Zaklocone wyniki Testow IQ

1. Data: 2003-05-17 15:19:21

Temat: Zaklocone wyniki Testow IQ
Od: Marcin Kowalski <marcin.kowalski@_KICKME_people.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jakie jest prawdopodobienstwo tego, ze przy wykonywaniu
profesjonalnego testu IQ, pod okiem psychologa, wynik bedzie zaklocony
o znaczoca wartosc? Np. 5-10?

Pytam, bo mam zamiar wykonac sobie taki test, ale nie wiem jak wplynie
na to fakt, ze rozwiazalem juz kilka testow, ktore znalazlem w
internecie. Czy schematy pomagaja w takich sytuacjach? Ile wogle trwa
rzetelne przetestowanie delikwenta? 1h? 3h?
--
Marcin Kowalski

1. Data: 2003-05-17 16:06:50

Temat: Re: Zaklocone wyniki Testow IQ
Od: "ajtne" <a...@n...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Marcin Kowalski" <marcin.kowalski@_KICKME_people.pl> napisal w wiadomosci

> Jakie jest prawdopodobienstwo tego, ze przy wykonywaniu
> profesjonalnego testu IQ,

Jakiego konkretnie?

> Pytam, bo mam zamiar wykonac sobie taki test, ale nie wiem jak wplynie
> na to fakt, ze rozwiazalem juz kilka testow, ktore znalazlem w
> internecie.

No to jak te internetowe, to pewnie mogloby nieco podniesc poziom wykonania
Ravena. A to jedynie kropla w morzu diagnozy ;))) Wiec sie nie martw ;P

> Czy schematy pomagaja w takich sytuacjach? Ile wogle trwa
> rzetelne przetestowanie delikwenta? 1h? 3h?

Zalezy co sie diagnozuje. Zwykle ok.2 godzin, ale jak jest potrzeba szerszej diagnozy
to czasem badanie jest w dwóch turach. A badac to mozna i tydzien. Tylko komu by sie
chcialo ;))))

:)

joa

1. Data: 2003-05-17 18:44:13

Od: "Natalia" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Uzytkownik "Marcin Kowalski" <marcin.kowalski@_KICKME_people.pl> napisal w
wiadomosci

nie znam sie, ale z rezerwa podchodze do wszelkich testów
mialam np. kiedys zrobiony test na pólkóle mózgu, (która dominuje)
za pierwszym razem wyszlo, ze nieznacznie dominuje prawa pólkula
za drugim razem przeciwnie, ze jednak lewa pólkula (pisze prawa reka jakby
nie bylo)
wiec w sumie test o niczym mnie nie przekonal, wyszlo ze jestem tak posrodku
tych pólkul...
wniosek - testy sa jakies lewe :))

pozdrowienia

Natalia

1. Data: 2003-05-17 19:50:58

Od: "cbnet" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Marcin Kowalski:
> ... Ile wogle trwa rzetelne przetestowanie delikwenta? 1h? 3h?

Kiedys mialem w 3 czesciach z ktorych najdluzsza trwala ponad
godzine, a najkrotsza - jakies 40 min. Oczywiscie byly przerwy.

Poza tym doszla do tego nieoczekiwanie dluga rozmowa
z psychologiem - ponad 2 godzinna. Inni wychodzili po 10-15
minutach, a mnie zostawila na koniec i bardzo dokladnie
'wymaglowala' - pewnie spodobaly jej sie wyniki. ;)

Czarek

1. Data: 2003-05-18 18:08:57

Od: Marcin Kowalski <marcin.kowalski@_KICKME_people.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Jakiego konkretnie?

Sluchaj, jakbym sie na tym znal, to bym sie nie pytal ;) Ale to nawet
ciekawe - jakie sa rodzaje testow IQ? Mnie generalnie chodzi o taki
mozliwie najbardziej kompleksowy. Jak sadze, nie bede musial nic
specjalnie sugerowac psychologowi, on(ona) bedzie wiedzial o co
chodzi. Pzynajmniej mam taka nadzieje...

