blizniak genetyczny

1. Data: 2012-02-12 16:07:12

Temat: blizniak genetyczny
Od: "ciekawski typek" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jedna ze stacji telewizyjnych zachęca do oddwania szpików i w reklamie
tej pada pojęcie bliźniak genetyczny. Kto to taki? Pokazują jakieś pary
osób, w ogóle do siebie nie podobnych. Chodzi jedynie o zgodność grupę
krwi i szpiku, czy o coś jeszcze?
I pojawia mi się też inne pytanie, czy gdyby para takich bliźniaków
genetycznych zetknęłaby się przypadkiem gdzieś w życiu (nie wiedząc o
zgodności swoich tkanek) i doczekaliby się potomstwa, to dzieci nie będą
narażone na jakieś wady genetyczne, bo wiem że najlepiej jest, gdy
rodzice mają zupełnie odmienne geny?

Pytania może głupie, ale jak widać w szkole kiepsko uczyli mnie
biologii...

2. Data: 2012-02-12 21:58:04

Temat: Re: blizniak genetyczny
Od: "lamia" <l...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

"ciekawski typek" <c...@n...pl> wrote in message

niewiele na necie odnośnie bliźniactwa genetycznego - ale wszystko wskazuje,
że chodzi o 'bliźniactwo' antygenowe - nie wiem jak to się ma do całości.
Ale nie martw się - natura o to się troszczy - jeśli dziewczyna się Tobie
naprawdę podoba, to znaczy że geny grają właściwie.

3. Data: 2012-02-12 22:26:22

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-02-12 17:07, ciekawski typek pisze:

> [...]
> tej pada pojęcie bliźniak genetyczny. Kto to taki? Pokazują jakieś pary
> osób, w ogóle do siebie nie podobnych. Chodzi jedynie o zgodność grupę

Bliźniaki genetyczne to osoby, które mają identyczne tzw. antygeny
zgodności tkankowej (MHC), znajdujące się na komórkach organizmu.
Najlepszym dawcą jest więc potencjalnie dawca rodzinny, a jeżeli takiego
nie uda się znaleźć, szuka się osoby najbardziej "spokrewnionej" pod
względem tych antygenów spoza rodziny.
Tu jest to dość szczegółowo wyjaśnione:
http://www.leukemia.pl/rodzaje-transplantacji.html

> [...]
> zgodności swoich tkanek) i doczekaliby się potomstwa, to dzieci nie będą
> narażone na jakieś wady genetyczne, bo wiem że najlepiej jest, gdy

Szanse na przypadkowe spotkanie swego bliźniaka są bardzo niewielkie
(patrz statystyki w linku powyżej). Ale jeśli nawet spotkaliby się, to
natura broni się przed produkcją potomstwa rodziców o zbliżonym MHC za
pomocą zmysłu węchu. U myszy te antygeny występują w moczu, a u
człowieka wpływają na zapach ciała (słynne eksperymenty z wąchaniem
męskich podkoszulków przez kobiety).
http://www.ifj.edu.pl/publ/reports/rep_pop/2.pdf?lan
g=en - patrz rozdział 3.

--
Pozdrawiam - Aicha

Ze szkoły zostały mi tylko luki w wykształceniu
/Oskar Kokoschka/

4. Data: 2012-02-12 23:37:27

Od: "Plumke.pl" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "ciekawski typek" to leń:

http://pl.lmgtfy.com/?q=bli%C5%BAniak+genetyczny

5. Data: 2012-02-13 00:18:47

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-02-12 23:26, Aicha pisze:

> [...]
> pomocą zmysłu węchu. U myszy te antygeny występują w moczu, a u
> człowieka wpływają na zapach ciała (słynne eksperymenty z wąchaniem

I uzupełnienie: wady genetyczne to nie, ale mniejsza różnorodność
genetyczna mogąca skutkować niższą odpornością na choroby zakaźne już tak.

6. Data: 2012-02-13 00:20:38

Od: "ciekawski typek" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Plumke.pl" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
> Użytkownik "ciekawski typek" to leń:
>
> http://pl.lmgtfy.com/?q=bli%C5%BAniak+genetyczny

Co z tego że potrafisz wpisać zagadnienie w google? Gdzie tam są
wyjaśnienia moich pytań?
Takie coś to możesz równie dobrze wymyślić dla 95% pytań na usenecie. Ja
wolę dyskusję z żywymi ludźmi, a Ty sobie mędrkuj.
Więc się odśliwkuj

7. Data: 2012-02-13 00:22:04

Od: "ciekawski typek" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pomocą zmysłu węchu. U myszy te antygeny występują w moczu, a u
> człowieka wpływają na zapach ciała (słynne eksperymenty z wąchaniem

Czyli to jest ta słynna chemia, którą się czuję, albo nie?

8. Data: 2012-02-13 01:59:36

Od: "Plumke.pl" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

>Co z tego że potrafisz wpisać zagadnienie w google?

to juz wiecej niz ty potrafisz

>Gdzie tam są wyjaśnienia moich pytań?

bo szukac to trzeba umic..i chciec znalezc...ale latwiej jest glupkowato
zapytac

> Ja wolę dyskusję z żywymi ludźmi, a Ty sobie mędrkuj.

dyskusje? a na jaki temat?
zeby dyskutowac to trzeba miec cokolwiek to powiedzenia

plumke

9. Data: 2012-02-13 11:34:06

Od: "ciekawski typek" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> glupkowato zapytac

> dyskusje? a na jaki temat?
> zeby dyskutowac to trzeba miec cokolwiek to powiedzenia

Dokładnie, więc zamilcz człowieku

10. Data: 2012-02-13 22:00:40

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-02-13 01:22, ciekawski typek pisze:

g=en - patrz

> Czyli to jest ta słynna chemia, którą się czuję, albo nie?

Częściowo tak. Ale jest jeszcze sporo innych chemii z tym związanych :)

--
Pozdrawiam - Aicha

Ze szkoły zostały mi tylko luki w wykształceniu
/Oskar Kokoschka/

Zarażenie się u dentysty
Biodro
trochę medycznego horroru