Zacma

1. Data: 2005-07-01 07:52:49

Temat: Zacma
Od: "goa" <goar(U)@wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Bardzo czasto pracuje przy komputerze. Ostatnio dowiedzialem sie ze choruje
na zacme. Okulista kazal mi kontakt z ekranem komputerowym ograniczyc lub
calkowicie wyeliminowac. Czy sa jakies sroki ochrony (filtry na monitory,
specjalne monitory) dla osob chorujacych na zacme?

Dziekuje i pozdrawiam

2. Data: 2005-07-01 08:54:10

Temat: Re: Zacma
Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

da2t56$bb0$...@n...news.tpi.pl,
goa <goar(U)@wp.pl>:

> [...]
> ograniczyc lub calkowicie wyeliminowac. Czy sa jakies sroki ochrony
> (filtry na monitory, specjalne monitory) dla osob chorujacych na

Jaka przyczyne zacmy podal okulista?
Zacma to nie choroba pierwotna, ale stan soczewki, ktory jest zwykle wtorny.

Co do zalecenia, to mnie osobiscie ono dziwi. Nie slyszalem, aby uzywanie
(wspolczesnego) monitora komputerowego, zwlaszcza LCD, mialo jakis
bezposredni wplyw na rozwoj zacmy. Zaznaczam jednak, ze nie jestem okulista.

Zacme zwykle usuwa sie operacyjnie - wspolczesnie to w typowych przypadkach
zabieg ambulatoryjny lub z krotkim pobytem w szpitalu.

--
Robert

3. Data: 2005-07-01 13:46:26

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
przypadkach
> zabieg ambulatoryjny lub z krotkim pobytem w szpitalu.

niezaleznie od istnienia zacmy - jesli ona jest i nie pogarsza widzenia, to
nie ma przeciwwskazac do pracy przy komputerze. Stopien wysycenia soczewki
zacma okresla sie w stopniach - stopnie 1 i 2 pozwalaja pracowac, stopien 3
w ilosci ograniczonej (do 3-4 godzin/ dziennie), stopien 4 dyskwalifikuje.
Tak ustalone sa normy Medycyny Pracy. Drugim ograniczeniem jest faktyczna
ostrosc wzroku na odleglosc 50 cm - od normy: 0,5 do 1,5 wg Snellena - mozna
pracowac.
Sam fakt istnienia monitora nie ma zwiazku z ewent. pogarszaniem sie zamy,
nie ma tez na to zadnej ochrony.
Jesli sa jakies watpliwosci powinienes zasiegnac opinii Wojewodzkiego
Osrodka Medycyny Pracy.

pozdr.

casus

Klinika dentystyczna- pytanie