> [...]
diagnozy
>to czasem badanie jest w dwóch turach. A badac to mozna i tydzien. Tylko komu by sie

Ciekawi mnie jeszcze jedna sprawa. Jaki wplyw ma czas na pomiary IQ? W
testach, ktore do tej pory widzialem, szczegolnie tych trudniejszych,
nie ma zadnych limitow czasowych, ale wydaje mi sie to troche dziwne,
bo przeciez majac IQ 90 da sie pewnie rozwiazac wszystkie pytania,
nawet z bardzo trudnych testow. Czy nie?

Sa tez (jak pewnie wiecie...) testy 10-15 minutowe, w ktorych
zazwyczaj pytania sa dosc proste i schematyczne. Spotkalem sie ze
stwierdzeniem, ze tego typu testy mierza przede wszystkim poziom
inteligencji skrystalizowanej. To prawda?
--
Marcin Kowalski

1. Data: 2003-05-19 04:30:30

Od: "ajtne" <a...@n...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Sluchaj, jakbym sie na tym znal, to bym sie nie pytal ;)

No faktycznie ;) To bylo raczej moje glosne myslenie ;)))

> Ale to nawet
> ciekawe - jakie sa rodzaje testow IQ?

Werbalne (pytania, znajomosc slów, uogólnianie i analiza pojec, plynnosc slowna,
myslenie matetatyczne, zapamietywanie itp)i niewerbalne - wszelkie ukladanki,
wzorki wymagajace logicznego myslenia, analizy i sytnezy wzrokowej, ale tez
znajomosci norm spolecznych i pamieci wzrokowej).
Najbardzoej kompleksowym testem jest Wechsler skladajacy sie z 12 podtestów
(zwykle robi sie 10 z nich), podobny jest APIS. MOze byc tez DMI (ale chyba tylko
jest wersja dla dzieci, no, typowych dla dzieci jeszcze pare by sie znalazlo),
skala Leitera (dobra dla nieslyszacych).
No i oczywiscie Raven - skonstruowany podobnie jak te testy netowe a la Mensa.

> Mnie generalnie chodzi o taki
> mozliwie najbardziej kompleksowy. Jak sadze, nie bede musial nic
> specjalnie sugerowac psychologowi, on(ona) bedzie wiedzial o co
> chodzi. Pzynajmniej mam taka nadzieje...

No to Ci zrobi Wechslera (WAIS-R) - godzina z glowy ;)

> Ciekawi mnie jeszcze jedna sprawa. Jaki wplyw ma czas na pomiary IQ?

Kazdy podtest ma okreslony limit czasowy - a za wykonanie w znacznie krótszym
czasie dostaje sie ekstra punkty.

> [...]
> stwierdzeniem, ze tego typu testy mierza przede wszystkim poziom
> inteligencji skrystalizowanej. To prawda?

Musialabym widziec ten test ;) Nie wiem co masz na mysli mówiac
o prostych pytaniach. Ale takim krótkim testem ze schematycznymi zadaniami
jest Raven i faktycznie bada skrystalizowana.

pozdrawiam

joa

1. Data: 2003-05-19 12:43:12

Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

ajtne <a...@n...op.pl> napisał(a):

> Najbardzoej kompleksowym testem jest Wechsler skladajacy sie z 12 podtestów

Rzeczywiście najbardziej kompleksowy. W wersji dla dorosłych jest 11
podtestów, dla dzieci - 12.

> (zwykle robi sie 10 z nich),

Zaskoczona jestem :) Który się omija?

> Kazdy podtest ma okreslony limit czasowy - a za wykonanie w znacznie
krótszym
> czasie dostaje sie ekstra punkty.

Ten limit czasu troszkę badanych stresuje niestety :(. Dlatego dyskretnie o
tym trzeba wspominać i nachalnie nie patrzyć na zegarek w trakcie badania :).

Pozdrawiam, Madzia

1. Data: 2003-05-19 12:57:36

Od: k...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> Jakie jest prawdopodobienstwo tego, ze przy wykonywaniu
> profesjonalnego testu IQ, pod okiem psychologa, wynik bedzie zaklocony
> o znaczoca wartosc? Np. 5-10?

