czy starzec to bylina

11. Data: 2002-06-20 15:32:21

Temat: Re: czy starzec to bylina cd :-)
Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lolo" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:aespma$29o$1@korweta.task.gda.pl...
> a znam się lepiej na suchej zabudowie wnętrz ;_)
Ooooo! A czym się rózni sucha zabudowa od mokrej????
Pozdrawiam :-)
Janusz
PS
A wiedza o starcach imponująca! :-)
J.

12. Data: 2002-06-20 15:39:16

Od: "Michal Misiurewicz" <n...@n...nospam> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <0...@m...pl> wrote in message news:aesf4h$ng9$1@sunsite.icm.edu.pl...

> Nie, bo to Aconitum callibotryon.
> ;-)

- Co to jest?
- Czarne jagody.
- A dlaczego sa czerwone?
- Bo jeszcze sa zielone.
- A kiedy beda czarne?
- Jak beda fioletowe.

A wracajac do tematu - wedlug Zofii Radwanskiej-Paryskiej,
"Rosliny tatrzanskie" (moja pierwsza ksiazka o roslinach, kiedy
mi sie zadne ogrody jeszcze nie snily), tojad mocny to
Aconitum firmum Rebb.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

13. Data: 2002-06-20 18:00:16

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Aconitum firmum Rebb.

Dawno, dawno temu ...
odłóż to między bajki.
;-)
--
Pozdr. Jerzy Nowak
Wawa

14. Data: 2002-06-20 18:21:54

Od: "Lolo" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michal Misiurewicz" <n...@n...nospam> napisał w wiadomości

> A wracajac do tematu - wedlug Zofii Radwanskiej-Paryskiej,
> "Rosliny tatrzanskie" (moja pierwsza ksiazka o roslinach, kiedy
> mi sie zadne ogrody jeszcze nie snily), tojad mocny to
> Aconitum firmum Rebb.

To ja Wam jeszcze bardziej namieszam:
Pierwsze mieszanie
Tojad mocny (Aconitum napellus), roślina z rodziny jaskrowatych
(Ranunculaceae). Bylina o bulwiastych korzeniach, silnej i wzniesionej
łodydze. Liście ma dłoniaste, ustawione naprzemianlegle. Osiąga 150 cm
wysokości. Kwiaty ma niebieskie, osadzone na wierzchołku łodygi
rozgałęzionej w grono.

Tojad mocny rośnie w rozproszeniu w miejscach wilgotnych i kamienistych,
porośniętych trawą: na łąkach, w lasach, nad potokami, głównie na terenach
górskich.

W niektórych krajach uprawiany jest na dużą skalę w celach farmaceutycznych.
Jego bulwy zawierają silną truciznę - akonitynę. W dużej dawce akonityna
jest jedną z najgwałtowniejszych trucizn działających na układ nerwowy (10 g
bulw stanowi dawkę śmiertelną dla człowieka). Chroniony.

Drugie mieszanie

PROJEKT 04.06.2001 r.
Załączniki do rozporządzenia
Ministra Środowiska z dnia .........
Dz.U. Nr ... poz. ...
Lista roślin rodzimych dziko występujących objętych ochroną gatunkową
ścisłą.

JASKROWATE RANUNCULACEAE
tojad sudecki Aconitum callibotryon
tojad mocny Aconitum fermum
tojad wschodniokarpacki Aconitum lasiocarpum
tojad mołdawski Aconitum moldavicum
tojad wiechowaty Aconitum paniculatum
tojad tauryjski Aconitum tauricum
tojad dzióbaty Aconitum variegatum
tojad lisi Aconitum vulparia

Pozdrawiam
Lolo

15. Data: 2002-06-20 19:43:06

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Ministra Środowiska z dnia .........
> Dz.U. Nr ... poz. ...
> Lista roślin rodzimych dziko występujących objętych ochroną gatunkową

No Tak, a w Krakowie ktoś był i pytał?
Jak by nie było w ich najlepszej encyklopedii biologicznej stoi to jak
byk.
;-)
--
Pozdr. Jerzy Nowak
Wawa

16. Data: 2002-06-20 20:54:32

Od: "Too old..." <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jest jedną z najgwałtowniejszych trucizn działających na układ nerwowy (10
> bulw stanowi dawkę śmiertelną dla człowieka).

Z tego co kiedyś czytałem tojad (jak i szereg innych roślin i grzybów)
zmienia swe właściwości w zależności od szerokości geograficznej na jakiej
występuje.

J.Krzysztof Chiliński - Serwis "muszlowcowy" Milanówek
j...@p...pl j...@p...onet.pl http://republika.pl/jkch1
j...@p...onet.pl http://republika.pl/jkch2 - O rekinach
Praca : j...@i...pl - http://www.tymofarm.pl/

Bez koralowy 'Plumosa Aurea'