie- pewnie, ze latwiej jest napisac "komunaly", "idealizm"

> I co pół swiata chcesz zaprosić i przekonać?

Przynajmniej robie to, gdy moge zamiast zyc z zalozeniem, ze Polska jest
jaka jest i nic nie zmienie i gasic ludzi tekstami "Nie ma się czym
chwalić." , "Bo ósme cudo świata to to nie jest."
itp.

> Tego ja nie mówiłam. Ale po co mówić, że jest dobrze, kiedy fakty pokazują
> coś przeciwnego.

Fakty interpretuja ludzie. Oni tez je zmieniaja. Zmieniaja tez
rzeczywistosc, która nas otacza. Wole byc niepoprawna idealistka niz z
góry stwierdzic, ze lepiej nic nie robic bo to nic nie da.
pzdr
agi

33. Data: 2002-12-17 16:04:19

Od: " Kasia M." <d...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

agi ( fghfgh ) <a...@p...onet.pl> napisał(a):

> Gdy sprowadzalam sie do Warszawy w 85 roku to byla brudna, szara i
> smierdzaca- dzis widze róznice ogromna ( na plus w porównaniu z Austria
> chocby )

yyyyy.... z TA Austria ? A mozna wiedziec, gdzie dokladnie bylas ?

> Pare miesiecy temu goscila u mnie w domu pewna Niemka z dziada pradziada
> wychowana w przekonaniu, ze Polska to kraj zebraków i dzikusow niemalze.

To przekonanie podziela (z moich obserwacji) wiekoszosc Niemcow.

> [...]
> dobrej strony, posluchac troche o nasyzm kraju, historii, pojezdzic z
> nami i poogladac, porozmawiac bez uprzedzen. Jak widac to dziala.

Ano, dziala. Zgadzam sie.

> Dlatego zaczynam byc uprzedzona do stwierdzen pt " nie ma z czego byc
> dumnym, nie ma z czego sie cieszyc", "glupio mi" itp.

Ja tez.

Kasia M.

34. Data: 2002-12-17 16:08:31

Od: "agi ( fghfgh )" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

" Kasia M." wrote:

> yyyyy.... z TA Austria ? A mozna wiedziec, gdzie dokladnie bylas ?

Tylko w Wiedniu. I rzucila mi sie w oczy porazajaca ilosc smieci na
ulicach w czesci mieszkalnej a nie 'wizytowej'.
Ale fakt-moge sie mylic, w koncu to tylko ulamek kraju.
pzdr
agi

35. Data: 2002-12-17 17:03:27

Od: " Kasia M." <d...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

agi ( fghfgh ) <a...@p...onet.pl> napisał(a):

> Tylko w Wiedniu.

Tak wlasnie myslalam ;)
Wieden to nie Austria, zamieszkuje go w duzej mierze element naplywowy
(glownie emigranci z Turcji, b. Jugoslawii i Polacy), nie daje absolutnie
zadnego obrazu tego kraju. Zreszta - jak kazde wielkie miasto, Paryz to nie
Francja, a USA to nie NY czy LA, to tylko czesc danego kraju i to bynajmniej
nie reprezentatywna zazwyczaj.

A poniewaz Austria to poniekad moja druga ojczyzna, czuje sie w obowiazku
stanac w obronie ;) tego pieknego i bardzo zadbanego kraju (w Europie chyba
tylko Skandynawia jest tak zadbana).

> I rzucila mi sie w oczy porazajaca ilosc smieci na
> ulicach w czesci mieszkalnej a nie 'wizytowej'.

To jeszcze zalezy w jakiej "czesci mieszkalnej" bylas. Bo sa i lepsze, i
gorsze. Jak w kazdym duzym miescie, rowniez w Wawce (ktora rowniez dosc dobrze
znam, bo moja mama pochodzi stamtad i mam tam 1/3 rodziny).
Ale fakt, ja za Wiedniem rowniez nie przepadam, ale w ogole nie jestem fanka
wielkich aglomeracji i miejskiego zycia. Z powodu tego brudu i halasu glownie.

> Ale fakt-moge sie mylic, w koncu to tylko ulamek kraju.

No, wlasnie, wlasnie. :))) Oczywiscie z calego serca zachecam do zwiedzenia
jakiejs bardziej urokliwej czesci tego kraju.