Profesjonalny wynik profesjonalnego testu pod okiem profesjonalnego psychologa -
to najczęściej w tym wypadku wynik otrzymany w danym pomiarze oraz estymowany
wynik prawdziwy mieszczący się w jakimś przedziale, w zależności od czułości
testu, dokładności estymacji itd :)
O ile dobrze pamiętam.

> [...]
> internecie. Czy schematy pomagaja w takich sytuacjach? Ile wogle trwa
> rzetelne przetestowanie delikwenta? 1h? 3h?

To zależy od testu.
Uprzedź innych, że jeżeli chcą mieć prawdziwy wynik, nie powinni robić
internetowych i książkowych testów :) To może pomóc przy niektórych zadaniach :)

kohol

1. Data: 2003-05-19 13:41:00

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 19 May 2003, Magdalena Chlebna wrote:

> Ten limit czasu troszkę badanych stresuje niestety :(. Dlatego dyskretnie o
> tym trzeba wspominać i nachalnie nie patrzyć na zegarek w trakcie badania :).
>
> Pozdrawiam, Madzia

Ja prawie ze niezdalem u psychologa egzaminu z dojrzalosci szkolnej
bo nie odzworowalem czegos poprawnie (a to dlatego, ze tamten wzor
mi sie nie podobal i narysowalem wlasny) - moja mama wowczas
mlody nauczyciel (obecnie doswiadczony pedagog zajmujacy
sie problemami dysleksji)
poslala mnie do szkoly (a nie opoznila wyslanie jak radzono),
i skonczylem ja w terminie, zdalem mature i dostalem sie na studia.
Tam jakis psycholog z dyplomem powiedzial po jakis
testach, ze nie umiem uczyc sie i prawdopodobnie nie
skoncze studiow (z Zakladu Metodologii Uczeni) - studia
skonczylem nastepnie uzyskalem specjalizacje itp.

Patrzac na ta sytuacje jw. nie powiem, ze uwazam
psychologow za kretynow ale ich tzw. "diagnozy"
biore z niezwykle wielka rezerwa.

Jako lekarzowi nie trudno jest mi wykazac czesto
wiele nieprawidlowosci przy tego typu testach
a czesto bardzo duzy stres powoduje, ze wyniki
takich testow sa zanizone. Dzieci nadmiernie
pobudzone testy beda wykonywaly gorzej,
w przypadku jesli biora leki - beda
wplywy lekow. A i te, ktore zadnych lekow
czy terapii nie stosuja tez moga miec
po prostu gorszy dzie albo myslec
o tym, ze mama obiecala im pojsc do
lunaparku, gdy "ladnie napisza test"
i wowczas to one sa skupione myslami
na lunaparku i leku, ze moze zle napisac
taki test.

Ktos powie, ze swoje poglady opieram na wlasnych
doswiadczeniach z dziecinstwa i okresu studiow
- no ale na czym polega nabywanie doswiadczenia
w zyciu i czy nie na tym opiera sie pewna wiedza
z dziedziny psychologii?

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

1. Data: 2003-05-19 13:45:00

Od: "Magdalena Chlebna" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> napisał(a):

> [...]
> wiele nieprawidlowosci przy tego typu testach
> a czesto bardzo duzy stres powoduje, ze wyniki
> takich testow sa zanizone. Dzieci nadmiernie

Doświadczony i kompetentny psycholog wie o tym, nie ogranicza swej diagnozy
wyłącznie na podstawie zrobionych testów, uwzględniając czynniki sytuacyjne.
Z tego co pamiętam z zajęć z Wechslera to specjalnie wytyczne w stosunku do
osób, które mają problemy z rozwiązaniem testu. Choćby to by nie robić wokół
testu całej "tajemnej" otoczki. Ale te problemy mogą też być wskazówką do
dalszej pracy z daną osobą. To ważna informacja, tym bardziej dla szkoły -
gdzie stawia się stopnie nie bardzo się licząc z efektywnością radzenia sobie
ze stresem ucznia.

Pozdrawiam....

Władza i co dalej ....?
Czy samobójstwo jest złe?