czy tak sie rozpoznaje udar?

1. Data: 2009-06-06 20:15:30

Temat: czy tak sie rozpoznaje udar?
Od: " " <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

kazdy z nas dostaje glupie lancuszki na maila, ktore ja osobiscie kasuje nie
doczytawszy do konca. ale nie ten. chcialam sie was spytac, czy to prawda. bo
jesli tak, to jedyny pozyteczny lancuszek, jaki dostalam:)

Zdarzenie: Podczas "grillowania" Krysia się potknęła i upadła.
Zaproponowano jej wezwanie karetki pogotowia, jednak ona zapewniała
wszystkich, że wszystko jest OK, a potknęła się o kamień tylko z powodu
nowych butów. Ponieważ wydała sie ona trochę blada i drżąca, osoby wokół
niej pomogły jej się oczyścić i przyniesiono jej nowy talerz. Krysia
spędziła zatem resztę wieczoru pogodnie i wesoło. Małżonek Krysi zadzwonił
później z domu i zawiadomił wszystkich, że jego żona została zabrana do
szpitala. O 23,00 Krysia zmarła. W czasie "grillowania" doznała ona udaru
mózgu.
Gdyby jej przyjaciele wiedzieli, jak można rozpoznać oznaki wskazujące na
udar, Krysia żyłaby nadal. Generalnie ludzie nie umierają natychmiast.
Często żyją oni długo w sytuacji beznadziejnej i są zdani na pomoc innych
ludzi. To potrwa tylko minutę, aby przeczytać poniższy tekst... Jeden z
doświadczonych neurologów powiedział, że jeżeli on dotrze w przeciągu 3
godzin do ofiary udaru mózgu, to może zneutralizować (EURŚ) skutki udaru
mózgu. Powiedział, że cały szkopuł w tym, aby trafnie rozpoznać udar mózgu,
zdiagnozować i leczyć pacjenta w ciągu tych 3 godzin, co jednakże nie jest
łatwe.
Rozpoznanie udaru mózgu: istnieją 4 kroki, którymi należy się kierować, aby
rozpoznać, czy chodzi tu o udar mózgu. Lekarze twierdzą, że osoby
towarzyszące mogą się zorientować czy chodzi tu o udar mózgu, jeżeli danej
osobie postawią 4 proste pytania:
1) poprosić osobę, aby się uśmiechnęła (nie będzie w stanie się uśmiechnąć).
2) poprosić osobę, aby powiedziała proste zdanie (na przykład: " ładna dziś
pogoda").
3) poprosić osobę, aby uniosła ramiona (nie będzie potrafiła lub uniesie tylko
częściowo).
4) poprosić osobę, aby pokazała język (kiedy język jest zakrzywiony i wije się
z lewa do prawa i na odwrót, to jest to również znak udaru mózgu.)
Gdyby osoba miała problemy z wykonaniem chociaż jednej z tych czynności, to
należy bezzwłocznie zawołać lekarza pogotowia ratunkowego i opisać ww.
oznaki osobie przy telefonie. Znany kardiolog twierdzi wręcz, że gdy pośle
się niniejszy mail przynajmniej 10 osobom, to można mieć pewność, że jakieś
życie /ew. także nasze/ uda się może przez to ocalić.

2. Data: 2009-06-07 07:53:58

Temat: Re: czy tak sie rozpoznaje udar?
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 6 Jun 2009 20:15:30 +0000 (UTC), b...@g...pl wrote:

> kazdy z nas dostaje glupie lancuszki na maila, ktore ja osobiscie kasuje nie
> doczytawszy do konca. ale nie ten. chcialam sie was spytac, czy to prawda. bo
> jesli tak, to jedyny pozyteczny lancuszek, jaki dostalam:)

To prawda, że jeśli pacjent dotrze w ciągu godziny - góra dwóch od
wystapienia objawów udaru mózgu do ośrodka, ktory dysponuje możliwością
podania leku - rTPA, czyli alteplazy, czyli tkankowego aktywatora
plazmonogenu (nazwa handlowa Actilyse) - to względnie często możliwe
jest jego podanie. lek musi być podany w ciągu 3 godzin od występienia
objawów, a pacjent musi mieć wcześniej wykonane badanie obrazowe (CT) i
pewne badania dodatkowe z krwi.

"Opis przypadku" jest taki sobie, ale bez istotnych błędów
merytorycznych.

Prawdą jest również, że czynności wymienione w łańcuszku pozwalają na
zgrubne rozpoznanie niektórych objawów udaru mózgu, ale zostały opisane
niedokładnie, a opisy zawierają błędy interpretacyjne. Poza tym zaleznie
od lokalizacji i rozległości udaru objawy mogą być mniej lub bardziej
nasilone i dotyczyć różnych okolic ciała, tak więc "4 proste pytania"
mogą wprowadzać w błąd.

Punkt pierwszy odnosi się do niedowładu nerwu VII. Uśmiech pomaga w
ocenie jego dolnej gałęzi, ale w niektórych przypadkach udaru zmiany
dotyczą również pozostałych dwóch (czyli pacjent nie marszczy czoła, nie
domyka oka).
Drugi poniekąd bada zdolnośc mówienia, czyli ma wykrywać afazję. Problem
w tym, że czasami powtarzanie pacjentowi wychodzi dobrze, a głównym
objawem jest upośledzenie mowy spontanicznej lub "zapominanie"
niektórych słów.
Trzeci punkt to karykatura oceny siły mięśniowej. Chodzi o sprawdzenie,
czy jest symetryczna. Udar mózgu raczej nie ma szans spowodowania
symetrycznego niedwładu kończyn górnych, a więc raczej należy poszukiwac
asymetrii: czy chory unosi ręce symetrycznie do góry, czy jedna "idzie
do góry" wolniej, czy uścisk dłoni jest tak samo mocny po obu stronach
etc. To samo dotyczy nóg.
Czwarty to ocena nerwu XII. W razie udaru pewnych części mózgu język
bedzie zbaczał - czyli zamiast wysuwać się na pwrost będzie kierować się
w prawo lub lewo. "Wicie się języka" to jakiś koszmarek, może autor
łańcuszka tłumaczył z angielskiego i zwyczajnie nie wiedział o co
chodzi.

Podsumowując - mimo wszystko, nawet w tak karykaturalnej formie, ten
łańcuszek może być pożyteczny.

m.
--
Marek Bieniek (mbieniek na epic kropa pl)
Na newsach jestem prywatnie i wyrażam tu swoje prywatne opinie.

w jakiej postaci ryby (kwasy tłuszczowe)
zaskakujace pomysly stomatologa
cholesterol a alkohol
ALVEO
pieniądze