Zagrożenie piorunem ?

1. Data: 2012-06-21 11:48:43

Temat: Zagrożenie piorunem ?
Od: Radek D <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Od dzieciństwa mam wpajane, że burza z piorunami to zagrożenie.
Nie włączać światła, nie używać elektroniki - siedzieć po ciemku i się
modlić.

Ale jak to jest w rzeczywistości ? Ile domów rocznie w Polsce jest
trafianych przez pioruny ?

Jeśli walnie niedaleko to odłączenie elektroniki od prądu (fizyczne
wyciągnięcie wtyczki) powinno pomóc - ale co się dzieje z np. żarówkami?
Kilka lat temu piorun strzelił w komin u sąsiada z 100-150m w linii
prostej - straty u mnie spalony modem i telefon - sąsiad musiał kupić
całą nową elektronikę i wymienić wyrwane kable w ścianach.

A co jeśli walnie w dom (bez piorunochronu i bez uziemienia w
gniazdkach) ? Jak kilkadziesiąt lat temu strzeliło w sąsiada 20m od nas
to nam kable ze ścian wyrwało. Czy pomoże wtedy odłączenie elektroniki -
kiedyś czytałem, że indukuje się wtedy prąd w każdym przewodniku i i tak
wszystko szlak trafi.

Jakie jeszcze inne zagrożenia niesie uderzenie pioruna w dom (no wiem,
że może wywołać pożar)

2. Data: 2012-06-21 17:21:05

Temat: Re: Zagrożenie piorunem ?
Od: "wowa" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Radek D" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Od dzieciństwa mam wpajane, że burza z piorunami to zagrożenie.
> Nie włączać światła, nie używać elektroniki - siedzieć po ciemku i się
> modlić.

Nie po ciemku, gromnica ma być w oknie! A poważnie, z własnego
doświadczenia, pierun to loteria :( Potrafi trafić w kuchenny piec kaflowy
(rozpalony!) mijając po drodze dwa pomieszczenia :) Sporo spalonej
elektroniki widziałem, włączonej lub nie. Natomiast wyjęcie wtyczek z
gniazda, anteny, sieci itp. powinno uchronić sprzęt. Nie mówię o
bezpośrednim trafieniu.
Wojtek

--
Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
poświęcają cały swój czas i wiedzę

3. Data: 2012-06-21 17:56:16

Od: "capitan" <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "wowa" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> elektroniki widziałem, włączonej lub nie. Natomiast wyjęcie wtyczek z
> gniazda, anteny, sieci itp. powinno uchronić sprzęt. Nie mówię o

Co do gromnicy nie wypowiadam się bo nie praktykowałem ale wiem napewno, że
dobrze wykonana i sprawna instalacja odgromowa oraz instalacja
przeciwprzepięciowa
skutecznie załatwi sprawę:

http://www.e-instalacje.pl/a/4125,ochrona-przeciwprz
epieciowa-realizacja

Oczywiście w czasie wyładowań należy pamiętać że nawet bardzo bliskie
wyładowanie
może zniszczyć urządzenia elektryczne (jeśli są właczone bo przy braku
zasialania nie powinno nic się stać).

Pozdrawiam
c_apitan

4. Data: 2012-06-21 21:20:37

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 21 Jun 2012 19:56:16 +0200, capitan napisał(a):

> ale wiem napewno, że
> dobrze wykonana i sprawna instalacja odgromowa oraz instalacja
> przeciwprzepięciowa
> skutecznie załatwi sprawę:

Jeżeli jest to jedyna instalacja odgromowa w okolicy, to będzie ściągać
wszystkie pioruny z tejże okolicy, a w każdym razie zwiększy
prawdopodobieństwo - tak nam powiedział facowiec od odgromień i dlatego NIE
zdecydowaliśmy się jednak. Nikt w okolicy nie ma odgromnika, jest on tylko
na kosciele i tam właśnie ciągle walą pioruny podczas burz.
--
XL

5. Data: 2012-06-22 13:08:32

Od: Przesmiewca <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka <i...@g...pl> napisał(a):

> [...]
>zdecydowaliśmy się jednak. Nikt w okolicy nie ma odgromnika, jest on tylko
>na kosciele i tam właśnie ciągle walą pioruny podczas burz.

na wsiach malo kto kiedys montowal piorunochrony wiec nie ma co sie dziwic ze nikt
nie ma
ale widze ze twoj fachowiec to ten z grupy urban legends, ktora wierzy, ze metal
'przyciaga'
pioruny itd

a w kosciol wali bo pewnie nawyzszy w okolicy a nie ze ma i.odgromowa

6. Data: 2012-06-22 17:48:01

Od: "wowa" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "capitan" <c...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> że
> dobrze wykonana i sprawna instalacja odgromowa oraz instalacja

Nie byłbym tak kategoryczny, powiedzmy, że może złagodzić skutki lub
ochronić przed dalekimi wyładowaniami. Tak, widziałem spalone urządzenia na
obiekcie przemysłowym gdzie były te zabezpieczenia.

