Re: Zmysł smaku

From: Waldemar Krzok <w...@t...de>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Zmysł smaku
Date: Sun, 26 Feb 2006 12:06:56 +0100

Benerit wrote:
> Witam!
>
> Zmysł smaku... podobno człowiek rozróżnia kilka podstawowych smaków (np
> słodki, gorzki, kwaśny...)

jeszcze słony i ewentualnie umami, ale o tym w innym wątku ju<< było (MSG)

> No właśnie tu pytania:
> 1. jakie są te podstawowe smaki i jaką częścią jezyka (jamy ustnej?) je
> odbieramy.

język i częściowo podniebienie

> 2. czy istnieje jakieś zróżnicowanie w odbieraniu smaków. Tzn czy są jakieś
> smaki których my (europejczycy) nie odbieramy a np mieszkańcy azji tak.
czy genetyczne różnice są, nie wiem. Ale są różnice między ludźmi, a
także różnice między różnymi momentami u tego samego człowieka. Masz też
jeszcze maskowanie: słodkie może maskować gorzkie, kwaśne na odwrót.

> 3. czy są (na podobnej zasadzie jak pyt 2.) rozne smaki które jedna część
> ludzi uzna za identyczne, a inni stanowczo stwierdzą ze to takie sam?
> 4. czy jest rozróżnienie w odbieraniu smaku ze względu na płeć, wiek?

pewnie jest.

Waldek