Zmysł smaku

1. Data: 2006-02-26 08:20:47

Temat: Zmysł smaku
Od: "Benerit" <b...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Zmysł smaku... podobno człowiek rozróżnia kilka podstawowych smaków (np
słodki, gorzki, kwaśny...)

No właśnie tu pytania:
1. jakie są te podstawowe smaki i jaką częścią jezyka (jamy ustnej?) je
odbieramy.
2. czy istnieje jakieś zróżnicowanie w odbieraniu smaków. Tzn czy są jakieś
smaki których my (europejczycy) nie odbieramy a np mieszkańcy azji tak.
3. czy są (na podobnej zasadzie jak pyt 2.) rozne smaki które jedna część
ludzi uzna za identyczne, a inni stanowczo stwierdzą ze to takie sam?
4. czy jest rozróżnienie w odbieraniu smaku ze względu na płeć, wiek?

2. Data: 2006-02-26 11:06:56

Temat: Re: Zmysł smaku
Od: Waldemar Krzok <w...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

Benerit wrote:
> Witam!
>
> Zmysł smaku... podobno człowiek rozróżnia kilka podstawowych smaków (np
> słodki, gorzki, kwaśny...)

jeszcze słony i ewentualnie umami, ale o tym w innym wątku ju<< było (MSG)

> No właśnie tu pytania:
> 1. jakie są te podstawowe smaki i jaką częścią jezyka (jamy ustnej?) je
> odbieramy.

język i częściowo podniebienie

> 2. czy istnieje jakieś zróżnicowanie w odbieraniu smaków. Tzn czy są jakieś
> smaki których my (europejczycy) nie odbieramy a np mieszkańcy azji tak.
czy genetyczne różnice są, nie wiem. Ale są różnice między ludźmi, a
także różnice między różnymi momentami u tego samego człowieka. Masz też
jeszcze maskowanie: słodkie może maskować gorzkie, kwaśne na odwrót.

> 3. czy są (na podobnej zasadzie jak pyt 2.) rozne smaki które jedna część
> ludzi uzna za identyczne, a inni stanowczo stwierdzą ze to takie sam?
> 4. czy jest rozróżnienie w odbieraniu smaku ze względu na płeć, wiek?

pewnie jest.

Waldek

3. Data: 2006-02-26 18:34:10

Od: *ZBIG* <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 26 Feb 2006 09:20:47 +0100, Benerit napisał(a):

> [...]
> ludzi uzna za identyczne, a inni stanowczo stwierdzą ze to takie sam?
> 4. czy jest rozróżnienie w odbieraniu smaku ze względu na płeć, wiek?

Odpowiem ci jako praktyk.
Ja rozróżniam 3 smaki pozytywne, czyli takie które świadczą o tym że dana
potrawa jest smaczna i są to:
Słodki, słony, kwaśny.
Do tego dochodzi smaki niepożądany który wpływa na to że dana potrawa jest
niesmaczna i mam tu na myśli smak gorzki.
Nie słyszałem nigdy żeby ktoś rozróżniał jakieś inne smaki.
Do tego dochodzi cała paleta różnych zapachów, ale tutaj nie potrafię
rozróżnić żadnych konkretnych składników zapachu. Rozróżniam jedynie
zapachy konkretnych rzeczy.

Podobno lepszymi kucharzami są mężczyźni między innymi właśnie dlatego że
mają lepszy, czyli bardziej czuły smak, ale ja myślę że nie zupełnie o to
chodzi. Chyba jest tutaj podobnie jak ze słuchem.
Prawie każdy potrafi ocenić czy dana melodia jest zagrana czysto, ale nie
każdy potrafi czysto zagrać. Osobną kwestię stanowi rozróżnianie czy dany
dźwięk jest za niski czy za wysoki.
Ze smakiem jest podobnie. Każdy potrafi stwierdzić czy coś jest smaczne czy
nie, ale nie każdy potrafi stwierdzić czy coś jest za mało/za bardzo
słodkie, kwaśne i słone. Po prostu nie każdy potrafi rozróżnić poszczególne
składowe smaku. Być może są ludzie którzy rozróżniają większą ilość
podstawowych smaków, ale nie słyszałem o tym.
Natomiast np. moja żona ma problemy z określeniem smaku kwaśnego i myli go
zawsze ze smakiem słodkim, lub słonym.

4. Data: 2006-02-26 18:44:34

Od: "chybryda" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>podstawowych smaków, ale nie słyszałem o tym.
>Natomiast np. moja żona ma problemy z określeniem smaku kwaśnego i myli go

Hmm.. A podobno smaki zymieniaja sie co 7 lat.....

Chybryda
archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl

5. Data: 2006-02-26 19:19:45

Od: "Iwon\(k\)a" <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Benerit" <b...@c...pl> wrote in message
> Witam!
>
> Zmysł smaku... podobno człowiek rozróżnia kilka podstawowych smaków (np
> słodki, gorzki, kwaśny...)

http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultranet/BiologyPag
es/T/Taste.html
http://www.pamf.org/teen/health/skin/tastebuds.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Tastebud
http://biology.plosjournals.org/perlserv/?request=ge
t-document&doi=10.1371%2Fjournal.pbio.0020064

iwon(k)a

6. Data: 2006-02-26 23:09:28

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Sun, 26 Feb 2006 09:20:47 +0100, "Benerit" <b...@c...pl> wrote:

> [...]
>słodki, gorzki, kwaśny...)
>
>No właśnie tu pytania:
>1. jakie są te podstawowe smaki i jaką częścią jezyka (jamy ustnej?) je

Slodki - srodek jezyka. Slony - czubek jezyka. Gorzki - boki jezyka,
bardziej z tylu. I z tego wlasnie powodu takie na ten przyklad piwo
nalezy pic waska struzka srodkiem jezyka a na boki nie puszczac -
srodkiem czujemy cukier, jak na boki za bardzo puscic - zaczynamy
nadmiernie czuc gorycz...

--
Darek

Stek po sułtańsku