Zółtaczka u niemowlaka-jak długo plus inne pytania.

1. Data: 2003-07-08 22:23:14

Temat: Zółtaczka u niemowlaka-jak długo plus inne pytania.
Od: "AruBuru" <a...@p...comUSUN.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Państwa!
Zwracam się z pytaniem związanym z żółtaczką u mojej już prawie miesięcznej
córeczki.
Dziecko urodziło się 9.06, waga 2750 g, w 38 tygodniu.Bilirubina w 3-dobie
16,4%, potem wzrost do 16,8% i po kilku dniach spadek do 13,3 i 10%. Z takim
poziomem wypisano dziecko z mamą ze szpitala. Podczas tego dwutygodniowego
pobytu w szpitalu (po urodzeniu) dziecko miało także zakażenie dróg
moczowych, leczone było antybiotykiem przez 5 dni. Po tym leczeniu bakterii
w badaniu ogólnym nie stwierdzono, leukocyty w.p.w 0-2 (wcześniej 8-10).
W 3-tygodniu zycia skontrolowaliśmy bilirubinę i okazało się, że poziom
wynosi 17.9%. Od zeszłego czwartku dzidziuś jest w szpitalu, gdzie stosuje
się fototerapię, podaje wit. E, cardiamid i luminal, dziecku podawany jest
także dożylnie roztwór glukozy.
Niestety trudno jest nam trzymać dziecko długo pod lampami i przez cały
dzień dziecko lezy od 5-8 godzin.
W szpitalu wykluczono infekcję (mocz OK), lekarze twierdzą, iż to
przedłużona żółtaczka noworodkowa. Natomiast 2 dni temu stwierdzono
podejrzenie anemii (jak na tem wiek ma za mało krwinek czerwonych). Jutro
badanie bilirubiny i morfologia stwierdzą to dokładniej.
Moje pytanie jest takie:
1. Co może powodować taki duży wzrost poziomu bilirubiny?
2. Czy fototerapia to jedyne skuteczne wyjście z żółtaczki? Czy jakieś inne
formy leczenia farmakologicznego tez wchodzą w grę?
3. Jak do żółtaczki ma się anemia? Czy pojawienie się anemii nie spowoduje
spowolnienia leczenia żółtaczki?
4. Czy na zółtaczkę dziecka mógł mieć wpływ sporadyczny kontakt żony ze
zwierzętami (pies) podczas ciąży?Badanie w kierunku toksoplazmozy rok i 3
miesiące było ujemne.
5. Żona karmi piersią, a dziecko b.dobrze przybywa na wadze (urodzeniowa
2750 g, potem spadek na 2510 g, teraz po miesiącu 3840 g). Czy pokarm może
mieć wpływ na żółtaczkę?

Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam
Arkadiusz Burek

2. Data: 2003-07-09 10:47:21

Od: "monika" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Moje pytanie jest takie:
> 1. Co może powodować taki duży wzrost poziomu bilirubiny?

żółtaczka fizjologiczna spowodowana jest zwiekszonym steżeniem bilirubiny
pośredniej w osoczu , istnieja 2 przyczyny tego stanu: nadmierne wytwarzanie
bilirubinyoraz zaburzenia przemiany i transportu bilirubiny ( niedobór
białek trasnportowych i enzymów w wątrobie)
u dzieci donoszonych zozpoczyna sie w 2 dobie , szczyt osiąga w 4-5 dobie ,
ustepuje ok 7-10 doby

> 2. Czy fototerapia to jedyne skuteczne wyjście z żółtaczki? Czy jakieś
inne
> formy leczenia farmakologicznego tez wchodzą w grę?

fototerapia jest najcennniejsza metoda leczenia, pod wpływem swiatła
powstaja w skórze barwne produkty przemiany bilirubiny, rozpuszczane w
wodzie i łatwo wydalane z ustroju, sa one nietoksyczne dla komórek ( co jest
bardzo qważne dla dziecka)
przy p/ wskazaniach dla fototerapii stosuje sie luminal..

> 3. Jak do żółtaczki ma się anemia? Czy pojawienie się anemii nie spowoduje
> spowolnienia leczenia żółtaczki?

zalezy jaka to jest niedokrwistość , przy niedokrwistości hemolitycznej
dochodzi do wzrostu poziomu bilirubiny ,co nasila żółtaczke

> 4. Czy na zółtaczkę dziecka mógł mieć wpływ sporadyczny kontakt żony ze
> zwierzętami (pies) podczas ciąży?Badanie w kierunku toksoplazmozy rok i 3
> miesiące było ujemne.

zółtaczka fizjologiczna wystepyuje zawsze , ale ma ona różny stopień
nasilenia...
a psy i inne zwierzeta nie maja z tym nic wspólnego

> 5. Żona karmi piersią, a dziecko b.dobrze przybywa na wadze (urodzeniowa
> 2750 g, potem spadek na 2510 g, teraz po miesiącu 3840 g). Czy pokarm może
> mieć wpływ na żółtaczkę?

raczej nie w tym przypadku

Czas wchłonięcia pigułki ..?
DHEA ?