Zespół couvade, czyli mężczyzna w ciąży

1. Data: 2012-04-07 23:01:33

Temat: Zespół couvade, czyli mężczyzna w ciąży
Od: Nemezis <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Syndrom kuwady, znany też jako zespól couvade, to współwystępowanie
symptomów ciąży zarówno u kobiety jak i u mężczyzny. Mężczyźni, mający
zostać ojcami, mogą odczuwać prawie wszystkie towarzyszące 'odmiennemu
stanowi' objawy - mdłości, bezsenność, zwiększony apetyt, huśtawkę
hormonalną oraz przybieranie na wadze. Korzenie syndromu tkwią w
starożytnych rytuałach kultur prymitywnych, gdzie związek między
stosunkiem seksualnym a zapłodnieniem nie był jednoznacznie określony.
Warto dodać,że praktyka rytualnej kuwady miała miejsce na całym
świecie, w kulturach żyjących na różnych kontynentach.

Stygmaty macierzyństwa
Jak wyglądała kuwada w starożytności? Gdy zbliżało się rozwiązanie,
ojciec dziecka kładł się (stąd nazwa, od francuskiego słowa couver -
wysiadywać,leżeć) i symulował bóle porodowe. Kiedy kobieta już
urodziła, przynoszono ojcu niemowlę, po czym to on odbierał podarunki
i gratulacje. Działo się tak, ponieważ w starożytnych kulturach
patriarchalnych panowało przekonanie, że to ojciec pełni główną rolę w
poczęciu dziecka - m.in. ściągając na siebie uwagę złych duchów. Na
kuwadę składał się też cały katalog zachowań obrzędowych, obejmujący
między innymi przestrzeganie diety, wstrzemięźliwość seksualną czy
gromadzenie pożywienia dla dziecka.

http://www.ciazowy.pl/artykul,zespol-couvade-czyli-m
ezczyzna-w-ciazy,680,1.html

No i kto tu naprawdę rodzi??? Globiki oczywiście rzecz jasna.....jak
słońce:)

2. Data: 2012-04-07 23:28:44

Temat: Re: Zespół couvade, czyli mężczyzna w ciąży
Od: Nemezis <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Nemezis napisał(a):
> [...]
ezczyzna-w-ciazy,680,1.html

> No i kto tu naprawdę rodzi??? Globiki oczywiście rzecz jasna.....jak

Przeczytajcie w całości, niesamowite.............

Symulowanie czy jedność?

Wraz ze zmierzchem starożytnych kultur, przepadła także tradycyjna
kuwada. Zmiana modelu rodziny patriarchalnej na związek partnerski
nieoczekiwanie zrewolucjonizowała całą tę sytuację. Zajęcia w szkole
rodzenia (symulacja porodu) mogą bowiem spowodować dosłowne
naśladownictwo zapomnianego obrzędu odgrywania ciąży. Czasami jednak
dochodzi do głębszego procesu, kiedy ojciec przejmuje sposób myślenia
kobiety i patrzy z jej perspektywy, przejmując zarówno objawy
fizyczne, jak i jej stan psychiczny. Preferowanie przez ojca
znajomości z osobami mającymi dzieci, "wicie gniazda" czy rezygnacja z
nałogów są dalekim echem starożytnych rytuałów.

Duma, bezradność, czy zjednoczenie?

Istnieje kilka hipotez wyjaśniających genezę syndromu couvade.
Pierwsza z nich zakłada, że to chęć zaspokojenia instynktu
macierzyńskiego stoi za omawianym zjawiskiem. Tak jak w starożytności,
ojciec chce podkreślić swój udział w poczęciu, podważając tradycyjnie
uprzywilejowaną rolę matki.Kolejne wytłumaczenie zakłada, iż zespół
kuwady to wyraz bezradności ojca wobec stanu ciężarnej kobiety i obawy
przed koniecznością walki z dzieckiem o względy żony. Jest też i jasna
strona tych przypuszczeń - zespół couvade to po prostu efekt głębokiej
empatii i zjednoczenia mężczyzny z kobietą, wzmocniony chęcią
nawiązania więzi ze spodziewanym dzieckiem.

Nie tylko dla kobiet

Chociaż fenomen zespołu couvade może dotyczyć nawet 2 na 3 mężczyzn,
przeważnie występuje w bardzo delikatnej formie, a wszystkie jego
symptomy zanikają po narodzeniu dziecka. Tymczasem nieświadome
nawiązanie do starożytnych obrzędów poprzez szkoły rodzenia i porody
rodzinne okazuje się korzystne dla obojga partnerów oraz samego
dziecka, bo buduje między nimi głębszą i trwalszą więź. Udział
mężczyzny w porodzie skraca czas jego trwania, zmniejsza
prawdopodobieństwo wystąpienia u kobiety depresji poporodowej, jak i
daje mężczyźnie satysfakcję z udziału w - zdawałoby się- wyłącznie
kobiecym doświadczeniu narodzin.

3. Data: 2012-04-07 23:43:37

Od: Nemezis <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Nemezis napisał(a):

> [...]
> prawdopodobieństwo wystąpienia u kobiety depresji poporodowej, jak i
> daje mężczyźnie satysfakcję z udziału w - zdawałoby się- wyłącznie

Zaraz i z czego ja się cieszę ......chyba realizuje to czego nigdy nie
przeżyje, trudno, tak wyszło:(

4. Data: 2012-04-08 12:15:43

Od: "madzieek.." <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 8 Kwi, 01:43, Nemezis <s...@g...com> wrote:

mezczyzna-w-ciazy,...

> Zaraz i z czego ja się cieszę ......chyba realizuje to czego nigdy nie
> przeżyje, trudno, tak wyszło:(

cześć Robert :DD

5. Data: 2012-04-08 12:18:24

Od: Nemezis <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

madzieek.. napisał(a):

mezczyzna-w-ciazy,...

> cześć Robert :DD

Cześć Madzia, jak ci leci, mama mówi że z psami masz wyjść:)

6. Data: 2012-04-08 17:46:37

Od: "madzieek.." <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 8 Kwi, 14:18, Nemezis <s...@g...com> wrote:

> Cześć Madzia, jak ci leci, mama mówi że z psami masz wyjść:)

może i mówi ale ...

7. Data: 2012-04-08 17:58:37

Od: Nemezis <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

madzieek.. napisał(a):

> może i mówi ale ...

Olewasz........wyspałaś się chociaż?

8. Data: 2012-04-08 18:39:51

Od: "madzieek.." <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 8 Kwi, 19:58, Nemezis <s...@g...com> wrote:

> Olewasz........wyspałaś się chociaż?

nee.. bo mnie młody nastop budził ..

9. Data: 2012-04-08 18:43:02

Od: Nemezis <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

madzieek.. napisał(a):

> nee.. bo mnie młody nastop budził ..

Ale teraz masz komputer tylko dla siebie, bo młody oczoplonsów od tych
gier prawie dostał:)

10. Data: 2012-04-08 18:45:04

Od: "madzieek.." <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 8 Kwi, 20:43, Nemezis <s...@g...com> wrote:

> Ale teraz masz komputer tylko dla siebie, bo młody oczoplonsów od tych
> gier prawie dostał:)

hah.. dobrze mu taak .. :DD

Dziele sie jajkiem (nie tylko z Qra)
Apokalipsa Kobiet