[ZAWAŁ MÓZGU] - Da się to jakoś wyleczyć?

1. Data: 2004-08-11 20:38:22

Temat: [ZAWAŁ MÓZGU] - Da się to jakoś wyleczyć?
Od: Damian Kołkowski <d...@k...no-ip.org> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Moja babcia w ubiegłą sobotę zawał mózgu (1/4 lewego płata jest niedokrwiona),
tak wynika z tomografii.
Było to wynikiem paraliżu, przez jakieś 8 godź. była nieprzytomna. Na drugo
dzień odzyskała władzę w ciele ale jest nad wyraz pobudzona...

Czy takie coś można jakoś neurochirurgicznie wyleczyć, tj. usunąć zator, czy
jakoś rozpóścić zator..?

Pozdrawiam.

P.S. Babcia ma 81 lat, cókrzyce od 31, problemy z sercem itp...
PP.S. Lekarze mówią, że jak przeżyje 5-ty dzień, czyli dzisiaj to może będzie
żyła ale będzie kaleką.
Ma w chwili obecnej problem z mową i z kojarzeniem faktów - zapomniałą alfabet
;-(

--
### Damian Kołkowski (dEiMoS) ## http://kolkowski.no-ip.org/ ###
# echo teb.cv-ba.vxfjbxybx.anvznq | rot13 | rev | sed s/\\./@/ #

2. Data: 2004-08-12 09:44:46

Temat: Re: [ZAWAŁ MÓZGU] - Da się to jakoś wyleczyć?
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 11 Aug 2004 22:38:22 +0200, Damian Kołkowski wrote:

> [...]
> Było to wynikiem paraliżu, przez jakieś 8 godź. była nieprzytomna. Na drugo
> dzień odzyskała władzę w ciele ale jest nad wyraz pobudzona...

Przede wszystkim to nie udar jest wynikiem niedowładu, a niedowład jest
wynikiem udaru.

> Czy takie coś można jakoś neurochirurgicznie wyleczyć, tj. usunąć zator, czy
> jakoś rozpóścić zator..?

Można by. Pytanie tylko po co.
Tkanka mózgowa, która uległa niedokrwieniu, obumiera po kilku godzinach.
Późna reperfuzja nie dość, ze nie da żadnych efektów terapeutycznych, to
może doprowadzić do bardzo niebezpiecznych powikłań, przede wszystkim
krwotocznych.

Próby rozpuszczenia zakrzepu / zatoru można się podjąć, o ile nie
upłynęło wiecej, niż 3 godziny od momentu wystapienia objawów, a w
tomografii udar jest jeszcze niewidoczny. Przytłaczająca większość
pacjentów w Polsce trafia do szpitala na tyle późno, że nie ma w ogóle
sensu o tym myśleć.reszta nie tylko w Polsce.
Owszem, podejmowano próby późniejszego udrażniania zamkniętych naczyń
(techniką celowanej fubrynolizy, pod kontrolą RTG wprowadza się do
zatkanego naczynia cewnik i podaje lek rozpuszczający
skrzeplinę/zakrzep), ale wyniki uzyskiwane tą metodą, jakkolwiek bardzo
spektakularne radiologicznie (znaczy na zdjęciach widać było udrożnione
naczynia) nie były istotne klinicznie (znaczy stan neurologiczny
pacjenta nie poprawiał się istotnie).

Wyobraź sobie, że obwiązujesz sobie palec sznurkiem. Po jakimś czasie
palec robi się siny, fioletowy, a potem zaczyna się rozkłądać.
Przywrócenie krążenia w tym momencie nie ma żadnego sensu (bo palca nie
da się juz uratować), a może jedynie zaszkodzić reszcie organizmu.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

3. Data: 2004-08-12 13:55:03

Od: Damian Kołkowski <d...@k...no-ip.org> szukaj wiadomości tego autora

* Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> [2004-08-12 11:44]:

> Można by. Pytanie tylko po co.

Babcia odzyskała władzę w ciele, zaczeła nawet chodzić! Dzisiaj w nocy chciała
uciec ze szpitala, a nawet zaczyna mówić - sepleni ale to już coś.
Jeszcze ma częściowy paraliż, czy jakoś tak ponieważ tważ jest jakaś
zdeformowana z lewej strony i niewyraźnie mówi.

LEKARZE SĄ ZASKOCZENI - NIE DAWALI JEJ SZANS NA PRZEŻYCIE - JA SIĘ CHOLERNIE
CIESZĘ :-DDDDDDDDDDDDD

4. Data: 2004-08-12 19:50:49

Od: Posesjusz <p...@w...pl_spam_> szukaj wiadomości tego autora

Witaj Damian,

Dnia 12 sierpnia 2004 (15:55:03)
Na temat "[ZAWAŁ MÓZGU] - Da się to jakoś wyleczyć?"
begin message:

> LEKARZE SĄ ZASKOCZENI - NIE DAWALI JEJ SZANS NA PRZEŻYCIE - JA SIĘ CHOLERNIE
> CIESZĘ :-DDDDDDDDDDDDD

Oby babcia wrocila do pelni sil a lekarze dalej nie wychodzili z zachwytu :)
To jest wlasnie wewnetrzna sila czlowieka nienzana medycynie, a jest
potezna !

Posesjusz
ICQ: 3385742

DOBRY chirurg plastyczny potrzebny!
Termin waznosci skierowania na badania krwi/moczu
lato i zatoki
Wyniki hist-pat - pytania
co to znaczy?