Kasia
ktora juz w piatek zmierza w strone osniezonych Alp na rodzinne Boze
Narodzenie

36. Data: 2002-12-17 17:16:41

Temat: Re: Porownianie ojczyzny ze swiatem
Od: Bischoop <B...@b...kreml.russia> szukaj wiadomości tego autora

Dnia wto, 17 gru 2002 o 15:48 GMT agi ( fghfgh ) napisał(a):

> Nasuwa mi sie jedno skojarzenie : "cudze chwalicie, swojego nie znacie"

W pelni sie zgadzam z toba co do zawartosci naszej polskiej ziemi,
ale chyba wszyscy probuja porownywac to co daje narod swoim obywatelom
majac tu na mysli warunki gospodarcze, kulture i edukacje, de facto
mozna powiedziec ze mozna sie doszukac wiele nie spelnionych praw
konstytucyjnych:
- bezplatna edukacja
- bezpieczenstwo
- opieka zdrowotna
- praca ...? :-)

--
% Bischoop | LRU: #260447 %
% bischoop(at)go2.pl | GG:1002333 |ICQ:159794827 %

37. Data: 2002-12-17 17:17:17

Od: "Iwon\(k\)a" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"agi ( fghfgh )" <a...@p...onet.pl> wrote in message
>jak Grand Canyon a Maczuga Herkulesa w Ojcowskim Parku Krajobrazowym nie
> umywa sie do widoku twarzy prezydentów USA w skale to powód aby sie ich
> wstydzic?

ja nie odnioslam wrazenia, zeby Yonnie sie wstydzila, po prostu wyrazila
opinie, ze sa dla niej sa ladniejsze "miejsca na swiecie" oprocz tych w kraju.
czy to cos zlego, ze podoba ci sie bardziej Grand canion anilzei skalki w Ojcowie??
mi sie podoba, i dlatego jestem "be"?? nie oznacza to tez bynajmniej, ze sie
wstydze Ojcowa.
badzmy bardziej obiektywni. rozumiem patriotyzm ale nie ograniczajacy horyznotnow.
iwon(k)a

38. Data: 2002-12-17 23:18:07

Od: "Luiza Groeneveld" <l...@n...nl> szukaj wiadomości tego autora

--
"Basia Zygma?ska" <j...@s...gliwice.pl> schreef in bericht

> Ale przynajmniej moje dzieci mówi? po polsku i pierwszym krajem, który
> poznaj? jest Polska.

> Basia

Moje tez mowia po polsku, ale pierwszym krajem, ktory poznali byla Holandia.
A starszy dzisiaj oswiadczyl, ze na "uniwersitat"(mieszanka trudnego slowa-
zapozyczyl troche z polskiego i troche z niderlandzkiego,ma 6 lat) to on po-
jedzie do Polski i zone tez wezmie z Polski, bo holenderskie dziewczyny sa
blondynki (i slowo to wypowiedzial z odraza). A mama tez blondynka, ale sie
nie liczy. Nie ma to jak sluchac bzdurnych kawalow opowiadanych przez pol-
skiego dziadka :-).

Pozdrawiam i ....nieraz zaluje, ze tej kochanej Polski tak malo do tej pory
widzieli.

Luiza.

39. Data: 2002-12-18 07:53:44

Od: "Qwax" <...@...Q> szukaj wiadomości tego autora

> Nie wstydzę się kopalni soli w Wieliczce, ale

... głupio mi tłumaczyć koledze z Francji dlaczego mój bilet na
zejście do kopalni kosztuje kilka razy taniej niż jego (nie wiem jak
teraz ale paręnaście lat temu musiałem)

Pozdrawiam
Qwax

40. Data: 2002-12-18 07:59:15

Temat: Re: Dwujezyczne rodziny (bylo: Wymagania rodziców)
Od: " Kasia M." <d...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Luiza Groeneveld <l...@n...nl> napisał(a):

> Moje tez mowia po polsku, ale pierwszym krajem, ktory poznali byla Holandia.

Jak radzisz sobie z "dwujezyczna" rodzina ? Pytam, bo mnie ten problem tez
bedzie dotyczyl w przyszlosci. Niektorzy twierdza, ze dzieciom "miesza sie w
glowie", kiedy slysza w domu dwa jezyki, ale mnie wydaje sie, ze to wlasnie
dzieciom przychodzi latwo nauka jezyka.
Znalam kiedys kilkuletniego chlopca, ktorego ojciec byl Kubanczykiem, matka
Polka, i przy tym mieszkali w Wiedniu, chlopiec porozumiewal sie bez problemu
w trzech jezykach.
Znam rowniez pare innych rodzin "mieszanych", gdzie dzieci nie maja z tym
problemu.
Ale znam rowniez kilka Polek, ktore wyszly za obcokrajowcow, mieszkaja za
granica i twierdza, ze nie ucza polskiego, bo to sie dziecku nie przyda.
Ja jednak chcialabym, zeby dziecko moglo sie np. dogadac z polska rodzina, a
nie kazdy zna niemiecki, czy agnielski.

Chcialabym wiedziec, jaka jest Twoja (i innych) opinia na ten temat.

Kasia M.

FORUM DYSKUSYKUSYJNE - RODZINA ZASTĘPCZA, ADOPCJA I POKREWNE
WARTO wpaść
Sylwester, dziecko, ktore boi sie psow
Re: Prostytucja, normy społeczne (było: Niezależność)
Pożegnanie