> Oczywiście w czasie wyładowań należy pamiętać że nawet bardzo bliskie
> wyładowanie
> może zniszczyć urządzenia elektryczne (jeśli są właczone bo przy braku
> zasialania nie powinno nic się stać).

Piorun trafił w wysoki maszt antenowy, taki wolnostojąca kratownica. W
budynku obok (ok 30m, teren firmy) popaliło wyłączone komputery. To były
czasy AT i te komputery miały prawdziwe wyłączniki. W niektórych
pomieszczeniach wywaliło gniazdka ze ściany :) W moim sprzęcie znajdującym
się na polu jeszcze dalej od tego masztu spaliło podzespoły znajdujące się
na jednometrowym ekranowanym kablu, w podwójnej obudowie metalowej :) Z
obserwacji to najczęściej padają obwody komunikacji, czyli napięcia indukują
się bazpośrednio w kablach.
Wojtek

7. Data: 2012-06-23 09:47:11

Od: grazyna007 <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-06-21 23:20, Ikselka pisze:

> [...]
> zdecydowaliśmy się jednak. Nikt w okolicy nie ma odgromnika, jest on tylko
> na kosciele i tam właśnie ciągle walą pioruny podczas burz.

Z calym szacunkiem - wyslij swojego ,,fachowca" do szkoly, bo wyraznie
niedouczony jest. W zle oko i uroki tez wierzy? ;-))))

8. Data: 2012-06-23 10:45:49

Od: "Chiron" <i...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Przesmiewca" <o...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> metal 'przyciaga'
> pioruny itd
>
> a w kosciol wali bo pewnie nawyzszy w okolicy a nie ze ma i.odgromowa
Problem w tym, że tak naprawdę nie ma jakiejś teorii wyjaśniającej zjawisko
uderzenia pioruna. To znaczy takiej, od której nie było by wyjątków. Sam
byłem świadkeim, jak w hipermarkecie, ktory miał w 100% sprawną instalację
odgromową (sprawdzali to także później eksperci z PZU)- piorun uderzył nie w
piorunochron, w sposób prawidłowy i zgodnie z wszelkimi normami
zainstalowany, ale w chronioną przez niego instalację satelitarną- co
spowodowało uszkodzenia urządzeń elektrycznych- często nie mających
galwanicznego połączenia z instalacją sattelitarną. Rozmawiałem z ludźmi,
badającymi sieć Wilka- są określone miejsca, które "upodobały" sobie
pioruny- są to specyficzne węzły tej sieci.

serdecznie pozdrawiam

Chiron

9. Data: 2012-06-23 19:01:29

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 22 Jun 2012 15:08:32 +0200, Przesmiewca napisał(a):

> [...]
nie ma
> ale widze ze twoj fachowiec to ten z grupy urban legends, ktora wierzy, ze metal

Ależ nie chodzi TYLKO o metal, lecz o METAL+KONSTRUKCJĘ+UZIEMIENIE :->

--
XL

10. Data: 2012-06-25 16:54:40

Od: "capitan" <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zdecydowaliśmy się jednak. Nikt w okolicy nie ma odgromnika, jest on tylko
> na kosciele i tam właśnie ciągle walą pioruny podczas burz.

Bzdura, bzdura, bzdura.
Gratuluje fachoffca, ciekawi mnie jego
numer świadectwa kwalifikacji (może być E lub D) zgodnie z prawem
budowlanym.
Ja mam wykształcenie kierunkowe i nie zgadzam się z tym bo
instalacja ma na celu ochronę tzn. najwyższy punkt
budynku (instalacja) przyjmuje potencjał ziemi.
Wszystko określa norma PN. Wyładowanie to zjawisko losowe, nastąpi tam gdzie
znajdzie
najdogodniejasze warunki przepływu to jest
ok. 30 00000000000 V (a może więcej bo nikt tego jescze nie zmierzył).
Skoro nikt nie ma instalacji to znaczy że brak wiedzy na temat lub
zacofanie.
Skoro wali tylko w kościół tzn. że proboszcz jest "nie godzień
i ma nie czyste summienie oraz intencje wobec parafian".
Instalacja odgromowa to nie magnes i nie może ściągać.
Na moim domu jest instalacja wykonana przez firme świadczącą usługi
instalacyjno-elektryczne, jesgo właściciel posiada uprawnienia "D" (dozór).
Wykonuje się instalację, pomiary i dokumentację w postacji szkiców i
protokołów z pomiarów.
Kontrolne pomiary wykonuje się co 5 lat.
Tyle słów oświecenia.
Jeśli się nie zdecydowaliście to czekacie na wyładowania (wiosenne są
najgorsze)
a to powoduje pożar.

Pozdrawiam
c_apitan